Cautare




, Contributor

Orologerie de lux |
|

Balet între haute couture și haute horlogerie

Yiqing Yin, o foarte talentată creatoare haute couture care locuiește la Paris, s-a asociat cu Vacheron Constantin pentru a reprezenta gama feminină Égérie. Exclusivitate Forbes Life.  
One Of Not Many OONM Yiqing Yin Egerie égérie

Yiqing Yin, ambasadoare pentru gama feminină de ceasuri Égérie de la Vacheron Constantin, este o creatoare de haute couture care s-a născut la Beijing în 1985, dar s-a mutat rapid, la vârsta de patru ani, în Franța, iar ulterior în Australia. A absolvit ENSAD (Școala Națională de Arte Decorative) din Franța, a câștigat diverse premii încă de la începuturile carierei sale – Marele Premiu de Creație al Municipalității din Paris, premiile First Collection ale ANDAM (Association Nationale de Développement des Arts de la Mode), a avut prima prezentare importantă în cadrul evenimentului Haute Couture Fashion Week din Paris în 2011 și, de asemenea, i-a fost acordată rara, dar prestigioasa etichetă Haute Couture, devenind membru permanent al Federației Franceze de Haute Couture începând cu anul 2015.

Oficialii brandului de haute horlogerie Vacheron Constantin spun că au ales să se asocieze cu Yiqing deoarece admiră lucrările ei și sunt fascinați de modul în care tratează materialele, dar și de maniera în care abordează timpul în lucrările sale. De aceea, creatoarea a fost invitată să facă parte din galeria de talente One of Not Many a Vacheron Constantin.

„Când am pus bazele propriului meu studio de haute couture, l-am gândit ca pe un laborator în care să pot crea modă și experimenta. Am început cu materialele, am trecut prin multe transformări și am încheiat colaborări cu artiști sau meșteri din industria textilă, care au în spate o extraordinară tradiție franceză a experienței practice și a măiestriei artistice, însă întâlnirea cu noi experiențe, cu noi modalități de punere în valoare a hainei prin sculptarea ei, abordarea aceasta foarte sculpturală, cu o mulțime de pliseuri, cu multe drapaje, cu multă fluiditate, dat fiind că «sculptez» deja haina în 3D, direct pe corp – așadar, vorbim despre o abordare foarte instinctivă, foarte sculpturală a conceptului de haute couture, deoarece moda haute couture îți permite, realmente, să faci tot ceea ce dorești, să spui povestea pe care dorești să o spui, beneficiind de o libertate totală și de toate posibilitățile de expresie”, spune Yiqing Yin.

În ceea ce privește legătura dintre haute horlogerie și haute couture, Yiqing Yin spune, despre venerabila manufactură Vacheron: „Chiar dacă vorbim despre o manufactură mare, foarte tradițională, ea funcționează, în realitate, tot ca un laborator de expresie, cercetare și inovație, împărtășind toate celelalte valori esențiale pe care le presupune munca mea de cercetare, proiectul meu de creație. În plus, pasiunea acelor oameni, atenția lor la detalii, căutarea neobosită a excelenței și rezultatele impecabile ale muncii lor – toate aceste lucruri m-au impresionat. Însă de departe cel mai impresionant a fost portofoliul uriaș de cunoștințe și măiestrie tradițională pe care l-am descoperit în manufactura din Geneva. Toți acei oameni care munceau laolaltă și care foloseau experiența acumulată în secole întregi pentru a crea un singur obiect desăvârșit, plin de frumusețe și senzualitate.”

De asemenea, Yiqing spune că „timpul, atât de drag orologerilor, reprezintă elementul-cheie și în munca mea. Ca să fiu sinceră, timpul este elementul-cheie, nimic altceva nu contează. În haute couture, există acea oscilare permanentă între iubire și ură. Cred că astăzi, mai mult decât oricând, este cu adevărat important să regândim ceea ce facem în meseria noastră, în domeniul luxului, să redefinim lucrurile cu adevărat speciale, să îi învățăm pe oameni despre lucrurile care au valoare, să le spunem de ce procesul de creație durează atât de mult. Avem nevoie de acel timp pentru a crea un obiect excepțional, o poveste excepțională, un model ieșit din comun care va atinge coarda sensibilă a oamenilor. Nu ne permitem să fim mereu într-o cursă nebună contra timpului. Da, consider că dimensiunea temporală este esențială în munca mea – în orice muncă creativă, de altfel. Pentru că este o negociere continuă. Și chiar un fel de rezistență, până la urmă.”

