FacebookTwitterLinkedIn

Forbes România i-a invitat pe cei mai importanți lideri din mediul de afaceri local să vorbească despre lecțiile învățate/trăite în anul 2023 și despre provocările anului 2024 în proiectul editorial #lecțiipentru2024.

Marian Sîmpetru, Managing Partner eSolutions

Care este cuvântul ce caracterizează cel mai bine anul 2023?

Din perspectiva noastră, “provocare” este cuvântul care definește cel mai bine 2023. Și spun aceasta din mai multe considerente. Modificările de fiscalitate anunțate ne-au făcut să ne schimbăm previziunile și să reconsiderăm anumite direcții. În ceea ce privește business-ul eSolutions, am avut un nou challenge – de a lansa o nouă structură și gamă de servicii. 

Care au fost motivele dvs. de îngrijorare pentru afacerea pe care o conduceți în anul 2023? Care sunt rezultatele activității companiei, comparativ cu estimările de la începutul anului?

Motivele de îngrijorare au fost și încă sunt în ceea ce privește întregul context economic și politic internațional și național, în special evoluția economică a Germaniei. Ne uităm și la evoluția economică și politică de la noi și la schimbările de fiscalitate.

La începutul lui 2023, am estimat că vom crește anul acesta cu 15% comparativ cu 2022, când cifra noastră de afaceri a fost 6,5 milioane euro. Nu avem rezultatele finale, însă preconizăm că încheiem anul cu o cifră de afaceri de 7,84 milioane euro, așadar cu o creștere de 20%, peste așteptările de la începutul anului. 

Cum au influențat crizele suprapuse și noua situație geopolitică (continuarea războiului din Ucraina și izbucnirea conflictului din Israel) activitatea companiei dvs.?

Conflictele au afectat întreaga situație economică la nivel european, ceea ce putem observa și  la noi – în primul rând, un nivel crescut al prețurilor serviciilor. Vorbim despre o creștere generală a costurilor de operare. Altfel, în ceea ce privește evoluția și dezvoltarea business-ului, am fost expuși într-o mai mică măsură, întrucât avem clienți și din alte regiuni. 

Care sunt punctele tari și punctele slabe ale mediului de afaceri din România în contextul social și economic actual?

Am spus întotdeauna că excelăm în industria de IT, iar impactul este pentru întregul mediu de business. Punctele forte sunt potențialul ridicat al oamenilor, apetența crescută pentru transformare digitală și proximitatea față de vestul Europei. Pe de altă parte, însă, am avut mereu un climat economic, legislativ, fiscal marcat de impredictibilitate. Toate acestea, care pot fi considerate puncte slabe, au condus însă și la o capacitate extraordinară a mediului antreprenorial de a rezista și de a se adapta. 

Acum, înaintea unui an electoral complex, ce așteptări aveți de la autoritățile române?

Cum am spus mereu, ne dorim o desfășurare fluentă a dezvoltării business-ului, astfel că așteptările noastre sunt să avem un climat economic și politic stabil. Orice modificare fiscală și legislativă nu face decât să perturbe buna desfășurare a activității din mediul de business și să ne impacteze evoluția.

Care sunt principalele trei puncte ale strategiei dumneavoastră de business pentru anul viitor?

Accelerăm dezvoltarea serviciilor de consultanță, care ne diferențiază și pe plan local și internațional, întrucât avem un nivel înalt de experiență pe multiple tehnologii și metodologii de lucru. S-a văzut frecvent nevoia de consultanță și de servicii specializate pe care companiile o au, odată ce înțeleg că tehnologia este parte integrantă din dezvoltarea lor și decid să investească. Din observațiile noastre din ultimii ani, nu este nevoie de soluții sau produse în sine, ci de expertiză, de implementări de tip nou care aduc tehnologia în centrul strategiei unei companii și nu ca funcție de suport. Este considerentul pentru care continuăm să dezvoltăm și serviciile din cadrul eSolutions Academy, linia de business prin care asigurăm specializarea oamenilor de tehnologie din numeroase centre tech ale companiilor mari. 

Continuăm să extindem portofoliul de servicii către piața internațională. 

Tot pe direcția dezvoltării business-ului pe plan internațional, mizăm pe fructificarea mai amplă a apartenenței la grupul Qvest, prin care dorim să accesăm clienți internaționali de pe piețe noi și domenii pe care nu am intrat până acum, de tipul industriei media, care trece global prin transformări digitale semnificative. 

Care considerați că vor fi cele mai mari provocări la nivel mondial, dar și pentru domeniul în care activați, în anul 2024?

Privind macro, dinspre domeniul tehnologiei,  inteligența artificială schimbă fundamental modul în care trăim și ne dezvoltăm economic. Suntem în momentul în care începem să exploatăm astfel de tehnologii, iar aceasta aduce deopotrivă o oportunitate uriașă, dar și provocări. 

La nivel local, pentru industria de IT, văd o provocare provenită din schimbările de fiscalitate. Suntem o industrie care contribuie într-o pondere importantă la PIB, iar instabilitatea contextului fiscal pune o presiune și mai mare pe noi.