FacebookTwitterLinkedIn

Claudio Cisullo, președintele Consiliului de Administrație și al treilea cel mai important acționar al One United Properties, este investitor „cu state vechi” în România, numărându-se printre cei care au venit aici
să facă afaceri pe termen lung, nu să dea lovitura și să plece, așa cum îi place să precizeze. Am avut bucuria unei discuții informale cu unul dintre cei mai ocupați oameni de pe planetă, pe care pandemia nu l-a încetinit și nici nu l-a descurajat. Dimpotrivă.

Claudio Cisullo este fondator și președinte al CC Trust Group AG, un business de familie activ la nivel internațional,  cu investiții în sectoarele biotehnologiei, mărfurilor, agrementului, produselor farmaceutice, serviciilor profesionale, imobiliarelor și tehnologiei. Are o experiență de peste 30 de ani în finanțe corporative, M&A, capital de risc și capital privat și este investitor activ pe piața imobiliară rezidențială și comercială de câțiva ani. Printre altele, este și fondatorul și președintele executiv al Chain IQ Group AG, președintele ACC One Holding AG, membru al Fundației de drept și economie la Universitatea din St. Gallen și membru al Consiliului de Administrație al Fundației Elvețiene pentru Antreprenori.

Cine este Claudio Cisullo și care au fost principalii factori care au contribuit la formarea omului care sunteți azi?
Sunt o persoană care pune pasiune în ceea ce face, o persoană cu o minte puternică și deschisă. Intuiția pentru deciziile corecte și capacitatea de a atrage în jurul meu oamenii potriviți sunt doi dintre cei mai importanți factori care m-au ghidat de-a lungul călătoriei mele prin viață. Un alt principiu foarte important pentru mine a fost acela de a conduce prin exemplul personal și de a-mi transpune vorbele în fapte. La urma urmei, oricine poate avea idei, dar aceste idei trebuie să fie puse în practică, ceea ce se dovedește adesea o cu totul altă poveste.

Care este mottoul după care vă ghidați în viață?
Există mai multe principii pe care le respect. Unul dintre ele este „creează întotdeauna valoare”. Pentru mine, asta presupune să caut în permanență situații de pe urma cărora toate părțile implicate să aibă de câștigat. Personal, nu consider că într-o afacere de succes poți să câștigi pe termen lung pe seama altcuiva. Dacă ești dispus să cauți, întotdeauna poți găsi acea constelație norocoasă pentru toată lumea. Nu mai puțin important, așa cum am spus-o deja, e că planurile sunt frumoase, dar trebuie să le poți aplica în viața reală. Așadar, unul dintre principiile mele de bază este „fă-o, pur și simplu”. În acest context, omul trebuie să fie dispus și capabil să facă el însuși tot ceea ce le pretinde celorlalți.

Care au fost principalele piedici pe care le-ați depășit și care v-au făcut mai puternic?
Din fiecare provocare înveți câte ceva. În special în România, cred că la început am fost privit precum mulți alți investitori străini – cineva care vine să câștige repede un ban, pentru ca apoi să plece fără să privească înapoi. Aceasta n-a fost niciodată intenția mea. Între timp, această prejudecată a dispărut, pentru că a devenit evident că eu îmi investesc timpul, eforturile și banii doar în proiecte de durată. În calitatea mea de al treilea investitor ca mărime și în prezent președinte al Consiliului de Administrație al One United Properties, cred că am dovedit acest lucru cât se poate de clar.

Cine sau ce anume este sursa dumneavoastră de inspirație? Aveți un model care vă inspiră?
Am un mare respect pentru ideile lui Albert Einstein – nu doar cele legate strict de sfera sa de activitate, ci și cele despre viață, în general. El era de părere că nu trebuie să ne zbatem atât pentru a avea succes, cât pentru a crea valoare. Toate celelalte vor veni firesc, de la sine, odată ce ne concentrăm pe a le aduce valoare celor din jur. Așa cum am spus deja, am trăit această experiență de multe ori și consider că este un sfat cât se poate de sincer și eficient.

Cum ați defini stilul dumneavoastră de afaceri? Ce priorități v-ați stabilit pentru mandatele curente?
Sunt câteva reguli de la care nu mă abat încă de la începutul carierei mele antreprenoriale, iar acestea nu se schimbă niciodată. Mai întâi de toate, eu pun accent pe construirea unor relații de lungă durată, bazate pe încredere reciprocă, aspect care stă în centrul fiecăreia dintre deciziile mele. În al doilea rând, încerc să am o viziune pentru eforturile mele de la bun început, apoi caut oamenii potriviți care să îmi fie alături pe parcurs. Atunci când ai un scop și o echipă de încredere în jurul tău, nu ai cum să dai greș.

Cum a fost anul 2020 din punctul de vedere al afacerilor? S-a schimbat ceva în maniera în care gândiți, planificați și vă desfășurați activitatea? Și, dacă da, ce anume?
2020 a fost un an dificil pentru toată lumea. În același timp însă, a fost un an care a demonstrat că, atunci când îți cunoști afacerea îndeaproape și înțelegi mediul în care îți desfășori activitatea, chiar și cele mai dificile situații pot fi ținute sub control și gestionate în mod eficient. Ca antreprenor, eu nu cred că un nou ciclu economic ar trebui să ne schimbe mentalitatea. Apar tendințe noi, altele dispar treptat – ceea ce trebuie să facem este să ne adaptăm la noile circumstanțe. Singura diferență dintre schimbările economice inițiate de pandemia globală și orice alt ciclu economic este aceea că, de data aceasta, știm exact când s-a declanșat schimbarea.