 

Modelul cu Fazele Lunii este preferatul creatoarei de haute couture, pentru toată emoția și poezia pe care le implică. „Am fost fascinată întotdeauna de elementele naturale și de transformările Lunii. Pentru mine, Luna reprezintă forța de transformare și creativitatea pentru excelență. Consider că această complicație orologeră care indică Fazele Lunii este un îndemn să călătorim, să visăm și să avem o altă percepție a timpului, una oarecum ruptă de realitate, dar, totodată, atât de bine sincronizată cu creativitatea. Luna influențează mareele, fauna, flora, dar și emoțiile noastre și de aceea ne permite să avem o percepție a timpului și a vieții mult mai bine conectată la natură și mai instinctivă, ceea ce mi se pare cu adevărat magic. Pentru mine, este un îndemn de a rămâne măcar puțin cu capul în nori. Cât despre detaliile de ordin tehnic, găsesc că măiestria cu care sunt executate decorațiunile – sau, așa cum spuneți voi, tehnica guillochage – este absolut superbă. Ele dovedesc atât de multă pricepere și precizie din partea artizanilor casei, încât rămâi fără cuvinte. Îmi amintesc de pliseurile pe care le realizez eu însămi pe pânză. Dar acestea sunt realizate direct în argint, un metal care este mult mai greu de modelat. Iar să reușești să atingi un asemenea nivel de precizie și perfecțiune este de-a dreptul remarcabil. Rezultatul este un ceas foarte feminin și senzual, dar care este, în același timp, inteligent și dedicat.”

Am întrebat-o pe Yiqing Yin și cum descoperă echilibrul între clasicul fără vârstă, care place tuturor, și inovație și gândirea neconvențională, aflate probabil la polul opus. „Caracterul atemporal, eleganța, armonia – acestea reprezintă punctul de plecare. Pe de altă parte, trebuie să prețuim mereu, în egală măsură, cunoștințele și experiența. Eu pornesc întotdeauna de la o tehnică, de la o manieră de lucru care mă fascinează, dar odată ce ajung să lucrez cu ea, încerc să o provoc și să o descompun. Lucrurile trebuie să fie descompuse pentru a putea fi transformate în ceva cu totul nou. Există acea traumă pozitivă care își are originea în ciocnirea dintre discipline și personalități. Și întotdeauna este vorba despre o ciocnire a istoriei – personale, artistice, culturale –, după care, în mod natural, totul se transformă în ceva complet neașteptat, la care poate nu m-aș fi gândit niciodată. Aceasta este partea frumoasă a creației și a colaborării: depășirea tuturor frontierelor cunoscute ale frumuseții și emoției în munca noastră.”

Égérie este noua colecție de la Vacheron Constantin dedicată femeilor și lansată recent, anul acesta. De ce Égérie? Pentru că Egeria reprezintă o sursă de inspirație. Ea a fost prima muză. Așadar, Vacheron Constantin a venit cu această idee de a evoca noțiunea de creativitate, de inspirație, de emoție, de stil și, nu în ultimul rând, de rafinament. Ca de obicei când vorbim despre Vacheron Constantin, tradiția reprezintă o parte covârșitoare a inspirației pentru colecția Égérie. Regăsim aici două surse de inspirație – prima este utilizarea cercurilor concentrice de pe cadrane, pe care ni le amintim în special de la ceasurile de buzunar din secolul al XIX-lea, iar cea de-a doua este reprezentată de celebra notă distinctivă Vacheron – poziția asimetrică a contoarelor și a coroanei, pentru care a devenit celebru modelul emblematic American 1921 și pe care o regăsim în designul colecției Égérie. Așa cum știți, Égérie este un elogiu adus acestei tradiții și, în același timp, include caracteristici tehnice sofisticate ale orologeriei de lux. Putem admira înalta măiestrie a decorațiunilor realizate în tehnica guillochage, direct pe cadran. De asemenea, putem vedea fereastra cu Fazele Lunii, care este extrem de delicată. Avem și o versiune a Fazelor Lunii realizată din aur roz – unul dintre modelele-cheie ale acestei colecții. În plus, putem admira asimetria coroanei și Piatra Lunii cu care este decorată aceasta. Iar ca să închei, voi face o trecere în revistă a ofertei acestei colecții, care cuprinde de la mecanisme quartz până la mecanisme cu Fazele Lunii, versiuni din oțel și din aur roz, o versiune cu pietre prețioase montate pe o bază din aur alb, precum și un sistem nou, patentat, de înlocuire a curelei, care face din modelul Égérie un partener versatil, perfect pentru a fi purtat în viața de zi cu zi.

