FacebookTwitterLinkedIn

Raluca Mihălăchioiu & Simona Dan, Fondatoare The Public Advisors

Oportunitatea pentru România

Raluca Mihălăchioiu & Simona Dan: Cea mai importantă schimbare pe care a adus-o pandemia a fost generalizarea digitalizării. Unde erau domenii în care internetul era considerat diavolul însuși, nu mai departe de doi ani în urmă, pe noul drum toți românii vor merge pe bits. Mai toate business-urile au fost obligate să-și schimbe modelul și să îmbrățișeze întru totul tehnologia digitală, dacă nu o făcuseră deja. Aceasta a fost o resursă de supraviețuire în perioada de criză și va rămâne un asset post-pandemie pe care nu l-am fi dobândit alminteri.

Domenii ce trebuie reformate

Raluca Mihălăchioiu & Simona Dan: Am fi tentați să începem cu domeniul sănătății, din cauză că subiectul a făcut agenda media în ultimele luni, dar dacă ne uităm la costurile de oportunitate pe termen mediu și lung avem un alt elefant în cameră: educația. Oportunitățile sacrificate în ultimii 30 de ani în domeniul educației vor clasa partidele politice perindate la guvernare pe primele poziții în clasamentul celor mai proaste soluții de management de țară pe care le-a cunoscut România. Educația a fost domeniul care a plătit cel mai mare preț politic în ultimii 30 de ani.

Măsuri urgente pentru relansare

Raluca Mihălăchioiu & Simona Dan: În toate țările din Europa prioritățile guvernelor în privința măsurilor pentru relansarea economiei au fost în domeniile retail, turism și IMM-uri. Și la noi au fost câteva măsuri de susținere pentru IMM-uri și pentru relansarea retailului. Focusul pe IMM-uri rămâne în continuare o carte câștigătoare pentru relansarea economiei datorită numărului mare al acestora. La finalul anului trecut IMM-urile reprezentau 99,7% din companiile din România şi angajau 66% din salariaţi.

Revenirea domeniului

Raluca Mihălăchioiu & Simona Dan: Din fericire avem semnale bune din piață. Companiile și-au dat seama acum cât de importantă este comunicarea bine făcută.

Cât despre regulile jocului, acestea se vor schimba pe două paliere. În primul rând, în ceea ce privește modelul de lucru în cadrul companiilor de PR și advertising. Are loc deja integrarea sistemului de work 100% from home în fluxul general al organizației, iar asta generează schimbări de management și procese. E hrănită încrederea și scăzut controlul, leadership în defavoarea managementului, ca să vorbim doar de un prim efect benefic. În al doilea rând, la nivelul stakeholderilor, observăm niște schimbări de atitudine, tot legate de încredere. Colaborările din aceste luni între noi și clienți s-au fundamentat pe o regulă nouă: încrederea se pierde, nu se câștigă. Asta înseamnă că relația este mai deschisă din ambele părți, ceea ce nu poate decât să ducă la rezultate mai rapide și mai eficiente. Sperăm să se păstreze acest mindset, ca și bunul obicei, mai des întâlnit în ultima vreme, de a lucra cu oameni, nu cu “organizații”.