FacebookTwitterLinkedIn

Dacă în alți ani tema principală a PROIECTULUI EDITORIAL SPECIAL AL FORBES ROMÂNIA viza obiceiurile și destinațiile de vacanță, anul acesta i-am provocat pe cei mai importanți manageri și antreprenori să răspundă unui scurt chestionar într-un moment complicat din punct de vedere economic și social, deși pentru cei mai mulți dintre noi ar fi trebuit să fie o așteptată revenire la
(noua) normalitate.

Sonja Dive-Dahl, General Manager, Radisson Blu Hotel Bucharest & Park Inn by Radisson Hotel & Residence Bucharest

Forbes: Va intra afacerea dvs. în vacanță în această perioadă? Sau nu mai este vremea de „vacanțe” în contextul geopolitic, economic și social în care ne aflăm? 

Sonja Dive-Dahl: Noi, cei din hotelărie, activăm într-o industrie care nu intră niciodată în vacanță, cu atât mai puțin după o perioadă în care au existat atât de multe restricții și nu am funcționat la capacitate maximă.

Acum suntem cu motoarele turate, pregătiți să ne primim oaspeții în cele mai bune și sigure condiții. Piața hotelieră se află acum într-o perioadă de refacere și primele semne de revenire le observăm pe segmentul de leisure.

După doi ani de restricții, apetența oamenilor pentru călătorii și vacanțe este pe un trend ascendent. Oamenii își doresc să iasă din case, să călătorească, să-și reia viața de dinainte de pandemie și să recupereze cumva o parte din experiențele ratate în ultimii doi ani.

Ne așteptăm la o revenire și pe segmentul corporate, care, cel mai probabil în toamnă, va atinge potențialul maxim, mai ales dacă nu vor mai exista impedimente de ordin epidemiologic.

Forbes: Cele mai întâlnite teme în discuțiile pe care redactorii Forbes România le-au avut de-a lungul acestui an au vizat creșterea inflației, războiul din Ucraina, pandemia, problemele din lanțurile de aprovizionare, lipsa forței de muncă, creșterea explozivă a prețurilor la utilități. Care sunt preocupările dvs. în următoarea perioadă?

Sonja Dive-Dahl: Inflația, contextul post-pandemic, războiul, situația geo-politică sunt aspecte a căror evoluție o urmărim îndeaproape. Sunt factori care afectează întreaga economie a lumii, nu doar industria hotelieră și nu doar Europa sau regiunea noastră.

În ziua de azi, la cât de interconectați și interdependeți suntem unii de alții, nu se mai poate ca o companie să-și desfășoare activitatea fără să țină cont de contextul general, de ce se întâmplă în lume, atât în industria în care activează, cât și în industriile conexe.

Forbes: Ce vă îngrijorează, pentru perioada următoare, în domeniul/sectorul în care activați?

Sonja Dive-Dahl: Costurile în creștere ale energiei și ale materiilor prime, fluctuațiile pe întreg lanțul de aprovizionare sunt aspecte care ne îngrijorează în mod deosebit.

Mai este și problema legată de  forța de muncă calificată, o provocare pe care o aveam și în trecut, dar care în ultimii ani s-a accentuat și a devenit o problemă generalizată, cu care se confruntă acum și alte domenii, nu doar HoReCa, ceea ce face lucrurile și mai dificile pentru noi.

Totodată încercăm să răspundem cât mai bine nevoilor și așteptărilor oaspeților noștri, care în ultimii doi ani, după experiența pandemică s-au schimbat. Venim în întâmpinarea acestor noi nevoi prin investițiile pe care le avem în derulare. 

Oamenii au devenit mai preocupați de regulile de siguranță sanitară, unii evită în continuare spațiile aglomerate.

Grupul Radisson este partener SGS, cea mai importantă companie de inspecție, verificare, testare și certificare, recunoscută ca reper global de calitate și integritate, iar în 2020, împreună cu SGS, Grupul Radisson a lucrat la dezvoltarea și validarea unui set de protocoale superioare de sănătate și siguranță, întărind astfel programul riguros de curățenie și dezinfecție existent deja.

Protocolul de Siguranță al Hotelurilor Radisson, rezultat din această colaborare, este o etichetă oficială care atestă curățenia și dezinfecția.

Forbes: Cum arată planurile dvs. de business pentru finalul acestui an? Dar pentru 2023?

Sonja Dive-Dahl: Avem în derulare investiții de 24,2 milioane de euro pentru lucrări de extindere și renovare în diferite zone din complexul Radisson Blu și Park Inn by Radisson Hotel & Residence Bucharest.

Vom avea 199 de camere noi, urmând ca, până la finalul anului 2023 complexul Radisson Blu și Park Inn by Radisson Hotel & Residence Bucharest să aibă un total de 858 de camere.

În paralel, avem în derulare lucrări de reamenajare si renovare pentru o parte dintre camerele existente și în diferite zone ale complexului – piscina exterioară, lobby, recepție etc.   

Investim constant în echipamente cât mai eficiente din punct de vedere energetic și avem grijă să monitorizăm, reducem și eficientizăm consumul de energie.

Din ianuarie anul acesta, prin contractul pe care l-am semnat cu furnizorul de energie am stabilit ca toată energia electrică pe care o folosim să provină 100% din surse regenerabile, devenind astfel primul hotel din România care folosește doar energie regenerabilă.

De asemenea, ne-am reînnnoit certificarea Green Key, obținută în urmă cu 9 ani, care reprezintă un garant al faptului că ne desfășurăm activitatea cu impact negativ minim asupra mediului înconjurător.

Certificatul Green Key se bazează pe angajamentul de a respecta criterii strict stabilite ale managementul de mediu în ceea ce privește consumul de apă, energie, managementul deșeurilor, precum și respectarea normelor de  curățenie și educației în materie de sustenabilitate pentru personal, oaspeți și furnizori.

Investim, așadar, în extinderea și modernizarea hotelului, dar și în soluții pentru a reduce consumul de resurse deoarece a acționa în mod sustenabil, cu grijă și respect față de mediu, considerăm că este singura cale de a avea un viitor atât în business, cât și noi ca oameni, în viața de zi cu zi.

(10 iunie 2022)