FacebookTwitterLinkedIn

Vlad Plăcintă, președintele Asociației Salvează o inimă

Peste 120.000 de români, oameni simpli ori directori de companii, au salvat viața a zeci de copii doar în 2023. Campaniile umanitare derulate de Asociația Salvează o inimă sunt cunoscute în online de mai bine de 11 ani. 11 ani în care fiecare donație, oricât de mică, a avut un impact imens în viața unor familii greu încercate. Cum se face fundraising eficient în România și ce îi determină pe oamenii de afaceri să se implice aflăm de la Vlad Plăcintă, fondatorul platformei salveazaoinima.ro.

Cât de importantă este colaborarea dintre ONG-uri și companii în astfel de situații?

Este esențială! ONG-urile vin cu experiența muncii în teren, cu pasiunea și compasiunea pentru oameni, companiile aduc resurse financiare și expertiza în managementul proiectelor. Împreună găsim soluții potrivite la problemele semenilor. Partenerii noștri din mediul de afaceri au conștientizat că succesul nu se măsoară doar în termeni financiari, ci și în impactul pe care îl au asupra comunității în care activează. Astfel, din dorința de a face o schimbare pozitivă, mai multe companii din domeniul medical, pharma, dar și al asigurărilor au ales să redirecționeze impozitul pe profit către Asociația “Salvează o Inimă”. Această abordare ne-a permis să contribuim la crearea unor adevărate miracole pentru copiii bolnavi de cancer și la transformarea donațiilor în speranță. În plus, companiile cu care colaborăm au înțeles că parteneriatele de CSR derulate împreună nu reprezintă doar un act de caritate, ci și o oportunitate de a dezvolta un brand cu valori solide și autenticitate.

Care este impactul parteneriatelor de CSR derulate?

Doar în acest an, 290 companii au donat peste 400.000 de euro. Astfel, 200 de copii și adulți au beneficiat de sprijin financiar pentru tratamente și intervenții chirurgicale de urgență.

Cum reușește un ONG din Botoșani să reunească sute de companii în salvarea vieților unor copii?

În 11 ani de activitate am derulat peste 450 de campanii de strângere de fonduri. Majoritatea actelor de caritate au avut ca obiectiv salvarea unor copii din ghearele morții. Când lupți cu așa ceva tot ce contează este transparența și determinarea. Oamenii au nevoie să știe ce s-a întâmplat cu banii lor și cum se simte pacientul pe care au ales să îl ajute.

Transparentizarea fiecărei acțiuni întreprinse în cazul fiecărui bolnav în parte a fost și este cheia succesului pentru noi. Orice donație înregistrară, orice contract de sponsorizare semnat, orice factură achitată – totul poate fi verificat cu ușurință online. Am investit foarte mult în digitalizarea procesului de fundraising, astfel încât accesul la informațiile de interes public să fie foarte facil, direct pe site. Și donațiile care se fac prin sms sunt monitorizate și postate sub formă de liste. Ne informăm permanent donatorii de situația financiară și medicală a cazului pe care au ales să îl susțină, nu contează că au donat doi euro sau zeci de mii de euro. În plus, companiile primesc lunar un raport de activitate amănunțit.

Cum se face fundraising eficient în România? Cum a fost drumul de la prima donație în valoare de numai 20 de lei la… 95 de milioane de lei?

Acum este mult mai ușor să te alături unei cauze umanitare. Totul este la un click distanță. Tendințele actuale includ creșterea digitalizării, colaborările cu impact social, promovarea donațiilor circulare și sustenabile. Trebuie să ne adaptăm strategiile viitoare pentru a se potrivi cu cerințele companiilor și ale comunităților pe care le servim. Pentru a veni în întâmpinarea oamenilor de afaceri care vor să susțină cauzele umanitare de care ne ocupăm, am lansat un sistem unic în România, cu semnătură digitală pentru contractele de sponsorizare.

Cu totul altfel stătea situația în urmă cu 11 ani, când am vrut să ajut pentru prima dată un copil aflat în suferință. Cred, mai presus de orice, că venim în viețile celorlalți cu un scop, iar scopul meu este să fac tot ce pot să le vin în ajutor semenilor mei. Și nu e vorba aici doar de achitarea facturilor medicale, ci și de povara unor procese administrative care nu mai cade pe umerii părinților și așa bulversați de tragedie.

Asociația Salvează o inimă pune preț pe comunitate. Cum arată viitorul din această perspectivă?

Comunitatea este locul în care generozitatea și empatia transformă destine, iar speranța devine realitate. Credem în puterea colectivă de a face schimbări pozitive și în capacitatea fiecăruia de a contribui la binele comun.

Suntem conștienți că nu putem face totul singuri. Prin colaborarea cu mediul de afaceri impactul asupra comunității crește, iar tot ce ne dorim este să curmăm ori măcar să alinăm suferința semenilor noștri care se confruntă cu probleme grave de sănătate. Și anul acesta companiile au oportunitatea de a susține cazuri umanitare prin acordarea de sponsorizări, indiferent dacă vor plăti impozit pe profit sau pe cifra de afaceri și se va deduce suma mai mică între cele 2 praguri: 0.75% din cifra de afaceri sau 20% calculat din impozitul pe profit. Antreprenorii care nu au redirecționat nici sumele aferente anului fiscal trecut au la dispoziție Declarația 177. În baza acestui formulat înregistrat on-line pe platforma ANAF, instituția publică este obligată să vireze suma aferentă ONG-ului ales de contribuabil.