FacebookTwitterLinkedIn

Asociată cu dealurile din Provence (Franţa), apreciată pentru diversitatea utilizărilor sale, lavanda începe să capete vizibilitate şi pe plaiurile mioritice. Fiind o plantă medicinală, decorativă şi înmiresmată, lavanda este foarte căutată pe piaţă, însă deocamdată, în România, primii pași sunt timizi. Procesul de cultivare a lavandei, nişă neexploatată suficient pe piaţa din România, pune în lumină noi oportunităţi pentru cei cu spirit antreprenorial, plăcere de a risca şi răbdare. Deşi concurenţa este foarte mică, domeniul necunoscut de publicul larg şi riscurile acestui tip de business le dau bătăi de cap antreprenorilor. Ceea ce îi îndreaptă, însă, spre cultura de lavandă este pasiunea pentru frumos şi dorinţa de tranziţie dinspre birou spre natură.

„Lavandă de România” este un proiect de suflet al unei familii tinere și întreprinzătoare din Timişoara. Impresionat de frumuseţea tărâmurilor „de vis, mov” din Franţa, Tudor Panait, unul dintre fondatorii business-ului, a hotărât, alături de soţia sa, Irina, să părăsească mediul corporatist şi să se dedice în totalitate cultivării lavandei. Pentru că, atunci când s-au decis să pornească pe acest drum, nu exista în România un precedent pe această nişă, cei doi au început, de la zero, acumulând informaţii de la businessuri similare din afara ţării şi învățând bazele a ceea ce înseamnă agricultura, „iniţial cea din balcon”, după cum afirmă Tudor Panait.

Din fonduri proprii şi o serie de credite bancare, antreprenorii şi-au propus trecerea de la „agricultura de balcon” la producţia de ulei esenţial de lavandă. Însă, din lipsa unei culturi de lavandă axate pe producţia de ulei esenţial în ţară, o vreme, tinerii au făcut numeroase teste, în urma cărora au ales câteva soiuri ce prezentau un comportament de cultură bun. Ulterior, au început să multiplice în masă pentru vânzare, apoi să-şi creeze propria cultură de lavandă din butaşii obţinuţi de ei, iar ultima investiţie este o distilerie de mari dimensiuni.

VEZI MAI MULTE POVEȘTI DESPRE MICI AFACERI

Cât privește investiția inițială, prima cultură pe care au avut-o în 2013 a costat aproximativ 8.000 de euro plus cheltuielile de întreţinere. Însă aceasta este mult mai mare, doar dacă ținem cont de faptul că, timp de trei ani, au testat mai multe soluții până au reușit să creeze propria cultură.

La început, apropiaţii celor doi au fost destul de reticenţi faţă de pasiunea lor pentru agricultură. „Dat fiind faptul că atât eu cât şi Irina am fost oameni de oraş, de aglomeraţie şi viteză, reacţiile au fost împărţite între «Agricultură??!!» şi «Lavandă? Ce frumos!», mărturisește Tudor Panait. Cu toate acestea, ei au părăsit birourile şi au riscat totul pentru a demara o afacere agricolă într-un domeniu puţin cunoscut până atunci.

Anul trecut, este, după părerea tânărului, singurul care poate fi luat ca referinţă pentru veniturile înregistrate, fiindcă este anul în care s-au terminat majoritatea testelor şi au început să vândă cantităţi mari. Aşadar, potrivit lui Tudor Panait, veniturile totale pe anul 2014 au fost undeva la 70.000 de euro. Începând din 2015, Lavandă de România este organizată în două entităţi juridice diferite, pentru a se realiza o separare clară şi, cumulat, consideră că, în acest an, vor dubla afacerea și vor ajunge la aproximativ 120.000-150.000 de euro. Cu toate acestea, Tudor Panait se aşteaptă la un profit minim, din cauza reinvestiţiilor majore pe care le plănuieşte.

„Fără să vreau să par arogant, poate din cauza stării de bine dată de uleiul de lavandă, eu privesc această afacere ca fiind mult deasupra unui prag de supravieţuire”, afirmă încrezător antreprenorul. „Noi dezvoltăm simultan mai multe laturi ale acestei afaceri: pepinieră, cultură, distilare, post-procesare, trading şi retail”, mai spune Tudor Panait. Printre planurile viitoare, cei doi soţi îşi propun extinderea afacerii prin creşterea numărului de recolte distilate, probabil preluate de la alţi fermieri, dar şi vinderea mai multor produse de retail sub brand propriu – „Lavandă de România”. Momentan, următorul pas este lansarea uleiului parfumat, sub acelaşi brand.