FacebookTwitterLinkedIn

Mihai Voicu, Director General Bergenbier S.A.

Oportunitatea pentru România

Mihai Voicu: Cred că în perioada următoare este nevoie să ținem aproape, noi ca popor, de ce înseamnă România. E important să ne întoarcem privirea către ce-i al nostru, să consumăm produse românești și să mergem în vacanțe în România. Trebuie să ne susținem noi pe noi, în primul rând, pentru a trece cu bine prin ce va urma.

Totodată, perioada următoare, la care ne raportăm deja ca la “the new real”/ noua realitate, sper că va fi însoțită și de o reprogramare a modului în care vom încheia parteneriate cu instituțiile statului. Numai un parteneriat solid public-privat va putea să ne susțină interesele comune în perioada care va urma.

Domenii ce trebuie reformate

Mihai Voicu: Domeniile cele mai importante pentru societate sunt cele care s-au dovedit a fi cele mai șubrede. Adică sănătatea și educația. Am văzut o criză a materialelor sanitare la începutul acestei perioade care i-a trimis pe doctori și asistente să lupte cu mâinile goale, am văzut o încercare palidă de școală online, care a fost doar pentru copiii care și-au permis să învețe online. Cele mai importante lucruri pentru un popor sunt sănătatea și educația. Oamenii sănătoși și educați vor construi mai departe zonele în care mai avem de lucrat.

Apoi, bineînțeles, pentru prosperitatea unei țări este nevoie de infrastructură, un alt domeniu care sper să fie pe lista de priorități a guvernanților noștri în următoarea perioadă. O rețea de drumuri și autostrăzi bine conectate cu cele vecine va ajuta turismul, dar mai ales va aduce investiții în România.

O reformare a întregului sistem birocratic, românesc, prin digitalizare și prin flexibilitate mai mare ne-ar aduce numai câștiguri. S-a demonstrat, în timpul pandemiei, că se poate îmbunătăți sistemul, hai să continuăm să pășim în noua eră digitală!

Apoi, la nivel mai granular, sunt reforme care se referă la lucruri punctuale și care exprimă o schimbare de mentalitate pe care am observat-o cu toții. De exemplu, acel program de la 9 la 18 sau 17:30 pentru oamenii din birouri, parcă nu-și mai are rostul. Oamenii au lucrat poate chiar mai bine de acasă, așa că vom schimba și vom flexibiliza mult programul colegilor din birouri.

Am accelerat dezvoltarea zonei online, de e-commerce. Cred că sunt lucruri pe care le putem face fiecare dintre noi, la nivel de companie și de țară, pentru a ne adapta la noul mod de interacțiune. Flexibilitatea mai mare în procese și digitalizarea care să ducă la un flux eficientizat pentru a elimina birocrația vor contribui la o revenire sănătoasă.

Măsuri urgente pentru relansare

Mihai Voicu: În primul rând, să se aplece asupra celor trei domenii care au nevoie de susținere imediată: sănătatea, educația și infrastructura. Apoi, sper să se deschidă un dialog constructiv public-privat pentru a vedea care sunt pașii următori. Cum protejăm angajații, investițiile, cum facem să ieșim cu bine, cu toții, din perioada austeră care va urma.

Pentru a avea un mediu de afaceri sănătos, pentru a atrage sau păstra investițiile în țară, este necesar să avem un cadru legislativ și financiar constant, o predictibilitate din perspectiva taxelor, cel puțin pe un interval de doi-trei ani. Nu crescând taxele vom recupera bani la bugetul de stat, ci încurajând investitorii prin stabilitate și predictibilitate financiară vom avea de câștigat.

Cât despre industria în care activăm, cea de bere, vor fi importante măsurile pe care Guvernul le va lua pentru sprijinirea industriei HoReCa, grav afectată de această criză. De asemenea, e important să vedem dacă va exista un program de susținere a turismului românesc, prin definirea unor măsuri de investiții solide prin care să fim încurajați să ne petrecem concediile în interiorul țării.

Revenirea domeniului

Mihai Voicu: Revenirea va avea nevoie de timp, iar împreună cu partenerii noștri lucrăm intens pentru exploatarea oportunităților nou create la nivel de canale On Trade și Off Trade.

Criza sanitară a schimbat comportamentul consumatorilor, consumul acasă a devenit, în această perioadă, normă, retailul modern a capitalizat în perioada de criză, iar industria HoReCa va trebui să își recâștige consumatorii asigurându-i că, prin toate măsurile de protecție și siguranță, oferă un loc de consum sigur.

În acest context, starea de sănătate și situația financiară au devenit principalele zone de interes și de aceea revenirea la ce a fost înainte de pandemie este puțin probabilă. ”New normal” a generat schimbări în privința strategiei de business și a atras sau readus în actualitate trenduri.

Puterea de cumpărare este afectată, consumatorii se îndreaptă spre oferte echilibrate calitate/cantitate/preț și vom vedea o încetinire a creșterii produselor premium și a produselor de nișă.

Cred că mulți își vor păstra obiceiurile dobândite în perioada izolării, vor găti mai mult acasă și este foarte posibil să mute, cel puțin pentru o perioadă, petrecerile și consumul acasă, până la deschiderea completă a industriei HoReCa.

De asemenea, vom rămâne și cu dorința de a face stocuri, de a avea în casă anumite produse ”pentru orice eventualitate” și de a comanda online. Totuși, e posibil să ne întâlnim și cu o contra-reacție a consumatorului, o preferință pentru ambalajele One Way, în detrimentul celor reutilizabile, ceea ce ar îngreuna obiectivele de reciclare la nivel de țară.

Avem în față o schimbare a bazelor pe care construim de acum înainte și oportunități de creștere, care au nevoie de un cadru stabil pentru a putea fi fructificate.