FacebookTwitterLinkedIn

La prima vedere, producătorii de confecții, magazinele de haine – moda, în general, pare a fi o victimă colaterală a pandemiei. Oamenii n-au mai mers la teatru și la film, n-au mai ieșit la mall, la restaurante și terase, unii nu s-au mai dus nici la serviciu. Deci n-au mai avut nevoie de haine noi, poate doar de pijamale. Cum te-ai descurcat în perioada asta?
Pentru noi nu a fost chiar așa. În ceea ce privește hainele, avem cliente fidele care nu prea au ținut cont de pandemie. Și au comandat în continuare.
Pandemia a adus în schimb o creștere a vânzărilor de eșarfe, deoarece foarte multe persoane au descoperit un cadou la un click distanță – ca să folosesc o formulare la…modă. Cum suntem o afacere de familie, nu avem mulți angajați, astfel încât e cumva mai simplu la noi.


Spuneai că vânzările de eșarfe au crescut foarte mult. Se poate spune că au devenit baza afacerii tale?
Asigură cel mai mare flux de vânzări, fără discuție. Avem atât clienți persoane fizice, cât și corporații, pentru care practicăm alte prețuri decât cele de pe site.

Cum procedezi, cumperi materialele, faci tu imprimeurile?…
Absolut toate printurile le fac manual mai întâi, pe pânză sau pe hârtie, și ulterior le prelucrez digital. Mătasea este premium și e imprimată ulterior cu modelele mele. Originalitatea printurilor, ambalajul cadou luxury, cu hârtie de mătase în cutii făcute manual și calitatea eșarfelor sunt aspectele definitorii ale acestei linii.

Ca la Versace sau Pucci…
Da, calitatea eșarfelor Andreea Tincu este comparabilă cu a brandurilor mari din lumea modei.


Și toată aparatura necesară – scanare, imprimare etc. – o deții tu sau lucrezi cu colaboratori? Mi se pare ceva foarte tehnic și departe de latura creativă, de aceea întreb.
Pentru imprimare avem colaboratori foarte serioși, toți cei implicați în acest proces sunt persoane cu firme foarte serioase, iar în rest, noi avem tot. Creativitatea se manifestă la print, unde vorbim de mici bijuterii de artă. Apoi, cusutul eșarfelor se face manual, cutiile sunt lucrate manual – deci „tehnic” e doar printul pe mătase. În schimb, coordonarea acestei linii presupune multă activitate, cum îi zici tu, tehnică.

Unele case de modă apreciază eșarfele, altele le consideră o Cenușăreasă a modei. Ce părere ai?
Eșarfele sunt accesorii de lux pentru orice brand serios. De la Hermès la Valentino sau Dior, toate brandurile mari au și linii de eșarfe. Ele nu sunt produse ieftine și dau un plus de stil oricărei ținute. Având și teme diverse, au o gamă foarte largă de cliente.

Unde se simte cel mai confortabil artistul din tine – când lucrezi o ținută unicat, când faci o eșarfă sau când lucrezi pentru un client deosebit – cum ar fi Prima Doamnă, Carmen Iohannis?
Artistul din mine e în fața planșetei, cu hârtia pentru pictura unui nou print; designerul din mine acționează când creionez o ținută fashion, fie că e destinată Primei Doamne sau colecțiilor de podium. Cumva sunt două direcții, Arta și Moda, pe care sunt fericită că le pot urma.

Deci moda nu e o artă.
Moda este și artă. Nu e artă exclusiv, deoarece are o parte industrială bine determinată. E artă doar atunci când e modă conceptuală, tip Watanabe.

Karl Lagerfeld zicea că nu e.
Avea dreptate până la un punct. Un print este o pictură pe suport texil, deci e Artă, dar dincolo de aceasta înseamnă salarii, chirii, marketing, ceea ce înseamnă industrie.

Acum că am adus atât de elegant vorba despre Prima Doamnă, ale cărei ținute sunt lucrate de tine, dă-mi voie să te întreb cum ajunge un designer pe radarul lui Carmen Iohannis? Cum ai procedat? Cum a început colaborarea voastră?
Este mai simplu decât și-au imaginat mulți, inclusiv apropiați de-ai mei. Am trimis un e-mail de pe site-ul oficial, cu portofoliu anexat, și am întrebat dacă Prima Doamnă este interesată de o colaborare cu un designer român cu experiență. Asta a fost tot. Cred că Primei Doamne i-au plăcut colecțiile mele.

Dezarmant de simplu.
În general, lucrurile frumoase sunt foarte simple. Oamenii le complică.

Adevărat. Și lucrezi cu ea/pentru ea de câți ani?
Din anul 2015. Primul eveniment a fost o vizită oficială în Austria.

Deci i-ai creat o ținută pentru acea vizită.
Da. Apoi au urmat și alte evenimente, în America, Japonia, Italia, dar și în România.

Prima rochie creată de Andreea pentru Prima Doamnă


Nu-mi stă în fire, dar e în job description, așa că, te rog, permite-mi să fiu indiscret: d-na Iohannis plătește pentru ținutele ei sau tu ești un fel de furnizor al Administrației Prezidențiale (cum sunt cei ai caselor regale), adică câștigi din prestigiul faptului că ești asociată cu ea?
Ea poartă ținutele respective și apoi le înapoiază. Pentru mine este o onoare că m-a ales să fiu designerul ei – și reclama este, bineînțeles, benefică.

La un moment dat ai putea face o expoziție retrospectivă cu ținutele pe care le-ai creat pentru Prima Doamnă.
Dacă va fi cazul, sigur că da, numai că multe au mai fost vândute sau donate pe parcursul anilor. Sunt doamne care se potrivesc la siluetă cu Prima Doamnă, și vor să achiziționeze ținuta respectivă. De asemenea, Prima Doamnă, fiind înaltă, are mărimi foarte bune, ceea ce înseamnă că a purtat și ținute direct din prezentările de modă.

Spuneai că ai o afacere de familie. Cine îți este alături, din familie? Câți angajați ai?
Soțul meu, pe partea creativă – este tot absolvent de Arte Plastice -, și fiica noastră, Iris, este asociată: se ocupă de marketing și e Creative Director. Mai avem un tehnolog și, în rest, numai contracte cu firme. Lucrăm cu echipă IT, echipă pentru ambalaje, echipă pentru imprimerie… Sunt oameni foarte serioși, colaborăm cu ei de când am demarat afacerea.

Andreea Tincu


Ce urmează, acum că scăpăm de măști și, poate, de pandemie? Ce îți dorești?

Am participat la primul eveniment important din lumea modei postpandemie, Romanian Fashion Week, în cadrul Romanian Creative Week… În rest, îmi doresc să creștem numărul de clienți, să oferim produse din ce în ce mai performante și să plecăm fără stres în vacanțe.