FacebookTwitterLinkedIn

Aflat anul acesta la cea de-a 10-a ediție, evenimentul Forbes CEE Forum a avut de-a lungul timpului invitați din rețeaua Forbes din toată lumea, oficiali de top din toate partidele politice și din administrație, dar și antreprenori de top, multinaționale și lideri de opinie. 

Oare câte dintre declarații mai sunt de actualitate și care sunt cele care s-au perimat? Vă invităm să citiți mai jos cele mai importante declarații făcute în 2019:

Cele mai importante declarații făcute în 2019

Andrei Avădănei, CEO Bit Sentinel, Fondator DefCamp: 

“S-au creat premisele pentru dezvoltare. Sunt tot felul de nișe care nu au fost explorate deloc. Dacă clientul are încredere în tine, acesta te va alege în permanență.”

Andrei Pitiș, ex-VP Product and Head of European Development Centers Fitbit:

“Inovația nu e neapărat despre o invenție nouă, inovația înseamnă să ajungi la produsul sau serviciul final în alt mod, având ca bază lucrurile care deja există. Când faci un produs este despre ceea ce scoți, nu despre ceea ce pui.”

Voicu Oprean, CEO & Fondator AROBS Transilvania Software:

Dacă nu există încredere în fondator, este deal breaker. Apoi trebuie să poată implementa ideea, apoi să aibă și un consultant pe care să se poată baza. Piața românească poate fi un incubator extraordinar pentru orice piață externă, putem dezvolta tehnologie cu niște costuri mai mici ca în Silicon Valley. 

Mădălin Mihailovici, CEO Veolia România:

” Vreau să trag un semnal de alarmă! Suntem într-o groapă de potențial al forței de muncă. Nu găsim în piață zidari, instalatori, muncitori (…) Dacă nu ne vom forma oameni și nu vom găsi o soluție de a aduce creier în România, ne va fi greu în următorii 5-6 ani.”

Camelia Ene, Country Chairman & CEO Mol România:

“Din punctul meu de vedere, mi-aș dori să văd îmbunătățite două lucruri: viteza cu care ne adaptăm ca societate, ca mediu de afaceri, ca mod în care valorificăm educația și actul de școlarizare. Al doilea ar fi să ne gândim la forța de munca din punct de vedere strategic, ca la un element strategic al business-urilor.” 

Citește aici cele mai importante declarații făcute de-a lungul anilor la Forbes CEE Forum

Gyula Fatér, CEO OTP Bank România:

“Am lucrat și în alte țări, dar sunt real impresionat să fiu aici în România. Ce am găsit aici sunt oameni foarte buni, echipe foarte bune, cred că nu e nimic pentru care ar trebui să ne îngrijorăm, românii vobesc fluent limbi straine, este minunat comparând cu alte țări din regiune. Cred că, dintr-o perspectivă a multinaționalelor, a fi în România este ușor, este un loc bun, este flexiblitate, dinamism.” 

Jean Richard de Latour, ex-CEO Carrefour România

“Am fost invitat în Franța și toată lumea m-a întrebat cum e business-ul în România. Răspunsul meu a fost că: este un fel de rock and roll, adica foarte dinamic și cu multe provocări.”

Javier Garcia del Valle, CEO Happy Tour Group

“Cred că țările nu seamănă neapărat una cu cealaltă, iar lucrurile de care are nevoie România nu sunt de folos într-o altă țară, poate. Avem mult potențial de care trebuie să ținem seama. Nu cred că trebuie neapărat să importăm tot.” 

Fulga Dinu, ex-Country Manager Operations Immofinanz România:

“Suntem unul din cei mai mari jucători de pe piața imobiliară și acoperim aproape toată țara. Clienții noștri, oamenii pe care îi servim se așteaptă ca noi să venim mereu cu ceva nou. Ne străduim să facem acest lucru. Cred că românilor trebuie să le aduci toate noutățile din Vest.”

Christina Verchere – CEO OMV Petrom:

“Multe din provocările de azi includ faptul că România are una din cele mai mari rezerve de gaze naturale, iar dacă vom continuă să investim în acest sector trebuie să ne asigurăm că avem resursele să facem asta pentru țară. Când ai propria resursă de energie vrei să o folosești pentru că aduce beneficii în atât de multe direcții.”

François Coste, ex-CEO Groupama Asigurări România:

“Pentru mine lipsa forței de muncă este cel mai mare impediment pentru multe companii și pentru economia României. Sunt soluții pe termen mediu și lung, cum ar fi frânarea emigrației, revenirea unei părți din Diaspora, angajarea forței de muncă senioare, intrarea tinerilor calificați mai deveme pe piața muncii la nivel liceal și universitar reprezintă un potențial mare pentru România. Ca soluții pe termen scurt, ce facem în multe companii este să automatizăm, să robotizăm, cu Inteligență Artificială sau cu RPA.”

Corneliu Bodea, CEO Adrem:

Sunt un suporter al liberei circulații. Eu, ca antreprenor, simt cum afacerea mea este încetinită din cauza resursei umane. Găsim din ce în ce mai puțini specialiști. România nu se simte deloc într-o competiție, deși ea este într-o competiție permanentă. Faptul că oamenii pleacă din țară este efectul acestei competiții. (…) Ne aflăm în competiție cu atât de multe țări din UE.”

