FacebookTwitterLinkedIn

Pentru un matematician, chiar și visele trebuie să aibă coordonate clare și concrete. „Un vis pe care îl avem și care sperăm să se realizeze în următorii șase ani este ca Bitdefender, ca grup, să iasă pe o bursă specializată pe hi-tech cu o valoare care să depășescă un miliard”, spune Florin Talpeș, cel care fonda în 1990, alături de soția sa, Măriuca, tot matematiciană, grupul Softwin, care include și cel mai cunoscut brand de tehnologie creat în România, Bitdefender.

Talpeș vorbește rar și își măsoară fiecare cuvânt cu atenția managerului a cărui companie urmează să treacă în perioada imediat următoare printr-o vânzare, care ar putea stabili valoarea companiei la câteva sute de milioane de dolari. Dar matematicianul de 58 de ani refuză să facă vreun comentariu legat ieșirea din afacerea Bitdefender a fondurilor de investiții administrate de Horia Manda, tot matematician ca pregătire și unul dintre cei mai experimentați manageri de pe piața de private equity. Manda intrase în afacerea Bitdefender la finalul anului 2007, când preluase în numele unui grup de oameni de afaceri români și străini un pachet de 7% din acțiunile companiei evaluate la vremea respectivă la 100 de milioane de dolari. „Undeva prin 2010-2011 am început o restructurare în cadrul Bitdefender a portofoliului de soluţii de produse cu care mergeam în piaţă, care au fost dublate de o restructurare a canalului nostru, a eco-sistemului de parteneri şi a pieţelor ţintă pe care le vizam”, explică Florin Talpeș.

Vezi care sunt previziunile lui Florin Talpeș pentru următorii șase ani

Această strategie, alături de unul dintre cele mai importante proiecte de rebranding prin care a trecut un grup românesc (realizat de cea mai titrată companie locală în domeniu, Brandient), a permis grupului fondat de soții Talpeș să intre în ultimii ani pe un trend de creștere accelerată. „În 2014, Bitdefender a crescut cu aproximativ 40%, după ce în 2013 a crescut cu aproape 30% față de anul precedent. Anul acesta, Bitdefender are o creștere de peste 50%. Deci, ritmul de creștere accelerează”, detaliază Florin Talpeș, unul dintre cei mai discreți oameni de afaceri români în privința rezultatelor financiare.

De altfel, rezultatele financiare înregistrate de filialele Bitdefender din străinătate nu au fost niciodată făcute publice de vreunul dintre oficialii grupului. Practic, singura entitate pentru care există informații financiare este Bitdefender Srl, a cărei cifră de afaceri a crescut de la circa 100 de milioane de lei în 2009 la aproape 200 de milioane de lei în 2013, ultimul an pentru care există date pe site-ul Ministerului de Finanțe. În același timp, profitul net al companiei a crescut de la 8,5 milioane de lei la peste 12 milioane de lei în aceeași perioadă.

De unde vine, însă, creşterea accelerată?

„Dacă ne referim la vânzările noastre către consumatorii individuali, avem o creştere de 30%, Dar cea mai mare creştere o avem către business, către întreprinderi. Anul acesta va fi o creştere de peste 100% în această categorie. Piaţa nord-americană este o piaţă cu o creştere foarte mare; în piaţa vest-europeană cea mai mare creştere o avem în Germania, în Marea Britanie şi în ţările nordice. Anul acesta, un alt lucru care influențează puternic ceea ce se întâmplă cu Bitdefender este acela că, după restructurarea din 2010-2011, a urmat creşterea echipelor de vânzări şi marketing, cu precădere cele din ţările ţintă: echipa americană, germană, britanică şi în ţările nordice. Atunci când îţi creşti echipele de teren, de vânzări, cresc şi şansele de a vinde mai mult”, explică Florin Talpeș și completează cu una dintre puținele sale estimări concrete legate de evoluția rezultatelor companiei.

