FacebookTwitterLinkedIn

Deși economia locală oferă oportunități, aceasta vine și cu provocări: „România este o țară cu o forță de muncă talentată, însă din păcate, de acest talent beneficiază alții, românii se duc în alte țări și contribuie la PIB-ul acelor țări. Suntem o țară cu o forță de muncă ieftină, iar investitorii vin în România din acest motiv. Trăim într-o țară a extremelor. Pe IT suntem foarte cunoscuți în lume, unde avem exemple precum UiPath, o companie cu cel mai mare ritm de creștere în cel mai scurt timp din istorie. Pe de altă parte, la polul opus, suntem țara cu cel mai rămas în urmă sistem fiscal”, a spus Mircea Varga în cadrul ediției de anul acesta a Forbes CEE Forum.

O altă provocare a mediului de business local menționată de Varga este lipsa de implicare a statului în ceea ce privește ajutorarea mediului de afaceri local. „Mediul de afaceri s-a obișnuit să nu aștepte niciun ajutor de la stat, dar din punctul meu de vedere nu este o cale alternativă normală. Economia românească și-a găsit calea alternativă și nu mai așteaptă lucruri din partea statului român. Dar fără această implicare nu putem ajunge din urmă țările la care ne uităm des, și mă refer aici la Polonia, Cehia, Ungaria, țări care au făcut pași înainte în acest sens. Economia României este foarte fragmentată”, a mai spus Varga, care subliniază o lipsă de finanțare din partea sectorului bancar pentru afacerile românești.

O alternativă pentru ca România să aibă mai multe companii antreprenoriale de succes, precum Dedeman sau UiPath, sunt tranzacțiile și achizițiile.

„Prin M&A putem consolida economia României (…). Este o economie care se bazează pe câteva companii care, la o primă recesiune, vor produce un șoc, tocmai din cauza acestui fapt, că nu avem o economie locală solidă”, a mai spus el.

În opinia lui Mircea Varga, curajul este ceea ce le lipsește românilor pentru a își extinde afacerile în afara granițelor sau pentru a profita de oportunitățile existente în România.

„Cred că cei care au afaceri care au ajuns la maturitate și au bani trebuie să se uite și la oportunitățile din afara României, pentru că azi nu mai putem vorbi de granițe fizice. Azi vorbim de o economie digitalizată și este mai ușor să faci afaceri internaționale acum ca înainte. Antreprenorii locali trebuie să se uite însă și la ce oportunități au în jurul lor.”

În același timp, Varga adaugă că parteneriatul cu un fond de investiții ar putea fi soluția pentru a crește un business fără riscuri.

„Visul în sine de a face afaceri internaționale este frumos, dar când te duci într-un alt mediu legislativ și de afaceri este dificil. Pe lângă problemele tale, s-ar putea să te trezești cu alte probleme și să pui în dificultate business-ul tău care a performat. A cumpăra business-uri în afară pare cel mai rapid mod de a te extinde, însă atunci riști să pierzi tot ce ai acumulat de-a lungul timpului. Antreprenorilor români nu le-ar lipsi nimic, decât curajul, inclusiv de a face achiziții în România, de a se asocia atunci când ajung la limita maximă a potențialului lor. Cea mai la îndemână modalitate de a crește și de a nu-ți asuma riscuri este găsirea unui partener local, cu care să construiți împreună afaceri solide”, a mai spus Mircea Varga.

El gestionează finanțele companiilor din cadrul Țiriac Group, active în domenii precum automotive, real-estate, servicii financiare (asigurări, leasing financiar și operațional), transport aerian și energie, ocupând funcția Chief Financial Officer (CFO) din septembrie 2014. Mircea Varga are peste 22 de ani de experienţă în consultanță și management financiar în cadrul unor companii de top din România.