FacebookTwitterLinkedIn

Tinerii care au până în 26 de ani, cunoscuți și sub denumirea de Gen Z sau generația iGen, reprezintă una dintre cele mai dinamice categorii de candidați de pe piața muncii din acest moment, atât din perspectiva numărului de aplicări lunare, cât și a joburilor de care sunt vizați, și vor avea un impact semnificativ asupra pieței muncii în 2024, redefinind practic cultura corporativă.

Crescută în lumea digitală și cu o atitudine conștientă față de consum și sustenabilitate sau cheltuieli etice, Generația Z se află în fruntea unei noi ere a muncii, una mai incluzivă, mai dinamică și mai adaptabilă la nevoile în schimbare ale forței de muncă. Iar organizațiile trebuie să țină pasul cu această nouă realitate de business, pentru că potențialul cu care vine Gen Z va transforma semnificativ locul de muncă. 

Anul acesta, pentru prima dată în istorie, se preconizează că Gen Z va depăși în număr Baby Boomers în rândul forței de muncă din SUA, potrivit unui raport de prognoză a tendințelor Glassdoor, iar această schimbare demografică semnalează o deviere de la normele tradiționale stabilite de generațiile anterioare.

Cum poate modela, mai exact, Gen Z peisajului profesional din 2024?

În primul rând, flexibilitatea devine element-cheie în evoluția pieței muncii. Modelul de lucru hibrid va continua să fie preferat, iar companiile vor fi impulsionate să ofere opțiuni de lucru flexibile pentru a atrage și menține talentele din această generație, care acordă prioritate echilibrului dintre viața profesională și cea personală. În prezent, aproape 70% dintre tinerii din generația Z consideră că este esențial să lucreze cel puțin 3 zile pe săptămână la birou pentru a fi productivi și a colabora eficient cu echipa, iar 62% lucrează deja full-time de la birou, potrivit unui sondaj desfășurat de Genesis Property la finalul anului trecut. Principalele motive pentru care angajații vor să lucreze cât mai mult la birou sunt timpul petrecut cu echipa (57%), urmat de întâlnirile în persoană cu clienții (28%) și obținerea de vizibilitate pentru a spori șansele de promovare (16%). 

Apoi, abilitățile tehnologice avansate ale generației Z sunt un catalizator pentru inovație. Tinerii profesioniști vor introduce noi tehnologii și vor promova soluții digitale pentru a optimiza procesele de lucru și pentru a crea medii de lucru mai eficiente și colaborative. Fluența lor în tehnologie va schimba nu numai modul în care se face munca, ci și viteza și eficiența cu care aceasta poate fi finalizată. 

Totodată, nicio altă generație nu a fost atât de preocupată de promovarea diversității și incluziunii. În mediul profesional, generația Z va acorda o atenție sporită creării unor medii de lucru incluzive și se așteaptă ca angajatorii lor nu numai să vorbească despre diversitate, echitate și incluziune, ci și să ia atitudine față de problemele sociale. Accentul crescut pus pe responsabilitatea socială și pe valori etice va impune organizațiilor să adopte mai repede politici de sustenabilitate. Gen Z caută angajatori cu un impact pozitiv asupra comunității și asupra mediului, motivând astfel companiile să devină mai conștiente și mai implicate social.

Sunt șanse mari ca și industria wellness să-și continue în 2024 creșterea, în special cu ajutorul generației Z, pentru care sănătatea și bunăstarea sunt prioritatea numărul unu. Este o generație care a ajuns la maturitate în vremuri de neliniște politică și de pandemie COVID-19, ceea ce le-a modelat așteptările și atitudinea față de muncă. Spre deosebire de predecesorii lor, astăzi, tinerii care nu sunt mulțumiți de locurile de muncă pe care le percep ca nesatisfăcătoare pentru sănătatea lor nu ezită să comunice aceste preocupări angajatorilor lor. Și nu ezită să schimbe job-ul, dacă nevoile lor nu sunt satisfăcute.

Mai mult, tinerii care au până în 27 de ani nu doar că se implică în crearea pachetului de beneficii, dar îl și folosesc. Aceștia ar putea susține introducerea zilelor dedicate sănătății mintale, accesul la servicii de consiliere și promovarea unei culturi care încurajează luarea de pauze și deconectarea după programul de lucru. 

Nu în ultimul rând, majoritatea a generației Z manifestă spirit antreprenorial. În loc să se limiteze la roluri tradiționale, acești profesioniști vor aduce cu ei o dorință puternică de a inova și de a contribui la schimbarea organizațională. Context în care angajatorii vor fi nevoiți să ofere mai multă autonomie, să încurajeze intraprenoriatul și să creeze căi de dezvoltare profesională pentru a păstra talentele Gen Z. Acest lucru s-ar putea manifesta prin structuri organizaționale mai plate, mai multe proiecte interdepartamentale și o deschidere către idei noi de la toate nivelurile companiei.

Dintre toate, poate cel mai important punct forte al celor din generația Z este adaptabilitatea. Vine la putere un val de tineri independenți, pragmatici, care au pretenția ca vocile să le fie auzite indiferent de vechime, dispuși să muncească din greu și să fie plătiți pe măsură. Mai departe, în lumina acestei schimbări demografice, depinde de angajatori ce tactici noi de implicare a tinerilor angajați vor găsi pentru a-și crește afacerile.

Într-o lume în continuă schimbare, cu un accent tot mai mare pus pe modul în care Generația Z va modela viitorul muncii, YUNITY Park se distinge ca un exemplu concret al revoluției imobiliare care va defini locurile de lucru ale viitorului. Genesis Property investește constant în crearea unor spații de lucru cu o viziune dublă – să răspundă atât nevoilor companiilor care doresc să atragă și să păstreze tinerii talentați din Generația Z, cât și ale acestor tineri care aspiră la o dezvoltare profesională și personală rapidă. Cu proiectul inovator YUNITY Park, Genesis Property redefinește complet conceptul de spațiu de birouri. Aici, se conturează o nouă paradigmă a locurilor de muncă, cu un mediu axat pe bunăstare, care include, printre altele, elemente precum o pădure urbană extinsă pe 1.000 de metri pătrați, un amfiteatru în aer liber cu capacitatea de a găzdui 1.500 de persoane, spații creative pentru întâlniri și socializare și 2.000 de metri de alei pietonale și promenade etajate. Toate acestea reprezintă manifestări concrete ale modului în care Gen Z va experimenta și va aborda lumea locurilor de muncă în viitor.