FacebookTwitterLinkedIn

Dacă în alți ani tema principală a PROIECTULUI EDITORIAL SPECIAL AL FORBES ROMÂNIA viza obiceiurile și destinațiile de vacanță, anul acesta i-am provocat pe cei mai importanți manageri și antreprenori să răspundă unui scurt chestionar într-un moment complicat din punct de vedere economic și social, deși pentru cei mai mulți dintre noi ar fi trebuit să fie o așteptată revenire la
(noua) normalitate.

Alexandru Stânean, CEO TeraPlast

Forbes: Va intra afacerea dvs. în vacanță în această perioadă? Sau nu mai este vremea de „vacanțe” în contextul geopolitic, economic și social în care ne aflăm?

Alexandru Stânean: Vacanța este parte a vieții personale și toți avem nevoie de perioade de deconectare pentru a evita uzura și scăderea productivității.

Activitatea în companie, viața profesională este un flux continuu și independent de concediile de odihnă. Indiferent de perioada anului, mereu avem echipele active, mereu avem treabă.

Dedicarea, dinamismul și viziunea ne-au adus unde suntem, în poziția de cel mai mare procesator de polimeri din Europa Centrală și de Est.

Ne propunem ca toate echipamentele noastre să lucreze 1.020 de schimburi pe an. În plus, trimestrele 2 și 3 reprezintă vârful sezonalității pentru domeniul nostru, motiv pentru care oprirea producției este exclusă.

Dincolo de producție și vânzări avem și proiectele majore de dezvoltare care solicită atenție, concentrare și planificare atentă. Implementăm investiția de peste 11 milioane de euro în fabrica de folii stretch, proiect pentru care am primit în luna mai acordul de finanțare prin schema de ajutor de stat.

Suntem în etapele finale de operaționalizare a liniei de sisteme din polietilenă unde producem țevi pentru transport și distribuție apă și gaz cu diametre de până la 1200mm. Prin urmare suntem foarte ocupați.

Cu toate acestea, suntem 950 de oameni în echipa grupului, așa că avem posibilitatea de a ne deconecta chiar și în perioade aglomerate. Gestionăm crize de diverse naturi de doi ani.

Incertitudinile sunt mari în această perioadă. Experiențele anterioare ne-au conferit o anumită reziliență, cel puțin din perspectiva că știm cum să reacționăm și să ne adaptăm la imprevizibil. Oricât de cinic ar suna, începem să învățăm să trăim (și) cu asta.

Nu putem ignora tabloul extrem de complex în care ni se derulează viețile, ca oameni și ca business. Avem un cutremur geopolitic care reașează lumea pe un drum care în acest moment nu poate fi prea bine prevăzut ca finalitate.

Apoi avem de gestionat probleme inerente afacerii, de genul cerere, piață, materii prime. Urmărim cu atenție ce se întâmplă, ne implicăm acolo unde simțim că putem avea un impact pozitiv, unde putem ajuta, și ne adaptăm business-urile pentru a limita eventuale daune.

Forbes: Cele mai întâlnite teme în discuțiile pe care redactorii Forbes România le-au avut de-a lungul acestui an au vizat creșterea inflației, războiul din Ucraina, pandemia, problemele din lanțurile de aprovizionare, lipsa forței de muncă, creșterea explozivă a prețurilor la utilități. Care sunt preocupările Dvs. în următoarea perioadă? 

Alexandru Stânean: Întrebarea în sine conține o enumerare lungă și ilustrează, cantitativ, dimensiunea provocărilor. Sunt multe și… NU mărunte.

Cred, însă, că ar trebui în egală măsură să vedem și părțile interesante pe care le aduce această situație. Mi-ar face plăcere să discutăm mai mult despre dezvoltare, extindere, creștere.

Nu putem fi paralizați de situațiile dificile de la nivel macro-economic și politic. Suntem obligați, ca mediu de afaceri, să ne întrebăm ce putem face pentru România. Iar dacă ne lăsăm pradă situațiilor dificile care se succed rapid, nu ne ajută.

Sau dacă e să discutăm despre provocări, putem discuta despre criza forței de muncă sau despre nivelul scăzut la care se află reciclarea în România.

Dar dacă ar fi să învățăm o lecție din ceea ce se întâmplă acum în Ucraina, mi-ar plăcea să vedem discuții mai serioase pe tema agriculturii din România. Cum e posibil să fim importatori neți de produse agricole? Când vom rezolva această problemă cu un sistem performant de irigații?

Din păcate, nu putem opri războaie sau pandemii. Dar putem să lucrăm ca următorul război sau următoarea pandemie să nu ne găsească nepregătiți ca și acum.  

Forbes: Ce vă îngrijorează, pentru perioada următoare, în domeniul/sectorul în care activați?

Alexandru Stânean: Evoluția costurilor de producție în această perioadă este un motiv de nopți albe pentru un manager. Principalele costuri, de la energie la materii prime, salarii și transport, toate au cunoscut creșteri explozive.

Noi suntem în zona de mijloc a lanțului valoric, ceea ce înseamnă că o creștere fulminantă a costurilor ne obligă să transferăm o parte din ele în piață. Spus mai simplu, trebuie să ne mișcăm cu valul pentru că suntem captivi acestor mecanisme, iar internalizarea unor costuri este limitată.

Avem în față însă și oportunități majore date de finanțarea investițiilor publice prin PNRR, Anghel Saligny și fondurile încă disponibile din Programul Operațional Infrastructură Mare. Sunt sume apreciabile, miliarde de euro pentru dezvoltarea României, și nu ne permitem să le ratăm.

Forbes: Cum arată planurile dvs. de business pentru finalul acestui an? Dar pentru 2023?

Alexandru Stânean: Am avut cel mai mare plan de investiții din istorie în perioada pandemiei. Suntem o companie care s-a dezvoltat, se dezvoltă și va continua să se dezvolte, indiferent de context.

Operaționalizăm investițiile la care am lucrat în ultima perioadă, cum ar fi fabrica de produse din polietilenă sau linia pentru sistemele de încălzire prin pardoseală.

Avem business-uri noi pe care vrem să le creștem și mă refer la segmentul de ambalaje flexibile, în special biodegradabile.

Am introdus noi produse în portofoliu pentru care vedem un potențial foarte bun – microtuburi pentru infrastructura de telecomunicații,  TeraDuct.

În același timp pregătim atent noile proiecte, fabrica de folii stretch și o nouă centrală fotovoltaică. Ne-am propus un buget ambițios, cu o cifră de afaceri de peste 780 milioane de lei și o EBITDA de peste 112 milioane de lei. Sunt cifre realizabile, realiste, chiar dacă de la momentul stabilirii acelor ținte au mai apărut factori de influență greu de anticipat la acea vreme.

Ne adaptăm, suntem concentrați pe ce avem de făcut, ne urmărim obiectivele. Vrem să performăm chiar și atunci când piața este mai dificilă pentru că este în interesul nostru, al acționarilor, partenerilor și angajaților noștri.

(iunie 2022)