FacebookTwitterLinkedIn

Anul 2019 a fost bun pentru companiile de cercetare și sondare a opiniei și pieței din România. Interesul pentru cercetarea de piață a crescut, în ciuda faptului că această activitate este privită în continuare cu reticență de clienți (n-avem bani pentru research, știm noi mai bine cum stă treaba!) și de românii obișnuiți (ăștia ne mint cu sondajele!).

Cele 45 de firme monitorizate de „Forbes România” au înregistrat în total o cifră de afaceri de 129.280.067 euro, în creștere cu 13,7% față de anul 2018.

Din această cifră, un market share de 52,8% revine companiei Ipsos Interactive Services, un HUB internațional și centru de colectare online de date pentru grupul internațional Ipsos. Această firmă, înregistrată în România, furnizează servicii internaționale de scripting, quality control, media processing, data processing, coding şi data visualization. Cifra sa de afaceri a fost de 68,2 milioane de euro, în creștere cu 27% față de anul precedent, conform datelor de bilanț de la Ministerul Finanțelor Publice.

Dacă eliminăm acest „colos” cu afaceri internaționale, atunci cifra totală de afaceri a celor 44 de companii care activează pe piața românească de cercetare se ridică la 61,01 milioane de euro, în creștere cu 4,1% față de anului precedent. Probabil că această valoare a pieței, pentru cele 44 de firme, reprezintă „oglinda reală” a cercetării românești.

Bilanțurile financiare au fost calculate de „Forbes România” la cursul mediu BNR de 4,74 lei/euro din anul 2019.

Profitul net al pieței de cercetare a fost de 23.633958 euro. Dacă scădem profitul net al Ipsos Interactive Services, atunci ajungem la un profit de 8,68 milioane de euro pentru cele 44 de companii.

GfK România, un mare jucător pe piața autohtonă, a realizat o cifră de afaceri de 15,6 milioane de euro, în scădere cu 17% față de anul 2018. GfK a raportat un profit de 2,7 milioane de euro, cel mai mare de pe piața autohtonă (dacă facem abstracție de Ipsos Interactive Services, cu un profit net de 14,9 milioane de euro). GfK România este un hub care furnizează servicii atât pentru clienții locali cât și pentru clienții unor entități din rețeaua internațională a GfK.

Piața românească de cercetare continuă să fie fragmentată (ca număr de companii), dar în vârful topului concentrarea este foarte mare. Primele cinci companii din piață (Ipsos Interactive Services, GfK România, Nielsen, Kantar Millward Brown și Ipsos Romania) dețin circa 78% din business. Următoarele cinci companii (IQVIA, Kantar Audiențe, ISRA, Yougov și Kantar TNS) conduc la o cotă de piață de 87%. Așadar, restul de 35 de companii de cercetare își împart 13% din piață, adică în jur de 16,9 milioane de euro.

Sunt 14 institute de cercetare ale căror afaceri au depășit un milion de euro în 2019.

La nivelul grupurilor de cercetare, Ipsos, cu cele două entități, Ipsos Interactive Services și Ipsos România, au avut o cifră cumulată de 71,7 milioane de euro. Ipsos Interactive Services și Ipsos România sunt entități ce raportează separat la Ipsos (compania-mamă).

Grupul Kantar, cu entitățile Kantar Millward Brown, Kantar Audiențe și Kantar TNS CSOP, a realizat afaceri cumulate de 8,6 milioane de euro.

Cele mai mari creșteri procentuale ale cifrele de afaceri le-au obținut companiile specializate în sondaje socio-politice: CURS (+389%), Sociopol (+259%) și Avangarde (+192%), fapt explicabil pentru că în 2019 au fost alegerile prezidențiale.

Cele 45 de firme analizate au avut (inclusiv Ipsos Interactive Services) au avut 2.369 de angajați în 2019.

Alte companii care au înregistrat majorări ale cifrelor de afaceri față de anul 2018: Nielsen (12%), Kantar Millward Brown (8%), Ipsos Romania (37%), IQVIA (2%), Kantar Audiențe (7%), ISRA (15%) și Yougov (17%).

Companii care au suferit scăderi ale cifrelor de afaceri față de 2018: Kantar TNS CSOP (-12%), 360 Insights (-2%), IRES (-3%), Novel Research (-25%), IMAS (-7%) și Field Insights (-24%).