Care a fost principala lecție pe care v-a oferit-o pandemia – atât din punct de vedere personal, cât și în viața profesională?
De regulă, călătoresc foarte mult și am locuințe pe patru continente, prin urmare, am fost nevoit să limitez latura internațională a vieții mele. Echipele mele au lucrat de la distanță și în trecut, iar eu am un birou în fiecare țară de reședință, prin urmare, acel aspect al vieții mele care presupune munca la distanță nu s-a schimbat deloc. Dacă am aflat ceva nou din această experiență este faptul că operațiunile noastre sunt foarte solide și că se pot adapta destul de rapid la circumstanțe noi – ceea ce noi am și făcut, în toate companiile mele.

Care sunt principalele oportunități pe care le percepeți pentru viitorul apropiat?
Cred că vom asista la o nouă rundă de optimizare a costurilor în toate industriile, iar România va profita de pe urma acestei împrejurări, ca locație recunoscută pentru offshoring și nearshoring. Din perspectiva afacerilor imobiliare, mă aștept ca multe companii internaționale să considere piețele precum România extrem de atractive în anii imediat următori, motiv pentru care multe dintre ele își vor stabili sau extinde prezența aici. Acest lucru va aduce cu sine o serie întreagă de oportunități de afaceri, care vor include sectorul imobiliar, însă nu se vor limita nici pe departe la acesta.

Care sunt provocările cu care se confruntă oamenii de afaceri asemenea dumneavoastră, cu afaceri la nivel global, în această perioadă fără precedent?
Eu cred că îndatorarea suverană reprezintă o preocupare majoră, iar noi nu știm deocamdată cum poate fi abordată această problemă și ce implicații va avea ea asupra economiei pe termen lung. Mai mult decât atât, devine tot mai dificil să navigăm prin oceanul de informații complexe. Factorii de decizie trebuie să se bazeze pe date concrete; dar cu toate aceste știri false și surse care nu prezintă încredere, trebuie să fim extrem de atenți.

Cum vedeți continuarea poveștii One United? Cât de des veți veni în România?
Vin aici cu regularitate – desigur, pentru a prezida ședințele Consiliului de Administrație, dar și între acestea, pentru a lucra împreună cu partenerii mei de afaceri și a dezvolta idei. One United Properties este o companie extraordinară și avem planuri serioase de dezvoltare a brandului, posibil în afara Bucureștiului. În lunile care vor veni, vom explora mai multe idei. În rest, nu rămâne decât să așteptați și veți vedea.

Cum ați caracteriza piața din România?
România m-a impresionat de la bun început printr-o dinamică și o energie incredibile, în special în București. Românii sunt un popor cu suflet cald, un popor care îmi amintește adesea de Italia, țară în care își are rădăcinile familia mea. Dezvoltarea economică a acestei țări este captivantă și am știut din prima clipă că vreau să fac parte din povestea dezvoltării ei. Forța de muncă este tânără, extrem de dinamică și are o atitudine care impresionează, lăsând impresia că totul este posibil. Oamenii vor să realizeze ceva, vor să-și facă o viață mai bună – sunt lucruri pe care le simți cu adevărat atunci când lucrezi sau investești în România.

După aproape doi ani de schimbări inimaginabile, ce anume credeți că trebuie să se schimbe în felul în care funcționează companiile și în maniera de comunicare a brandurilor?
Pandemia a dus la o accelerare semnificativă a transformării digitale. Dacă în trecut canalele digitale erau pentru unele branduri ceva ce „e bine să ai”, acum nu mai există excepții și toată lumea trebuie să fie accesibilă și să-și deservească clienții prin intermediul canalelor digitale. Provocarea constă adesea în faptul că digitalizarea necesită investiții în prealabil, ceea ce poate fi greu de realizat în vremuri precum cele pe care le-am trăit în pandemia recentă. Totodată, companiile au devenit mult mai conștiente de diversitatea brandingului lor și, în general, au devenit mai atente decât oricând la acest aspect.

Cum ați defini un stil de viață dezirabil pentru omul secolului XXI?
În ceea ce privește un stil de viață dezirabil – pentru oricine –, cred că trebuie să contribuim cu toții la transformarea lumii din jurul nostru într-o lume mai bună. Dacă devenim persoane de succes, trebuie să dăm și ceva înapoi societății. Este extrem de important ca prăpastia dintre săraci și bogați să nu se adâncească și mai mult; de asemenea, este important ca, ori de câte ori avem posibilitatea, să acționăm responsabil și să împărțim roadele realizărilor noastre.

Care sunt pasiunile dumneavoastră, modalitățile preferate de petrecere a timpului liber?
Petrec cât mai mult timp cu putință cu familia mea și prietenii cei mai apropiați. Ca activități preferate, de mulți ani încoace, joc golf și mă plimb cu bicicleta electrică prin munții și peisajele rurale ale Elveției. Pasiunea mea veche este să pilotez – în trecut, avioane, însă de curând mi-am descoperit pasiunea de a pilota elicoptere.

Dacă v-ați putea întoarce în timp, ce anume ați schimba?
Ca să fiu sincer, n-aș schimba absolut nimic din trecutul meu. Fiecare pas pe care l-am făcut a fost corect la vremea lui; privind în urmă, consider că tot ce s-a întâmplat s-a întâmplat din motive perfect justificate.