Teofil Mureșan, Fondator și Președinte Board E-INFRA:

În școlile profesionale din România îi învață pe tinerii sudori să sudeze cu aparate care nu mai există de 20 de ani. În școlile de meserii din străinătate, diploma este însoțită de o garanție pe care o dă școala. Aceasta garanție este una materială prin care te poți întoarce împotriva școlii. Modul de finanțare ar trebui schimbat, dar mai important este să ne schimbăm mentalitatea.”

Alexandru Reff, Country Managing Partner Deloitte Romania:

“Înainte de a vorbi despre atragerea capitalului, înainte să vorbim despre marii campioni, trebuie să vorbim despre migrația masivă, despre pierderea a milioane de oameni. Aproape jumătate din forța activă este plecată din țară, s-a expatriat. Acest trend ar trebui să fie cel puțin încetinit și chiar stopat. Avem o perioadă istorică în care suntem în cel mai favorabil proces în care se regăsește România în momentul de față.”

Vargha Moayed, ex-Chief Strategy Officer UiPath:

Eu vin din Canada, unde avem aceeași problemă ca România. Românii, în general, nu gândesc suficient de măreț, și este normal, pentru că țara este mică. Mentalitatea este prima barieră, că nu gândim suficient de măreț. Când vorbim cu americani sau chinezi, ei au o altă atitudine pentru că locuiesc în acele țări, ei gândesc suficient de măreț. Însă, în primul rând, dacă ai o echipa bună și un produs bun, ai încredere în tine. Daniel Dines spune că „thinking big e ca un mușchi care trebuie antrenat.”

Ion Sturza, Președinte Fribourg Capital:

“Eu sunt anticiclic. Urmează, cred, o perioadă sabatică pentru mine, fiindcă prea lungă a fost această perioadă de creșteri pentru mine, prea sus au fost valorile, iar acum cred că ne așteaptă o reașezare. (…)Eu nu mă îndrăgostesc de proiectele mele, sunt conștient că trebuie să te ocupi de altceva în viață.”

Ana Maria Mihăescu, NED Raiffeisen Bank România:

“Dacă trecutul recent a fost al CEO-ului, societatea începe să își pună tot mai mult întrebarea cum putem realiza o echilibrare între social și economic. Devine tot mai clară necesitatea unei profesionalizări a conducerii societăților. Conducerea societăților va deveni mai importantă și mai responsabilă.” 

Lavinia Rașcă, Profesor ASEBUSS Business School:

“Cercetătorii, mediul academic și guvernele consideră că societatea viitoare va fi una antreprenorială. Antreprenoriatul este privit ca o stare de spirit, care îi ajută pe oameni să observe oportunitățile și să le exploateze. S-a constatat și s-a demonstrat că antreprenoriatul poate fi învățat.” 

Camelia Șucu, Fondator ClassIN:

“Ce-i caracterizează pe foarte mulți antreprenori este că sunt foarte curajosi și optimiști, ei văd o reușită acolo unde altii văd probleme. Noi, antreprenorii, știm să lucrăm cu oamenii. Aici ar fi o mică diferență, femeile sunt mai empatice și avem o inteligența emoțională puțin mai dezvoltată decât bărbații, dar observ că și ei încep să ne ajungă din urmă. (…) Am reușit să îmi fac o echipă bazată pe valori: să vii la munca fericit.”

Dan Ștefan, Co-Fondator Autonom:

“Am avut noroc, am fost foarte compatibil cu fratele meu, nu ne-am certat niciodată când eram mici.  Suntem destul de compatibili și în valori, în modul de gândire.(…) Noi nu mai suntem implicați în executiv. Firmele pot merge mai departe și fără noi.”

Sorin Preda, Founder & CEO Global Vision:

“Businessul meu a crescut constant și sănătos. Internaționalizarea afacerii trebuie să vină ca un pas natural după o etapă de dezvoltare și consolidare în zona operațiunilor. Eu aș împărți perioada de 30 de ani de după revoluție în două: primii 15 ani și ultimii 15 ani. Sunt două perioade complet diferite.” 

Dinu Bumbăcea, ex-Partener PwC România:

“Suntem, de cele mai multe ori, la prima generație în afacerile de familie. În țările dezvoltate deja sunt la a treia generație. În România, creșterea s-a făcut printr-un proces de învățare pe propria piele pentru că nu a existat nicio cultură antreprenorială.”

Frédéric Lamy, ex-CEO Leroy Merlin România:

“Dacă spui oamenilor mereu „Tu trebuie să faci asta, tu trebuie să faci asta!”, oamenii vor pleca din companie pentru că nu se vor simți confortabil și nu se vor identifica cu tine. Dar dacă le spui că trebuie să faci greșeli, să progeresezi, se vor simți mai apropiați de ține.”

Șerban Roman ex-Vice President Entreprise Investors:

“Noi nu investim în startup-uri, ci la o companie care poate să absoarbă minimum 20 mil. euro. Ne uităm la companii care cresc anual cu 20-30% . Dar cine face asta? Cine crește atât? Dacă antreprenorul este implicat în strategie, atunci l-aș vrea lângă mine, dar dacă antreprenorul nu este implicat în business probabil că nu.”

Mircea Varga, ex-CFO Ţiriac Holdings:

“Economia românească oferă multe oportunități, însă din păcate orice lucru vine și cu mai multe lucruri rele. Avantajul este că economia oferă încă oportunități acolo unde sunt probleme.” 

Adrian Vasilescu – Consilier al Guvernatorului BNR:

“Cum am trecut noi în doi ani de la cea mai mică inflație la cea mai mare inflație? Am avut cea mai mică inflație din UE și apoi brusc am trecut la cea mai mare. Sunt niște lucruri care trebuie explicate.”