FacebookTwitterLinkedIn

“Cumva suntem printre primii investitori înainte ca start-up-urile să fie companii bancabile și le este foarte greu să aibă o conversație cu o bancă din perspectiva finanțării, poate doar dacă au deja ceva tracțiune pe venituri”, spune Dan Mihăescu, Founding Partner GapMinder. În opinia lui, pentru marea majoritate a start-up-urilor nici măcar nu se pune problema să se apropie de o relație mai profundă cu o bancă în ceea ce privește zona de creditare. Poate doar operațiuni curente.

Iar în cazul start-up-urilor de tehnologie, Dan Mihăescu susține că acestea pur și simplu nu au alte alternative decât să ridice bani de la investitori de tip equity, adică angel investors, platforme de crowdfunding și apoi, la nivele mult mai rafinate, de la fonduri de venture capital. “În realitate, aceste alternative nu pot fi comparate cu a ridica bani de la o bancă”, continuă acesta.

În plus, viteza și timpul sunt de o importanță meteorică pentru succesul unui start-up. “Nu încercați să negociati șase luni o tranzacție pentru că în viața unui start-up șase luni înseamnă zece ani pentru o companie matură sau cinci ani”. Așadar, accentul trebuie pus pe viteza cu care se desfășoară o tranzacție și nu pe o super optimizare. De ce? “Pentru că realitatea este că dacă compania nu are succes nu contează nimic din tot ceea ce s-a negociat”, mai spune Dan Mihăescu.

De asemenea și viziunea determină succesul unui start-up. “Apoi cred că discuția a doua cea mai importantă este alinierea nu numai a viziunii dar și a conceptului despre cum se va executa treaba asta”, explică el. Astfel că, fondurile de investiții nu intră numai cu bani într-o companie, ci și cu foarte mult knowledge. “Și îi ajutăm cu ceea ce știm cel mai bine. Noi în foarte multe dintre start-up-uri investim alături de alte fonduri și sunt runde succesive care ridică valoarea companiei. E foarte mult de muncă până aduci o companie la success”, subliniază co-fondatorul GapMinder.

Pentru 2021, GapMinder, un fond de investiții de 50 de milioane de euro, plănuiește să își mărească portofoliul cu 2-3 companii de seed. Iar bugetul se ridică la circa 14 milioane de euro. “La noi, în 2021, proritatea sunt runde de follow on în companiile pe care le avem deja în portofoliu”, conchide acesta.