FacebookTwitterLinkedIn

Inteligența emoțională joacă un rol din în ce în ce mai important, atât în viața personală, cât și pe partea profesională. Se remarcă un interes crescut față de webinarii și cărți de profil și o dorință de educare în acest sens, însă de unde începem acest proces și cum putem include această zonă, de emotional intelligence, la locul de muncă? Pandemia a accentuat acest fenomen de awareness – într-un context incert, de teamă și imprevizibil, iar nevoia de cunoaștere de sine a devenit din ce în ce mai prioritară. “Cu toții avem nevoie de un tip de a înțelege ce ne face să fim oameni și cum putem să ne cunoaștem mai bine emoțiile și să reacționăm într-un mod eficient în baza lor”, a spus Alina Bănescu, Managing Partner Brainovate, în cadrul evenimentului Forbes Power Breakfast. Și, într-adevăr, în ultimul timp s-a înregistrat o cerere crescută și o dorință a persoanelor, mai ales pe partea de business, de a se cunoaște pe sine și de a fi prezenți, cu o influență pozitivă asupra celor din jur. “Și realitatea pandemiei este că, indiferent de diferențele dintre noi, indiferent de poziția ierarhică pe care am avut-o, cu toții am avut aceleași obstacole, aceleași constrângeri. Petrecem majoritatea timpului în fața ecranelor, între patru pereți și nu mai avem siguranța care ne era dată de conexiunea umană, de rețelele sociale, de a fi surprinși de o conversație, de a ne întâlni cu cineva, de a ne reîncărca energiile“, adaugă ea.

Inteligența emoțională are un impact direct asupra unei afaceri, acest lucru este clar. Având în vedere importanța mediului de lucru și a echipei, “evident că în momentul în care oamenii se simt bine la locul de muncă se vede efectul în nivelul lor de engagement, lucru care conduce la rezultate mult mai bune în business în sine“, explică Alina Banescu. Iar antreprenorii și, în general, liderii din această perioadă au arătat un interes major față de această zonă, atât din punct de vedere al conflictelor, cât și privind rezolvarea lor, prin comunicare. “Cred că trebuie să mergem pe ideea de a comunica într-un mod empatic, de a comunica într-un mod din care să învățăm (…) să fii conștient de faptul că sunt unele lucruri care nu-ți sunt cunoscute, că există o oportunitate în lucrurile pe care nu le cunoști și să le cauți și să le descoperi într-un mod activ”, mai spune Alina. Pentru că, atunci când comunicarea devine deficitară, nu ceri feedback ori nu pui întrebări directe, nu poți obține claritatea necesară. Iar această variabilă se aplică și în cazul conflictelor la locul de muncă, căci “indiferent de context, conflictele există și vor exista întotdeauna. Stresul există și va exista întotdeauna”

Înainte să privim însă spre soluții și spre metode prin care ne putem maximiza potențialul, productivitatea și relațiile de la locul de muncă, trebuie să avem un punct de start. “Dacă te uiți la cât de mult înseamnă să înțelegem emoțiile, să lucrăm cu emoțiile, să fim inteligenți, aplicând intenție în ceea ce facem, îți dai seama că poți să dezvolți o gamă atât de variată de competențe, de la empatie, ascultare activă, relaționare constructivă, reziliență etc.“, explică Alina. Putem învăța de oriunde, adaugă ea, și ne aflăm într-un proces continuu de învățare și de autoeducare. Obiectivul? De a deveni cea mai bună versiune a noastră și de a profita de orice oportunitate care se ivește. “De unde învățăm despre inteligența emoțională? În primul rând, de la oameni, discutând cu ceilalți, observând reacțiile celorlalți, observând reacțiile noastre, avem varianta de self-reflection, să ne dăm un pic de timp pentru minte și pentru suflet, să ne conectăm“, conchide ea.