FacebookTwitterLinkedIn

Potrivit calculelor „Forbes România”, cele 58 de firme au avut afaceri cumulate de 129,06 milioane de euro, în scădere cu 1,5% față de anul 2019. Pe ansamblu, este o scădere nesemnificativă.

Bilanțul companie IRSOP nu figura pe site-ul Ministerului Finanțelor la momentul publicării acestui articol.

Din această cifră, compania Ipsos Interactive Services a contribuit cu afaceri în valoare de 74,9 milioane de euro, reprezentând o cotă de piață de 58,1%. Ipsos Interactive Services este un HUB internațional și centru de colectare online de date pentru grupul internațional Ipsos. Această firmă, înregistrată în România, furnizează servicii internaționale de scripting, quality control, media processing, data processing, coding şi data visualization. Cifra sa de afaceri a fost mai mare cu 9,8% față de cea din 2019, conform datelor de bilanț de la Ministerul Finanțelor Publice, calculate de „Forbes România” la cursul mediu de 4,83 lei/euro. Profitul net a fost de 18,5 milioane de euro.

Dacă se elimină acest gigant cu afaceri mondiale, atunci piața autohtonă de cercetare și sondare (57 de companii) ajunge abia la 54,1 milioane de euro, în scădere față de 2019. (44 de companii, în 2019, au generat afaceri de 61 milioane de euro). Se poate spune că restricțiile impuse de criza medicală a contractat piața locală de cercetare și sondare, în ciuda anului electoral (alegeri locale și parlamentare), în care partidele politice au dat o pâine albă de mâncat unor institute autohtone.

Șapte companii multinaționale – Nielsen IQ, GfK, Kantar România, Kantar Audiente, Ipsos Romania, IQVIA și Yougov – care se află în fruntea topul, după eliminarea Ipsos Interactive Services, dețin împreună o cotă de piață de 63,2%, restul de 50 de firme autohtone însumând afaceri de doar circa 20 milioane de euro. Grupurile multinaționale de cercetare dețin supremația în România.

În 2020, au fost 14 institute de cercetare ale căror afaceri au depășit un milion de euro.

La nivelul grupurilor de cercetare, Ipsos, cu cele două entități, Ipsos Interactive Services și Ipsos România, au avut o cifră cumulată de 77,9 milioane de euro. Ipsos Interactive Services și Ipsos România sunt entități ce raportează separat la gigantul francez Ipsos (compania-mamă).

Grupul Kantar, cu entitățile Kantar România, Kantar Audiențe și Kantar TNS (CSOP), a realizat afaceri cumulate de 8,53 milioane de euro.

Profitul net raportat de cele 58 de companii monitorizate a fost, în 2020, de 25,7 milioane de euro. Dacă se scade profitul Ipsos Interactive Services, atunci piața a avut un profit net de doar 7,21 milioane de euro. (În 2019, 44 de companii au generat un profit de 8,68 milioane de euro.)

Totuși, doar 8 companii au raportat pierderi în 2020. În cursul anului trecut, agenția de cercetare 360 Insights și-a cerut insolvența (septembrie 2020), fiind o premieră în această piață.

Numărul total de angajați ai celor 58 de companii a fost de 2.136, din care 1.683 au aparținut multinaționalelor Ipsos Interactive Services (798), Nielsen IQ (200), Kantar România (157), GfK (150), Ipsos Romania (146), Kantar Audiente (108), Yougov (63), Kantar TNS (36) și IQVIA (25). Companiile antreprenorilor locali au numărat 453 de angajați.

Companii care au suferit scăderi ale cifrelor de afaceri față de 2019: GfK România (-38,2%), Kantar România (-13,2%), Ipsos România (-13,5%), IQVIA (-43,%), ISRA (-17%), Kantar TNS (-10%), Mercury (-9,5%), CURS (-29,5%), Exact Business Solutions (-23,8%), MIA (-21,8%), Reveal (-9%), Field Insights (-15%), IMAS (-24%), Unlock (47,8%), Mappers (-45,2%), Mind the Gap (-16%) și Brennan (-3%).

Companii care au înregistrat creșteri ale cifrelor de afaceri față de 2019: Nielsen IQ (1%), Kantar Audiente (20,3%), Yougov (7,3%), IRES (73,7%), Data Diggers (38%), Novel (94,3%), Daedalus New Media (1,1%), iSense (4,1%), Retail Zoom (19,8%), INSCOP (106%), D & D Research (15,8%) și Market Insight Solutions (49%).