FacebookTwitterLinkedIn

Scăderea cotei TVA la alimente de la 24% la 9% care a avut loc în 2015 a determinat creșterea ca volum și scăderea ca valoare a vânzărilor de cafea, care s-au redus cu 4%, în 2016, la 1,45 miliarde de lei. De exemplu, în 2015 s-au vândut peste 31,320 tone de cafea, în 2016 s-au vândut aproape 32,300 tone de cafea, iar în 2017, aproximativ 33,250 tone de cafea. Anul acesta, ca volum, piața de cafea este estimată să ajungă la 34,090 de tone, deși ca valoare va scădea ușor, până la 1,39 de miliarde de lei.

Calitatea este criteriul principal pentru consumatorii de cafea atunci când aleg un produs, iar modificările de preț generate de scăderea TVA-ului nu au avut un impact semnificativ asupra clasamentului jucătorilor din industrie în 2016. Prețul mediu al cafelei a scăzut semnificativ în 2015 și 2016, ca rezultat al modificărilor legislative, ce au avut ca scop stimularea pieței și a jucătorilor internaționali și locali de a investi în dezvoltarea produselor lor.

Estimările specialiștilor Euromonitor arată că scăderea prețurilor va continua să afecteze valoarea vânzărilor de cafea în următorii patru ani, în ciuda creșterii volumului, care, în 2021 este estimat să ajungă la 36.000 de tone. Cu toate acestea, în timp ce piața de cafea a scăzut, în 2016, cea a ceaiul a câștigat 4%, arată datele Euromonitor. Clasamentul celor mai vândute cinci branduri de cafea a fost, în 2016, ocupat de Jacobs (parte a companiei Jacobs Douwe Egberts, cu o cotă de piață de 27,1%), Doncafé (Strauss Group, 23,6%), Nescafé (Nestlé SA, 10%), Tchibo (Tchibo GmbH, 6,8%) și Amigo (Strauss Group, 4,4%). Din punctul de vedere al companiilor, însă, primele două locuri din top s-au inversat: Strauss Group a fost pe primul loc, cu o cotă de piață de 28,5%, în timp ce Jacbos Douwe Egberts a coborât pe al doilea, cu 28,2%. Astfel, vedem că niciun producător român de cafea nu-și face loc în acest top, dominat de jucători internaționali.

În următorii ani, jucătorii de pe piața cafelei vor putea să-și crească marjele de profit și să intre într-o competiție și mai acerbă pentru a câștiga cotă de piață, subliniază specialiștii Euromonitor.

În 2016, topul țărilor europene în funcție de numărul de cafele consumate per capita a fost dominat de țările nordice precum Suedia și Finlanda, cu aproape 1.300 de cafele consumate, în timp ce un român a băut 283 de cafele, ceea ce ne plasează pe locul 26.