FacebookTwitterLinkedIn

Aflat anul acesta la cea de-a 10-a ediție, evenimentul Forbes CEE Forum a avut de-a lungul timpului invitați din rețeaua Forbes din toată lumea, oficiali de top din toate partidele politice și din administrație, dar și antreprenori de top, multinaționale și lideri de opinie. 

Oare câte dintre declarații mai sunt de actualitate și care sunt cele care s-au perimat? Vă invităm să citiți mai jos cele mai importante declarații făcute în 2018:

Cele mai importante declarații făcute în 2018

Șerban Roman, ex-Vicepreședinte și Country Director Enterprise Investors

“Antreprenorii ar trebui să meargă mai mult în afară, să testeze. Poți să testezi să vezi dacă produsul tău face față pe o altă piață, pe o piață din afară. Există sisteme simple de testare. Cred că antreprenorul român ar trebui să meargă mai mult în afară și să încerce. Management profesionist, asta ar trebui să se vadă mai des la noi.”

Omer Susli, CEO HomeLux:

“Am 100% încredere în antreprenorii români pentru că sunt tineri. 50 de ani de comunism au distrus spiritul de antreprenor din România. BT, Dedeman sunt numărul 1 în domeniile lor. Sunt antreprenori români și au început de la zero și au concurat cu businessuri străine. Pentru un antreprenor, dacă are curaj nu are nicio altă problemă. Am cumpărat o fabrică de cărămidă din România și nu știam cum se produce cărămida, iar după un an am vândut la gigantul Winerberger. Trebuie să ai curaj. Ai curaj, multiplici banii.”

Francois Bloch, CEO BRD Groupe Societe Generale:

“Când ne gândim la centenarul României, ne gândim la istorie și la progresul înregistrat în ultimul secol. Uitându-ne la ce s-a schimbat putem face proiecții de viitor. România trebuie să se uite la următorii 100 de ani. Cum ne pregătim, cum ne pregătim copiii… Educația, însă, trebuie să devenim mai agili. Ne confruntăm cu lucruri care nu existau în urmă cu 20-30 de ani, iar în următorii 10-15 vor apărea lucruri noi. Abilitatea de a te schimba, de a te adapta și o mentalitate agilă- de aceste lucru are România nevoie cel mai mult.”

Doru Lionăchescu, Board Member Banca Transilvania:

Avem două situații care mă îngrijorează: constat o tendință mai ales la cei foarte tineri sau la cei cu prima experiență antreprenorială, de hedonism antreprenorial. Oamenii pornesc businessuri aparent interesante, dar sunt o prelungire a unui hobby, acestea nu au șanse să scaleze, nu au șansă să mearga mai departe, ci satisfac dorința de a a-și petrece timpul personal altfel decât într-o companie. Cred că este o înțelegere greșită a ceea ce înseamnă antreprenoriat. Antreprenoriatul serios înseamnă nopți nedormite, risc, nu a-ți petrece timpul altfel decât într-o corporație.”

Bogdan Ion, Country Managing Partner EY România & Moldova:

Investitoriii caută potențial și predictibilitate. (…) România are forță de muncă calificată pe termen lung. Ceea ce probabil și-ar dori investitorii ar fi educația digitală și disponibilitatea ei (este o precondiție a investitorilor), dar și integrarea acestui sistem cu integrarea forței de muncă.”

Iulian Stanciu, Președinte executiv eMAG:

“Ce ar trebui schimbat în mentalitate? Metolodogia sau programa școlară prin care învățăm copiii despre viitor. Meseriile viitorului nu le cunoaștem, pe foarte multe nu reușim să le anticipăm acum, lumea se schimbă repede, copiii trebuie să învețe să gândească. Asta înseamnă un accent pus pe zona practică și mai puțin pe cea teoretică. (…) Informația a devenit din ce în ce mai disponibilă, acum este la un click distanță, trebuie să diferențieze informația utilă de cea inutilă.”

Dragoș Anastasiu, Președinte Camera de Comerţ şi Industrie Româno-Germană (AHK Romania):

“Dacă mă întrebați pe mine, problema principală a României nu este infrastructura, ci mindset-ul. Mindset-ul copiilor. Noi am alocat resurse pentru a schimba atitudinea profesorilor, pentru ca aceștia să vadă copilul ca pe o ființă cu potențial și calități pe care să le dezvolte. De aici trebuie să pornim.”

