FacebookTwitterLinkedIn

Supermarketurile pierd venituri nevalorificate din vânzarea alimentelor care sunt pe cale să expire, pentru căangajații magazinului pierd timp căutând produse cu termene de valabilitate scurte și le reduc manual prețurile, potrivit Bloomberg.

Asta este argumentul Too Good To Go, o companie daneză înființată acum opt ani care și-a început activitatea în domeniul reducerii risipei alimentare la restaurante și acum se ocupă de produsele care urmează să expire în magazinele alimentare. 

Începând din acest an TGTG vinde o soluție alimentată de inteligența artificială care asistă supermarketurile cu datele de expirare – subiect care reprezintă un punct major de conflict în ceea ce privește risipa alimentară în retail. Compania își va începe implementarea globală cu lanțul internațional de supermarketuri SPAR.

“În fiecare zi, în magazinele alimentare, personalul verifică toate rafturile și trece manual prin absolut toate produsele pentru a verifica dacă ceva este pe cale să expire”, a spus CEO-ul TGTG, Mette Lykke, într-un interviu acordat Bloomberg Green. Lykke a descris acest proces ca fiind consumator de timp și predispus la erori: produsele cu termen de expirare scurt sunt adesea observate prea târziu, iar reducerile menite să încurajeze cumpărarea lasă venitul potențial neexploatat.

Software-ul TGTG ia în considerare comportamentul clienților, sezonul și alte considerente pentru a estima cât de probabil este să se vândă un produs într-un magazin la un moment dat și apoi sugerează o rată de reducere pe măsură ce produsul se apropie de data de expirare. Instrumentul ajută angajații, de asemenea, să urmărească datele de expirare astfel încât personalul trebuie să verifice manual doar 1% până la 7% din produse. În plus, TGTG semnalează când alimentele ar putea fi donate sau vândute la un preț foarte redus.

Compania a testat noul său instrument cu o rețea de supermarketuri din Franța, unde marii retaileri alimentari au interdicție începând din 2016 de a arunca alimentele neutilizate care ar putea fi donate. Comerciantul, pe care TGTG nu l-a numit, vindea brânzeturile sale la reducere cu 50% la nivel național când mai aveau doar două zile până la data de expirare. Acum, magazinul variază reducerile în funcție de regiune și de momentul anului. În Normandia, de exemplu, oamenii cumpără mai mult Camembert vara, în timp ce în Alpi brânza elvețiană se vinde ușor în zilele reci de iarnă când raclette (un fel de mâncare local) este în meniu în multe gospodării.

Inflația crește cererea pentru produse mai ieftine cu termen scurt, a spus Jorgen Dejgaard Jensen, profesor la Universitatea din Copenhaga care cercetează economia risipei alimentare. Supermarketurile se concentrează tot mai mult și pe utilizarea reducerilor și a promoțiilor la produsele aproape de expirare pentru a limita risipa alimentară și a-și întări rezultatele financiare. “Dacă supermarketurile nu trebuie să cheltuiască prea multe resurse pentru a vinde alimentele la un preț redus, atunci este o afacere mai bună pentru ele”, a spus Jensen, deși a subliniat riscul ca alimentele aproape de expirare să fie în cele din urmă aruncate.

Risipa alimentară are implicări ecologice. Organizația Națiunilor Unite estimează că aproximativ 30% din alimentele produse pentru consum sunt risipite la nivel global, reprezentând între 8% și 10% din emisiile globale de gaze cu efect de seră. Risipa alimentară poate reduce și câștigurile: alimentele aruncate costă supermarketurile aproximativ 1,6% din vânzările nete, în medie, conform Institutului European pentru Retail – o pierdere notabilă într-o industrie cunoscută pentru marginile reduse de profit.

Din 2015 încoace Too Good To Go a abordat risipa alimentară prin intermediul aplicației sale, care conectează consumatorii din SUA, Canada și 15 țări europene cu restaurante, brutării și supermarketuri care vor să scape de alimente nevândute. Supermarketurile sunt acum cel mai mare partener al companiei.

Cei 85 de milioane de utilizatori ai aplicației pot cumpăra o “geantă-surpriză” de la branduri precum Starbucks, Pret A Manger și Carrefour pentru aproximativ 5 până la 10 dolari – aproximativ o treime din cât ar costa conținutul în mod normal. TGTG a lansat recent un rulaj limitat de “pachete magice” vândute direct de la producători precum Unilever.

Cu toate acestea, o mare parte din problema risipei alimentare de 1 trilion de dolari din lume se întâmplă acasă. În SUA și Europa gospodăriile sunt responsabile pentru mai mult de jumătate din alimentele risipite. Datele de expirare joacă și aici un rol: multe persoane confundă etichetele “de folosit până la”, care indică când un aliment nu mai este sigur de consumat, cu etichetele “cel mai bine de consumat până la”, care indică calitatea optimă.

“Consumatorii le confundă”, a spus Lykke. “Pentru a fi în siguranță, ei vor arunca produsul atunci când ajunge la data indicată.” Reglementatorii ar putea face mai mult pentru a clarifica ce înseamnă aceste etichete, a adăugat ea.

Fii la curent cu tot ce contează în business-ul din România și abonează-te la canalul nostru de Whatsapp Forbes Romania.