Ceea ce pot să vă spun este că, în următorii șase ani, Bitdefender Srl va deveni unul dintre cei mai mari 10 exportatori români. Și nu mă refer doar la exportatorii de tehnologie, ci la toate companiile prezente în România”, afirmă Talpeș, care lovește, scadat, cu degetul în masă, pentru a accentua importanța cifrei oferite. Dacă luăm ca reper cele mai recente informații oferite de Institutul Național de Statistică, pentru a intra în top 10 exportatori la nivelul anului 2014, Bitdefender Srl ar trebui să depășească companii care lucrează aproape în totalitate pentru export precum Autoliv România, Takata România sau Pirelli Tyres România, ale căror cifre de afaceri au variat în ultimii ani între valori cuprinse între 1,5 și 2 miliarde de lei.

Pentru a depăși aceste rezultate, Bitdefender va trebui să păstreze ritmul de creștere accelerată din ultimii ani, o mutare pe care matematicienii din fruntea companiei au pregătit-o deja de ceva vreme. „Pentru 2015, avem două elemente cheie ale strategiei. Pe partea de clienți casnici, avem un produs despre care credem că este revoluționar, pe care urmează să-l lansăm, în aprilie, la San Francisco, mai întâi pentru piața americană. Pentru clienții companii avem câteva soluții unice în piață, cu niște avantaje competitie mari de tot, poate chiar un an sau doi față de alți competitori și ne jucăm și aici cartea”.

Produsul pentru clienții casnici la care face referire Florin Talpeș, botezat Bitdefender Box, reprezintă un fel de cutie care securizează toate terminalele care sunt conectate la rețeaua de acasă și ar trebui să devină un element de bază în portofoliul de produse al Bitdefender în următorii șase ani. Dar Florin Talpeș își extinde pariurile pentru următorii șase ani și la nivelul întregii piețe de IT și comunicații (IT&C) din România.

Am făcut un pariu acum 10 ani în care am spus că industria de IT românească va depăşi un miliard. După estimările noastre, în 2014, exportul de produse IT era undeva între 1,3-1,5 miliarde de euro. În 2014, industria de IT&C a contribuit cu 6% la PIB. În următorii șase ani, IT&C va contribui cu 8-10% la PIB, iar cel mai mare factor de creştere va veni de la industria de produse şi servicii IT”, afirmă Talpeș. El estimează că exporturile IT vor crește anual cu 12,5% și vor ajunge peste șase ani între 3 și 5 miliarde de euro, iar ponderea sectorului IT în piața de IT&C va avansa, sectorul urmând să fie unul dintre factorii importanți de creștere a PIB.

„Vedem ce se întâmplă cu hub-urile care explodează în România, vorbim de startup-uri şi o bună parte din ele vin cu propriile produse pe care le marketează sub propriul brand. Este nevoie, însă, pentru a merge pe pieţe internaţionale de produse proprii, în nume propriu”, adaugă Talpeș, care estimează că pentru a-și vinde cu succes produsele în străinătate, o companie trebuie să aloce pentru activitățile de marketing și vânzări „câteva zeci de procente din întregul buget, adică sume enorme, care pot însemna viața sau moartea companiei respective pe viitor. Întrebarea este cine gestionează banii, și este mare nevoie de competențe care să fie la nivelul de competitivitate a pieții pe care o țintești, nu la nivelul de competitivitate a companiei de unde pleci. Sfatul meu este să încerci să formezi. Și aici poate să apară un ecosistem, în care mai mulți își pot uni forțele și pot pune la bătaie bugete importante”.

Dincolo de afaceri și strategii, cum va arăta o zi din viața lui Florin Talpeș peste șase ani?

„S-ar putea să fie diferită. Odată cu trecerea timpului, influenţa mea asupra operaţionalului va fi tot mai mică. Atunci va fi o influenţă mai mult în plan strategic. S-ar putea ca Florin Talpeş să citească mai mult şi să discute mai puţin. Astăzi discută mai mult şi citeşte mai puţin”.

Previziuni pentru 2021: Cum văd cei mai influenți antreprenori și manageri de companii din România evoluția următorilor șase ani