Anca Vlad, Președinte Grupul Fildas – Catena:

“Românii investesc mult de foarte mulți ani. Cu toate acestea nu există nicio statistică a investițiilor românești. Ar fi interesant să aflam cifra totală. Noi știm că angajăm dublul numărului de personal, deci producem și foarte multe taxe și impozite. Oricum, pe antreprenorii români reducerea impozitului pe profit i-a ajutat să investească suplimentar.”

Affan Yildirim, General Manager Anchor Group:

“Trebuie să ne concentrăm mai întâi pe ce putem face pentru a face România mai atractivă pentru investiții. Poți convinge un investitor local mai ușor, dar lucrurile se schimbă când vine vorba de investitorii străini. (…) Am prins și perioada de boom și criza. Grupul nostru a investit întotdeauna în România. Pentru a fi atractivă, România trebuie să ofere stabilitatea mediului economic, predictibilitatea.”

Citește aici cele mai importante declarații făcute de-a lungul anilor la Forbes CEE Forum

Alexandru Reff, Country Managing Partner Deloitte România:

“Generațiile noi sunt angoasate de schimbările puternice, pe care parțial le anticipăm în business și în societate. Pentru că au apetență pentru înțelegerea acestor fenomene, li se pare foarte important să se investească în formarea lor profesională. Apoi există așteptări legate de viziune, de semnificație. Eu cred că putem vorbi de generațiile noastre ca acelea care s-au implicat în creșterea businessului. Actuala generație e deschisă spre social. Tinerii așteaptă o cultură de bună calitate și o remunerație competitivă.”

Ion Sturza, președinte Fribourg Capital, fost premier al Republicii Moldova:

“Cea mai frecventă întrebare pe care o aud de la tineri este cum să devin antreprenor? Iar eu le spun că antreprenorii sunt o specie rară, se nasc o dată la un milion de an, iar acela se numește Steve Jobs, restul sunt doar meseriași. Așa că le spun <<apucați-vă de carte și învățați>> .”

Cristian Nacu, Senior Country Officer pentru România- IFC, World Bank:

Există cel puțin două Românii și prin prisma aceasta, cifrele sunt îngrijorătoare, mai ales cele pe gospodării. Va imaginați, dacă scoatem zona bogată a României, ce ar rămâne… Suntem într-o perioadă în care am ajuns la un middle income trap. Deci trebuie să facem ceva să ieșim din zona asta.”

Mihnea Crăciun, ex Director Adjunct pentru România BERD:

“Avem nevoie de un nou model de dezvoltare. O spun și cei din mediul academic. Modelul economic trebuie schimbat pentru că există riscul să rămânem în stadiul în care nu putem să ne dezvoltăm și să trecem la etapa următoare. Mă refer la investiții în infrastructură, educație, sănătate.”

Adrian Vasilescu, Consilier Strategie BNR:

„Ne uităm în istorie și vedem că între ianuarie 1859 și anul 1913, ultimul an de pace dintr-un ciclu secular de pace sunt 54 de ani. În acești ani România a reușit să topească trei secole de înapoiere. Ce spunea Cuza în decembrie 1859 când a prezentat primul raport către țară: avem totul de creat, totul trebuia luat de la început.” 

Alex Skouras, Managing Partner Alesonor:

“A fost o cerință mare pe piața rezidențială de case de lux verzi. Familiile vor să aibă cafenele, săli de gimnastică, să locuiască într-o comunitate, bazată pe inovație și bazate pe ideea de green concept. Oamenii încep să înțelegea beneficiile pe care le are traiul într-o comunitate verde.”

Dragoș Tuță, Fondator Ambasada Sustenabilității:

“Poza momentului din punct de vedere al sustenbilității din mediul privat din România e una în continuare destul de tristă pentru că vedem foarte puține companii din care să fie preocupate de altceva în afară de profit, presiunea e din ce în ce mai mare în această zonă.”

Andrei Pitiș, ex-VP Engineering and Head of Bucharest Office Fitbit

“Îmi este adresată întrebarea <<cum îmi vin ideile?>> Dacă stai să te gândești și ai o problemă de rezolvat, ideea care-ți vine nu e inovativă. Trebuie să te gândești bine la problema respectivă, să o definești cât poți de bine, apoi să nu te mai gândești deloc la ea și să aștepți. Trebuie să ai timp și spațiu, pe care le ai nu când lucrezi în companie. Cred ca Innovation Labs oferă și timpul, spațiul și locul în care să vină aceste idei inovative.”

