FacebookTwitterLinkedIn


Cea mai importantă filarmonică din țară, Filarmonica George Enescu (FGE), și Ateneul Român, construit ca templu al culturii naționale, au demarat un proces strategic de transformare și de dezvoltare, cu scopul de a reda strălucirea internațională a celor două scene culturale și de a le transforme în inima culturală a Bucureștiului, care să conecteze România la muzica, artiștii, ideile și valorile universale, sprijinul comunității fiind esențial pentru reușita acestui proiect.

Această inițiativă lăudabilă a fost dezvăluită joi, 25 aprilie 2024, în prezența a numeroși iubitori ai muzicii, reprezentanți ai mediului de afaceri, oameni de cultură și jurnaliști, ocazie ce a coincis cu lansarea unui apelcătre comunitatea de business și a iubitorilor de muzică, idei și cultură deopotrivă, pentru a susține acest demers. Ambițios și complex, proiectul va fi construit treptat, pe patru piloni strategici.

Un prim obiectiv vizează „creșterea performanței artistice a Filarmonicii George Enescu, astfel încât să ofere spectatorilor săi experiența unei stagiuni de valoare internațională tot timpul anului și să devină recunoscută în străinătate pentru calitatea artiștilor și a sunetului său”.

Se urmărește, de asemenea „transformarea Ateneului Român într-un centru cultural viu, prin modernizarea infrastructurii tehnice, care să asigure o experiență muzicală de calitate, la nivelul standardelor secolului XXI, și diversificarea activităților culturale pe care le oferă (ex. amenajarea și deschiderea unui muzeu; organizarea de expoziții și dezbateri, care să pună publicul românesc în legătură cu teme și idei relevante social și cultural, precum și cu personalități recunoscute la nivel internațional)”.

Un rol important în proiect îl reprezintă „consolidarea componentei educaționale și a comunității din jurul celor două instituții – incluzând aici și atragerea unui public tânăr și nou către muzică, arte, cultură și valori universale – pentru a cultiva în societate o identitate și o reprezentare de sine a românilor ca cetățeni ai lumii, definiți prin valorile fundamentale ale umanității”.

Nu în ultimul rând, cele două entități culturale și-au declarat intenția de a susține „construirea unei noi identități de brand pentru Filarmonică și pentru Ateneu, susținute de o strategie de comunicare care să repoziționeze cele două instituții, atât în România, cât și la nivel internațional.” Filarmonica trece etapizat la o nouă identitate vizuală, din luna mai 2024.

Sponsorii principali ai proiectului sunt Garanti BBVA și Rompetrol, care, alături de multe alte entități, au consimțit să pună umărul la susținerea unora dintre cele mai reprezentative instituții culturale ale țării noastre.

Ne-a plăcut proiectul de transformare strategică a Filarmonicii George Enescu și a Ateneului încă din faza de idee, pentru că este curajos, valorifică foarte bine resursele celor două instituții, are viziune și, mai ales, aduce o contribuție semnificativă societății. L-am văzut ca pe o formă de antreprenoriat cu viziune la nivelul instituțiilor publice, prin care acestea vor să realizeze o colaborare între stat și mediul privat, pentru proiecte de interes comun. Suntem o bancă, sprijinim antreprenorii și ne plac proiectele curajoase și fundamentate. De asemenea, suntem conștienți și atenți la responsabilitatea noastră față de comunitate. Credem că această inițiativă va aduce o contribuție esențială în comunitate”, a afirmat Virginia Oțel, Communication Leader, Garanti BBVA, unul dintre sponsorii principali ai Filarmonicii și ai proiectului de transformare.

„Investițiile în cultură sunt critice pentru evoluția sustenabilă a societății, pentru conservarea și promovarea valorilor autentice, dezvoltare intelectuală, dialog constructiv între generații și instituții. Parteneriatul cu Filarmonica George Enescu este modul prin care noi, Rompetrol, continuăm să contribuim la viața culturală a comunității, şi să aducem muzica clasică mai aproape de oameni, cu toată frumusețea, diversitatea și puterea ei creativă”, a declarat Costinela Drăgan, Director Sustenabilitate & CSR, Rompetrol, unul dintre sponsorii principali ai proiectului de transformare.

