FacebookTwitterLinkedIn

Anul 2018 n-a fost favorabil companiilor de cercetare și sondare a opiniei și pieței din România. Cele 35 de firme monitorizate de „Forbes România” au realizat în total o cifră de afaceri de 109.365.329 euro, la nivelul anului 2017, cu o ușoară scădere de 0,6%.

Circa 50,2% din această cifră totală a fost realizată de compania Ipsos Interactive Services, un HUB internațional și centru de colectare online de date pentru grupul internațional Ipsos.

Ipsos Interactive Services a înregistrat o cifră de afaceri de 55.042.232 euro, în scădere cu 0,7% față de anului 2017. Profitul net raportat la finele anului 2018 a fost de 15,5 milioane de euro, conform datelor de la Ministerul Finanțelor Publice, prelucrate de „Forbes România” la cursul mediu BNR de 4,65 lei/euro. Ipsos Interactive Services furnizează servicii de scripting, quality control, media processing, data processing, coding şi data visualization.

Dacă eliminăm Ipsos Interactive Services, atunci cifra totală de afaceri a celor 34 de companii care activează pe piața autohtonă de cercetare s-a ridicat la 54.323.097 euro, în scădere cu 0,4% față de 2017.

BANII DIN FOTBALUL ROMÂNESC – ANUL 2018

GfK România, un alt mare jucător pe piața autohtonă, a realizat o cifră de afaceri de 19.231.492 euro, în scădere cu 10% față de anul precedent. GfK a raportat pierderi de 811.100 euro. GfK este un hub care furnizează servicii atât pentru clienții locali cât și pentru clienții unor entități din rețeaua internațională a GfK.

Profitul net al pieței de cercetare a fost de 16.684.850 euro. Dacă scădem profitul net al Ipsos Interactive Services, atunci ajungem la un profit de 1,12 milioane de euro pentru cele 34 de companii. În 2017, profitul net a fost de 3,08 milioane de euro. Această scădere confirmă declinului pieței de cercetare în 2018.

Printre firmele care au raportat profituri importante se numără: AC Nielsen România (324.833 euro), Kantar Media Audiences (259.860 euro), compania care măsoară audiențele TV în România, IRES (266.940 euro), MIA Marketing Institute (256.356 euro) și GSSC Avangarde (258.017 euro), companie deținută de sociologul Marius Pieleanu, „omul de casă” al PSD și al televiziunilor coaliției de guvernare (Antena 3, România TV și TVR).

Cele 35 de firme monitorizate (inclusiv Ipsos Interactive Services) au avut 2.633 de angajați în 2018.

Companiile importante care au suferit scăderi ale cifrelor de afaceri față de 2017: Kantar Millward Brown (-7%), Ipsos România (-17,8%) – entitate care realizează servicii de cercetare full service pe piaţa locală, în numele grupului Ipsos, dar este separată de Ipsos Interactive Services, ISRA Center Marketing Research (-13,2%), 360 Insights (-4,3%), Mercury Research (-3,3%), Unlock Market Research (-10,1%) și GALLUP (-2,1).

Notă: Ipsos Interactive Services și Ipsos România sunt entități ce raportează separat la Ipsos (compania mama).

Firma GSSC Avangarde (Marius Pieleanu) a înregistrat cea mai mare creștere de pe piață a cifrei de afaceri față de 2017: 103,8%.

Alte companii care au înregistrat majorări ale cifrelor de afaceri: AC Nielsen România (7,8%), Iqvia Technology Solutions România (17,7%) – fosta IMS Health Technology, Kantar Media Audiences (2,3%), CSOP (18,1%), CCSCC (63,4%) – companie deținută de Ioana Foia Ardelean și Sebastian Foia Ardelean, IRES (74%), Exact Business Solutions (85,8%), iSense Solutions (19,8%), IMAS (6%) și MIA Marketing Institute (18,7%).