FacebookTwitterLinkedIn

Pablo Picasso, Les Femmes d’Alger (Version “O”), licitat la New York, în 2015

Casele de licitații Christie’s și Sotheby’s luptă pentru vânzarea colecției de artă a lui Emily Fisher Landau, filantroapă americană care s-a stins în martie anul acesta, la 102 ani. Colecția d-nei Fisher Landau este evaluată între 370 și 500 de milioane de dolari, vânzarea ei putând aduce un nou record de preț pentru Pablo Picasso.

Emily Fisher Landau a început să colecționeze artă la începutul anilor 70, cu banii obținuți ca despăgubire de la companiile de asigurări după ce i-au fost furate bijuteriile. D-na Fisher Landau lua prânzul în oraș în primăvara lui 1969, când un grup de indivizi înarmați, care s-au dat drept echipa de intervenție pentru repararea instalației de aer condiționat, i-au intrat în apartamentul din Upper East Side și au deschis seiful aflat în podeaua unui dulap.

Emily Fisher Landau în 2020

În seif se aflau toate bijuteriile – seturi de coliere, cercei, brățări și inele cu rubine, safire și diamante, inclusiv un diamant alb-albastru de 39 de carate – pe care soțul colecționarei, dezvoltatorul imobiliar Martin Fisher, i le făcuse cadou în 30 de ani de căsnicie. Ironia face ca apartamentul să se fi aflat într-o clădire construită chiar de compania d-lui Fisher.

Andy Warhol, Portrait of Emily Landau, 1984

În timp, d-na Fisher a adunat aproximativ 1.500 de opere ale unor artiști printre care se numără Jasper Johns, Pablo Picasso, Robert Rauschenberg, Cy Twombly, Mark Rothko, Georgia O’Keeffe și Andy Warhol.

Colecționara a inaugurat în 1991, în Long Island, Centrul Fisher Landau pentru Artă, în sediul unei foste fabrici de parașute. Spațiul a găzduit colecția ei de artă și a funcționat ca muzeu, fiind deschis pentru public până în 2017.

O donație făcută în 2010 Muzeului Whitney, printre ai cărui susținători și administratori s-a numărat vreme îndelungată, dovedește că d-na Landau colecționa ca o cunoscătoare: printre cele 367 de creații oferite muzeului (a căror valoare este estimată între 50 și 75 de milioane de dolari) se numără 14 tablouri de Robert Rauschenberg, patru de James Rosenquist și nu mai puțin de 44 avându-l ca autor pe Jasper Johns.

Pablo Picasso, Femme à la montre, 1932

Acum, vedeta colecției ce urmează să fie scoasă la licitație este tabloul „Femme à la montre” (Femeie cu ceas), o pictură de 1,5 metri înălțime datând din 1932. Anul 1932 a fost unul de referință pentru arta lui Picasso, Muzeul Tate Modern organizând în 2018 o expoziție exclusiv cu tablourile pictate de spaniol în acel an.

Unul dintre argumentele care ar putea înclina decizia în favoarea Casei Christie’s este acela că venerabila casă de licitații deține recordul de preț pentru Picasso: în 2015, la New York, lucrarea „Les Femmes d’Alger (Version “O”)”, a fost adjudecată pentru 179 de milioane de dolari. Christie’s a făcut din nou vâlvă în comunitatea rarefiată a marilor colecționari de artă când a vândut, în 2010, tot la New York, tabloul Nu au plateau de sculpteur, de Pablo Picasso, pentru 106 milioane de dolari – acesta fiind, la acel moment, cea mai scumpă operă de artă tranzacționată la licitație.

De cealaltă parte, Sotheby’s se mândrește cu recordul în ceea ce îl privește pe Cy Twombly: 70,5 milioane de dolari pentru o creație realizată de acesta în 1968. În colecția Fisher Landau există câteva tablouri semnate de Twombly, printre acestea unul de 2,4 metri lățime, început în 1964 și revizuit de pictor în 1984.