Filarmonica George Enescu se află în prezent într-un proces de construcție, demarat din 2022. „Filarmonica George Enescu are potențialul să joace în liga mare a muzicii clasice internaționale. Lucrăm să atragem cei mai buni artiști români, să ne deschidem tot mai mult către artiști străini, să ne rafinăm și personalizăm sunetul până ajungem la puritatea caldă a ambrei și să fim recunoscuți pentru el. Procesul de îmbunătățire a performanței artistice și a calității stagiunii a început deja. Am atras în orchestră artiști tineri, recunoscuți la nivel internațional. Stagiunea noastră s-a îmbunătățit semnificativ din 2023, prin aducerea la București a unor nume recunoscute pe plan internațional. Am creat programe noi, precum programul educațional „Muzica pe înțelesul tuturor”, programul de promovare a tinerilor compozitori și a compozitoarelor din România. Vom continua în aceste direcții, cu și mai multă energie”, a declarat Marin Cazacu, directorul general al Filarmonicii George Enescu, precizând că „stagiunea 2024-2025 va fi cea mai atractivă și strălucitoare din ultimele decenii, date fiind capetele de afiș internaționale, ce vor interpreta împreună cu Filarmonica George Enescu pe scena Ateneului, precum dirijorul Vasily Petrenko, violoniștii Renaud Capuçon, Vadim Repin și Daniel Hope, basul de operă Roberto Scandiuzzi”. Programul complet al stagiunii 2024-2025 va fi dat publicității în luna august 2024, odată cu punerea în vânzare a abonamentelor. Dintre marile nume atrase în Stagiunea 2023-2024, Filarmonica i-a menționat pe dirijorii Leonard Slatkin (6 Premii Grammy), Laurence Foster, Justus Franz, Jean-Claude Casadesus, pe lângă un număr important de soliști străini

Dar procesul de dezvoltare a Filarmonicii și a Ateneului „vor fi posibile numai dacă și comunitatea vine alături de noi și ne sprijină pe termen lung, la fel cum comunitatea a fost cea care, în secolul XIX, a făcut posibilă atât înființarea Filarmonicii, cât și construcția Ateneului”, a mai spus directorul Filarmonicii.

Și Ateneul Român, casa Filarmonicii George Enescu, este subiectul unui proiect de dezvoltare culturală de sine stătătoare. Aici urmează să fie amenajat un muzeu și să fie organizate diverse expoziții. O serie de dotări și elemente de infrastructură au nevoie să fie modernizate, cu respectarea statutului de clădire de patrimoniu, precum instalația de lumini și de sunet, instalarea unui sistem de transmisii video, modernizarea aerisirii, etc. Splendida sală găzduiește în prezent Festivalul și Concursul Internațional George Enescu, cel mai important eveniment cultural internațional organizat de România.

Primii pași ai acestui proiect au folosit resursele pe care le are Filarmonica de la bugetul public, precum și cu sprijinul primilor sponsori care s-au alăturat inițiativei de la lansarea ideii. Se impune însă o implicare sporită a mediului de afaceri, în cadrul unei comunități de prieteni ai Ateneului și Filarmonicii George Enescu, pentru ca acest proces de transformare să poată fi dus la bun sfârșit în condiții optime, ca o reverență față de pleiada de nume importante ale muzicii clasice din întreaga lume au evoluat ca dirijori sau soliști pe scena Ateneului, între care Pietro Mascagni, George Enescu, Richard Strauss, Maurice Ravel, Igor Stravinsky, Bela Batok, Herbert von Karajan, sau Carl Böhm.

Ateneul Român a primit în luna aprilie titlul de Marcă a Patrimoniului European, decernat de Comisia Europeană, în urma unei competiții de proiecte. Este o recunoaștere a valorii europene pe care o are Ateneul și de contribuție la identitatea europeană. Doar o singură altă clădire din România mai are acest titlu – Comisia Europeană a Dunării de la Sulina – și doar 67 situri din UE, se arată în comunicatul de presă emis cu ocazia demarării proiectului care vizează Filarmonica George Enescu și Ateneul Român.