FacebookTwitterLinkedIn

Odată cu pandemia de COVID-19, componenta evenimentelor publice a fost cea mai grav afectată, iar oamenii s-au reorientat către evenimentele online. De asemenea și comunicarea a devenit preponderentă în online.

În ceea ce privește compania BDR Associates, nu a fost atât de afectată de pandemie, iar Cătălina Stan Rousseau spune că s-au reorganizat și că au inovat canale și noi abordări pentru a susține clienții. De asemenea, CEO-ul BDR Associates consideră și că “nicio agenție pe partea de PR nu a suferit chiar atât de rău”.

Deși pe perioadă de criză antreprenorii sunt mai atenți cu finanțele lor, mulți dintre clienții BDR Associates au ales să investească în comunicare. “Asta este rețeta succesului de fapt”, mai spune ea. În plus, Cătălina Stan Rousseau privește cu încredere viitorul și consideră că perioada prin care au trecut a fost o mare experiență, din perspectiva PR-ului.

De asemenea, Cătălina Stan Rousseau mai spune și că “dorința de revenire la normalitate va reatrage apetitul pentru evenimente odată ce se iau măsuri de relansare mai susținute și sunt comunicate de către guvernanți mai concret și mai organizat”. 

Președintele BDR Associates vede comunicarea online ca “o rudă mai săracă a industriei comunicării”, iar un mare câștig pe care l-au avut la nivelul companiei în ultimele trei luni, este că au învățat să lucreze în echipă, de acasă. Aceasta mai spune și că în cadrul companiei, “comunicarea internă a funcționat perfect”.

Cu toate că în următoarea perioadă va fi foarte multă comunicare online, Cătălina Stan Rousseau este de părere că nu se va renunța la comunicarea clasică.

“Nu văd o renunțare la întâlnirile cu presa. Nu poate fi aceeași efervescență, aceeași dinamică. Nu cred că vom ajunge la această relație minimalistă cu presa. Cred că puțini sunt managerii care nu înțeleg cât de importantă este reputația companiei. Nu cred că vor fi mulți manageri care vor prefera să pună comunicate pe site, încercând să ocolească presa“, continuă ea.

La începutul pandemiei foarte multe companii au anunțat prin comunicate de presă donații, sprijin sau ajutoare, iar Cătălina Stan Rousseau vede aceste comunicate ca fiind un mesaj de solidaritate, pentru că “a fost o perioadă în care toată lumea a simțit să facă ceva”.

“În general companiile care nu comunică pot fi limitate de niște restricții existente la nivel de corporație. Atât timp cât cultura corporatistă o permite, atunci da, comunicați dragi companii”, transmite președintele BDR Associates.

Un rol important în comunicare l-a avut și Guvernul și autoritățile competente. Însă Cătălina Stan Rousseau spune că nu a înțeles exact rolul acestui grup de comunicare strategică.

“Nu cred că termenul de comunicare strategică a fost bine folosit. Nu cred că se știe ce este comunicarea strategică. Nu stiu dacă ăsta era exact tipul de mesaj care să ajute populația să treacă prin această criză. Cred că se așteaptă ieșiri publice foarte bine dozate, se așteaptă mesaje cu adevărat de importanță națională pentru o comunitate. Eu aș fi fost foarte scumpă la vedere să fi fost prim-ministru și aș fi ieșit în public doar atunci când aveam cu adevărat o comunicare către națiune”, afirmă Rousseau.

Pe de altă parte și fenomenul de fake news a luat amploare în ultimele trei luni, la nivel global. Cătălina Stan Rousseau susține că “este boala secolului și o să fie boala viitorului”, iar educația și învățarea continuă sunt principalele elemente pentru a combate fake news-urile, însă este un proces de lungă durată și de aceea “epoca fake news este în ascensiune”.

În plus, pentru a determina care informații sunt false, Rousseau spune că documentarea și verificarea sunt primordiale.

“Cred că fenomenul de fake news nu ar fi existat și nu ar fi luat amploarea pe care a luat-o dacă exista un public mai educat peste tot în lume”, susține CEO-ul BDR Associates.

Mai mult, Cătălina Stan Rousseau consideră că în următoarea perioadă relațiile dintre clienți și agențiile de PR nu se vor schimba, însă crede că “foarte multe companii se vor reorienta către comunicarea cu relații publice, pentru că acest domeniu de activitate este cel responsabil cu gestionarea crizelor”. 

Având în vedere că această criză a fost o foarte mare lecție pentru toată lumea, Cătălina Stan Rousseau este de părere că “va fi o reorientare către PR, măcar din perspectiva unor potențiale noi crize”. 

“Nu cred că se va întâmpla ceva spectaculos până la sfârșitul acestui an care să definească industria de comunicare din România. Este foarte important să rămânem solidari ca breaslă și să le arătăm clienților că adăugăm valoare oricăror activități”.