Alexandru Popescu, ex Market Leader Philips Health Systems pentru Europa Centrală și de Est:

Inovația are ca scop produse, servicii, dar mai mult decât atât, felul de a face business cu partenerii. Suntem în mijlocul unei transformări importante. Lucrurile se schimbă foarte rapid. De multe ori, nici măcar clientul nostru nu mai știe ce își dorește.”

Daniel Farmache, ex-Deputy CEO Electrogrup Infrastructure | E-INFRA

“Ce face tehnologia pentru alte industrii, infrastructura de telecomunicații face pentru tehnologie. Cererea crescută pentru tehnologie crește nevoia de infrastructură, vorbim de 5G și alte tehnologii. Pe măsură ce tehnologia avansează, infrastructura nu face decât catch-up. Deja România este în urmă. Noi lăsăm tehnologia și companiile să facă lucrurile la care sunt ei buni de fapt.”

Mircea Varga, ex-CFO Țiriac Group

Sunt puține companii care au reușit în economia românească. Sunt foarte multe companii românești care încep bine, dar sfârșesc prost. Una dintre cauze este faptul că cei care creează acele businessuri, acționarii, nu știu când să lase frâiele unor lideri; se confundă acționarul cu administratorul, apare o contradicție și toată lumea se prăbușește. Cred că organizațiile care încep bine și frumos sfârșesc prost și din cauza acestui lucru.”

Mihnea Rădulescu, ex-CEO UPC România

“Provocarea unui lider este dată de a fi un om echilibrat, a-și face suficient timp, a depune suficient efort astfel încât niciunul dintre cele trei elemente să nu fie neglijat – angajați, acționari și clienți.”

Camelia Ene, Country Chairman & CEO MOL România

“Trebuie să știi foarte bine care îți sunt punctele forte și aspectele care trebuie îmbunătățite, trebuie să îți cunoști prioritățile, trebuie să ai o curiozitate continuă și o dorință de a te dezvolta, să nu te limitezi la mediul în care profesezi. Este vital accesul la educație, pe care îl avem cu toții la sursele de informare datorită internetului.”

Ioana Filipescu, ex-Partner Deloitte România

“Eu mă gândesc că provocarea pe care un lider o are și o va avea este construirea unei echipe coezive. Avem platforme de evaluare, moderne, dar ele dacă sunt folosite singure, tind să pună  o distanță foarte mare între oameni. Cred că performanța vine din îmbinarea tehnologiei cu abilitățile oamenilor, angajaților. Inteligența emoțională reprezintă un factor cheie într-o organizație.”

Francois Coste, ex-Președinte Camera de Comerț Franceză

“Schimbarea vine de la oameni, dar cred că schimbarea vine și din spațiul cultural, nu doar din valorile spuse, ci și cele trăite care includ și comportamentele. Cultura este un element important pentru a aduce schimbarea într-o companie.”

Geo Mărgescu, CEO și cofondator Forte Partners:

“Dacă acum 20 de ani un lider sau un antreprenor de succes trebuia să fie curajos la limita nebuniei, efectiv să meargă cu ochii inchiși, profilul s-a schimbat acum. Curajul s-a transormat în calități morale, în educație și s-a ajuns la un profil moral, într-o conduită de business morală, educată. Personal sunt încântat de ceea ce văd.” 

Florin Pogonaru, Președinte Asociația Oamenilor de Afaceri din România:

“Ca să fim sinceri, în ‘90 idolul nostru a fost Milton Friedman. Trebuia să faci totul pentru acționari și profit. Am ajuns apoi la generația actuală, care consideră că îmbogățirea excesivă este de prost gust. În momentul de față este de prost gust să nu te orientezi către toți stakeholderii.”

Antonia Colibășanu, COO Geopolitical Future:

“În această regiune investițiile străine au fost o resursă importantă de creștere. Prin urmare, sunt o parte esențială a dezvoltării regionale. Nu există un pattern regional. Există modele particulare în anumite state, însă suntem înconjurați și de state mai mici și emergente în lumea liberală, precum cele din Balcanii de Vest. Datorită interconexiunii suntem dependenți de idei și construim dependențe bazate pe idei. Acesta este un factor declanșator important pentru dependențele regionale.”