Yiqing Yin, despre procesul creației: „Pornesc de la simple bucăți de material, pătrate sau dreptunghiulare, pe care le înfășor treptat în jurul manechinului. Este un gest care consumă mult timp, pentru că aș schimba în permanență ceva și întotdeauna există ceva ce poate fi modificat. E ca o călătorie senzorială printr-un deșert creativ, în care nu știi unde ai putea ajunge și în care aștepți mereu să se întâmple ceva spectaculos sau extraordinar în urma acestei căutări instinctive.”

Despre timp: „Timpul reprezintă toate posibilitățile. Dar reprezintă, totodată, și ceea ce s-a pierdut pentru totdeauna, și ceea ce nu va fi niciodată. În această abordare sculpturală, trebuie să adaugi etapă cu etapă, iar apoi să te oprești sau să iei o decizie. Timpul vine la pachet cu o mulțime de frustrări și tocmai de aceea am spus că, deși sunt o visătoare înnăscută, există momente când trebuie să rămân cu picioarele pe pământ, bine ancorată în realitate.”

Despre One of Not Many: „Definește acea persoană care apreciază lucrurile cu adevărat unice, singulare, sau cu totul neașteptate. Cred că este o persoană cu o gândire care sfidează normele și care poate defini cu adevărat identitatea excepțională, o persoană pentru care libertatea și independența intelectuală reprezintă instinctul cel mai important din viață.”

Despre cel mai bun sfat: „«Nu ține cont de părerea altora». În special de părerea acelor persoane care îți spun că știu ele mai bine și că e spre binele tău. Nu există timp pentru compromisuri, fă ceea ce ți-ai propus să faci și fă totul etapă cu etapă. Apoi vei ajunge la soluția corectă. Acest sfat a venit de la Yohji Yamamoto, care a fost mentorul meu. A fost un revoluționar… Vreau să spun, de fapt, că nu am fost făcută sau pregătită să fiu un bun jucător de echipă. Dar am învățat să mă împac cu ideea.”

Despre artă: „Aș spune că arta – sau hai să spunem moda, pentru că nu prea fac diferența între ele – este indispensabilă în viață pentru că este o sursă de introspecție, un mod de gândire, deschide noi orizonturi de trai, de gândire, noi moduri în care ne definim pe noi înșine. Este indispensabilă pentru că ne ajută să visăm, ne împinge către mai bine, către instinctul de a ne elibera spiritul și de a deveni liberi, și apoi de a ne apropia mai mult de cei care suntem noi, de fapt.”

Despre pierderea timpului: „Cea mai bună metodă de a pierde timpul este aceea de a mă întoarce la acea stare de seninătate copilărească, în care să pot să trăiesc pe deplin clipa prezentă – lucru care nu este deloc simplu. Ne desfășurăm cu toții activitatea în industrii în care timpul gonește nemilos în permanență, iar noi trăim mereu în viitor, într-o eternă proiecție, și astfel pierdem toată magia prezentului și toată inspirația. Cred că este nevoie de extrem de mult calm și de extrem de multă încredere pentru a fi capabili să existăm, pur și simplu, aici, în momentul acesta, fie în fața proiectului la care lucrăm, fie alături de oamenii pe care îi iubim. Cred că perioada aceasta specială prin care am trecut cu toții le-a permis, probabil, unora dintre noi să mediteze mai profund la această condiție existențială, care este esențială.”

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii