FacebookTwitterLinkedIn

Dr. Florin Cofar – CEO Clinica Dentcof — Timișoara

O radiografie asupra ceea ce înseamnă identitate, perfecțiune în stomatologie și impactul digitalizării în experiența pacientului la dentist.

Despre Dentcof:

Clinica din Timișoara a luat naștere ca o afacere de familie, fiind unul dintre primele cabinete stomatologice private, cu laborator propriu, din România anului 1989. În 2016, Florin Cofar a fondat și Smilecloud, o platformă de Smile Design și tratament interdisciplinar ce folosește inteligența artificială.

Tehnologia patentată AI dezvoltată la Timișoara este în prezent folosită de medici și tehnicieni dentari din peste 90 de țări. Dr. Florin Cofar este autor publicat internațional și lider de opinie în stomatologia digitală. Mai multe despre povestea Dentcof pe dentcof.com.

Cum se modifică ecosistemul stomatologic prin prisma digitalizării și ce beneficii aduce pacienților aflăm direct de la Florin Cofar.

Ce a adus digitalizarea în medicina dentară?

Pe scurt, digitalizarea deschide drumul către metode superioare de planificare a tratamentelor și o execuție mai predictibilă. Practic, tehnologiile sunt împrumutate din industrii cum ar fi arhitectura sau proiectarea și aplicate la nivel de medicină dentară.

Pentru pacienți, sunt mai multe părți bune. Prima ar fi modul în care se schimbă comunicarea. Dacă până recent eram obișnuiți cu planuri de tratament abstracte, greu de înțeles, și mai greu de imaginat la nivel de rezultat final, acum, acolo unde aceste tehnologii sunt aplicate, putem previzualiza un tratament estetic înainte să îl începem.

Al doilea aspect este tot în beneficiul pacientului, dar responsabilizează și mai mult medicul. Ca să poți arăta un rezultat final pacientului înainte de orice intervenție, ești forțat să planifici, să faci efectiv un proiect, la fel ca în arhitectură. Cred că cele mai multe greșeli, și prin urmare frustrări, sunt acelea de planificare, greșeli care pot fi mitigate cu succes prin procese digitale.

Planificarea digitală aduce claritate în special pentru specialiștii care execută efectiv tratamentele. Știi de la început fiecare pas, fiecare mic detaliu pe care trebuie să îl ai în vedere fără să mai existe surprize neprevăzute care să schimbe cursul către rezultatul stabilit inițial.

Care e rețeta pentru un zâmbet perfect?

Estetica, prin definiția ei, este subiectivă. Perfectul meu poate fi imperfectul tău sau invers. Viziunea noastră aici este un echilibru între estetică și identitate. Ca să fiu mai explicit, în mod natural, oricine vine pentru un tratament estetic, își dorește o îmbunătățire. Ce trebuie să înțelegem este că principiile estetice sunt la fel pentru toată lumea. Deci dacă alergăm după „perfecțiune” care e un set universal de reguli, vom ajunge tot timpul într-o zonă generică, cu care exista riscul să nu ne identificăm, sau chiar să nu ne placă.

Personal, am renunțat de mult la ideea de perfecțiune, iar aici introduc în discuție ideea de identitate. După mine, arta esteticii constă în abilitatea de a păstra tot timpul o parte din identitatea pacientului, de a construi un rezultat în jurul unicității fiecărui om. Păstrăm ce e frumos, unic, și îmbunătățim selectiv. În mod chiar ironic, asta presupune să îmbrățișăm în mod egal și imperfecțiunea.

Își doresc pacienții imperfecțiune?

Poate nu implicit sau nu conștient. Dar toți ne dorim să fim unici și probabil o mare parte dintre noi ne dorim un zâmbet sau un rezultat natural, care să fie cât mai frumos, dar în același timp, să nu se vadă că e o lucrare. Naturalul e un echilibru al imperfecțiunilor.

Să creezi imperfecțiune în design care să nu arate ca o greșeală este o artă rezervată maeștrilor și puțini specialiștii dentari înțeleg și pot să o facă. Este oarecum de înțeles, deoarece într-o industrie care adresează în bună parte frumusețea, focusul a fost mereu pe criterii one style fits all, pentru a fi pe gustul unui public larg. Imperfecțiunea studiată, în schimb, implică un simț artistic în cea mai pură formă care este pe gustul specific al acelui pacient.

Problema la nivel de industrie e că acești maeștri sunt o resursă extrem de limitată. Aici, din nou, digitalul vine cu o perspectivă extrem de interesantă. Acum avem posibilitatea de a copia forma și anatomia naturală care integrează acea imperfecțiune pentru a complementa identitatea fiecărui individ în parte.

La nivel de tehnologie, care sunt trendurile?

Sunt multe trenduri și multe interesante. Zona care cred că e cu cel mai mare potențial de viitor, zona în care și activăm, e cea a datelor biometrice și tehnologii care capitalizează pe asta. Mai exact, ideea de a capta și a folosi cât mai multă informație individualizata în procesul de planificare. Asta cred că va schimba multe concepte care, din inerție, au rămas învechite în stomatologie. Pe scurt, cel mai de impact trend este tratamentul puternic individualizat specific funcțional și estetic fiecărui pacient.

La nivel de implantologie, se întâmplă ceva revoluționar?

Nu direct. Implanturile și biomaterialele evoluează, bineînțeles, dar probabil cel mai relevant trend vine din nou din sinergia cu tehnologiile digitale. Implanturile s-au comodizat în ultimii ani și au o rată de succes relativ mare din punct de vedere chirurgical.

Problema apare când trebuie să punem lucrările protetice pe implanturi. Implantul nu-l vedem, vedem doar dintele care îl susține. Același implant poate avea un outcome optim sau poate rezulta într-un eșec estetic ori funcțional. Asta pentru că implantul are o poziție fixă în os, iar dacă aceasta procedura este gândita exclusiv din punct de vedere chirurgical, apar multe probleme la final de tratament sau pe termen lung.

Aici, noi am pariat din nou pe tehnologiile digitale, în sensul în care focusul azi este pe două aspecte cheie: poziția ideală a implantului într-o viziune integrată ce ține cont de dintele final, planificată dinaintea intervenției chirurgicale. Și, doi, chirurgia ghidată, care e folosită de chirurg pentru a pune efectiv implantul în acea poziție.

Practic, în aproape tot ce facem, am luat inspirație din arhitectură, când vine vorba de planificare și plan de tratament, și aviație, când vine vorba de protocoale. Acest mod de a lucra îi oferă medicului specialist două lucruri: o destinație clară și un pilot automat. Astfel încât, în timpul execuției, el să se poată focusa pe detalii. Detalii care, în final, fac diferența.

Dentcof s-a înființat ca o afacere de familie. Ce impact are businessul în viața de „după program”?

Pe de o parte, e ceva extraordinar. Unul dintre cele mai importante modele profesionale din viața mea a fost tatăl meu. A fost o perioadă extraordinară cât am lucrat împreună. Se spune că un copil stă cu părinții 19 ani. Primii 18 ani, și‑ncă un an în restul vieții. Tind să cred că așa e.

Partea bună la o afacere de familie este că petreceți mai mult timp împreună decât norma. Partea proastă este că totul este mult mai personal și subiectiv la ce ține de business, care de multe ori nu e ideal.