FacebookTwitterLinkedIn

Călin Donca – CEO Arovi Romania

Ce vă motivează să vă treziți în fiecare dimineață să faceți business în România?

România este printre ultimele țări din Europa în care se mai poate face business după modelul tradițional din care venim. Rigiditatea occidentală și mediul rece în care unii își petrec o mare parte din viață încă nu ne-a cucerit cu totul meleagurile și pot spune că acest lucru mă motivează suficient pentru a mă grăbi și găsi soluții eficiente pentru creșterea noastră.

Cum menţineţi echilibrul între viaţa personală şi cea profesională?

Pe primul loc a fost mereu viața personală, mai exact stilul de viață. În cazul meu, am căutat soluții spre a înfășura business-ul pe activitățiile care contează și nu invers. Obișnuința de a munci pentru a crește compania nu se termină niciodată, mereu mai este un vârf de atins. Totuși pe acest drum, mulți antreprenori își pierd sensul și inovația, deoarece cele mai bune idei nu vin când ești scufundat în muncă, ci când privești lumea de la distanță spre a vedea exteriorul ei.

Care sunt pasiunile dumneavoastră?

Încă de la prima gumă Turbo pe care am deschis-o, am simțit ceva special pentru autoturismele exclusiviste, de viteză. De asemenea, ora zilnică de sport este sfântă pentru mine, nu aș vedea viața trecând fără să am parte de activitate fizică, iar în ultimii 10 ani am dezvoltat o pasiune pentru sporturi puțin mai extreme, precum downhill, ATV, snowmobil. Avem o țară încântătoare și plăcerea de a o cunoaște prin locurile umblate de prea puțini este o sursă de încărcare emoțională cum nu se poate descrie în cuvinte.

Care sunt cele mai importante trei lecții de afaceri pe care le-ați învățat pe parcursul carierei dumneavoastră sau pe timpul crizei?

Cea mai importantă lecție este cea a curajului; în momentul în care nu mai vrei să inovezi deoarece ești confortabil în poziția pe care ești, este finalul tău ca om și curând al companiei pe care o conduci. Trăim într-o lume în permanentă mișcare, totul crește și se dezvoltă, cei care se opresc mor și curând sunt uitați. Criza nu a schimbat cu mult regulile jocului, doar le-a făcut mai aspre și totul s-a mișcat mai repede, însă, per total, cine se adaptează cu curaj va avea de câștigat cu cât perioada este mai grea, deoarece banii nu dispar din piață, doar se redistribuie altor capete decât erau înainte.

Ce i-ați recomanda unui tânăr care se pregătește să intre în profesie?

Să investească mai mult în el decât în afacerea lui și să uite orice curs de formare profesională dacă vrea să aibă o carieră fericită. Sigur, majoritatea consideră că a ajunge la un salariu bun, de 10.000 euro, este tot ce și-ar putea dori, însă majoritatea celor care ajung acolo află că există lucruri mai importante decât banii, lucruri pentru care 10.000 euro nu ajung. Unul din ele este modul în care ai voie să îți gestionezi timpul – degeaba ai bani dacă nu ai când să îi cheltui și cu cine îți dorești să îi cheltui.

De la cine ați învățat cel mai mult pe parcursul carierei?

Am citit, la fel ca mulți alții, că în timp devii media celor mai apropiați cinci oameni din viața ta, cu care îți petreci și cel mai mult timp. Neavând în jurul meu aceste cinci persoane pe care mi le doream, le-am împrumutat din cărți și videouri din online. În timp, am ajuns să îmi petrec timpul cu gândirea lor, cu vorbele lor și de asemenea să ajung și pe lângă oameni de valoare, însă doar după ce am crescut și eu suficient să fiu vizibil pentru ei. Dacă vrei să stai pe lângă oameni de succes, trebuie întâi să fii tu un om de succes. Apoi totul devine simplu!

Care sunt valorile companiei dumneavoastră?

În primul rând claritate – dorim să comunicăm suficient cu clienții spre a înțelege ce le oferim și ceea ce înseamnă furnizarea de energie și gaz în România. Ceea ce a fost până acum nu a însemnat decât o grămadă mare de plătitori pentru ceva ce nu poți să schimbi. Iată că vremurile s-au schimbat și acum putem alege, iar pentru aceasta dorim să fie clar ceea ce oferim, care este prețul și care sunt avantajele clienților noștri.

Care sunt previziunile privind activitatea companiei pe termen mediu?

Suntem o companie mică printre mai marii coloși ai energiei, motiv pentru care dorim să creștem într-un mod deloc obișnuit. Am început încet, am învățat că nu este loc pentru cei care vor să joace după regulile normale și am decis să deviem de la tot ce s-a făcut deja în România către un drum neumblat și neîncercat de către nimeni din Europa. Toată activitatea noastră este deja într-un proces de rebranding și rebuilding duplicând un model de succes din SUA, unde, în același domeniu ca și noi, au depășit orice record existent.

De unde ar putea România să împrumute cele mai bune practici pentru industria/industriile în care activați?

Domeniul energiei este unul în care oamenii nu vorbesc prea mult unii cu alții și nu există inovație decât o dată la 10 ani. Cine a cumpărat clienții odată cu o distribuție locală stă acum și ține de ei să nu plece către companii noi sau concurente, iar cei mici, cum suntem și noi, la început de drum, venim cu oferte din ce în ce mai bune. Însă degeaba oferi unui client ceva mai bun dacă el nu știe ce înseamnă bun sau rău. Atât în Romania, cât și în alte țări, domeniul energiei este unul extrem de rigid și deloc inovativ. Singura îmbunătățire ar fi un sistem de trecere mai rapid a clientului de la un furnizor la altul, așa cum este în Italia, Olanda sau alte țări mai dezvoltate decât noi.

A doua valoare este evoluția continuă – nu ne oprim din a oferi mai mult, mai bun și mai eficient. Produsul nostru este perfecționat continuu, gândim permanent cu ce putem veni spre a îmbunătăți viața clienților noștri și ce au cu adevărat nevoie în viața de zi cu zi.

Cum vă recrutaţi angajaţii în condiţiile crizei de personal calificat, cum îi pregătiţi şi cum le creşteţi performanţele? Cum vă asiguraţi de implicarea angajaților? Cum îi motivaţi?

Într-o perioadă în care mii de oameni au rămas fără un venit sigur din cauza acestei pandemii, nu este foarte greu să găsim personal, dar în cele mai multe cazuri acest personal este la fel de instruit precum un licean de clasa a 12-a. De aceea, în cadrul sistemului nostru intern, indiferent de ce scrie în CV (uneori nici nu îl mai citim), instruim fiecare angajat nou pentru postul său ca și cum ar fi proaspăt absolvent al bacalaureatului. Astfel, ne asigurăm că am făcut tot ce ține de noi, iar dacă nu performează pe postul obținut, îl schimbăm foarte repede cu altul nou.

Încercând mai multe metode de a motiva angajații, am observat că în final cea mai importantă este cea financiară – banii la final de lună! De aceea, ne asigurăm că suntem puțin mai sus cu veniturile în companie decât concurența de piață și, în caz că cineva pleacă pentru 100 lei în plus la salariu, găsim repede un altul nou, mai motivat să crească decât cel care a părăsit postul.

Când credeți că va veni o nouă criză?

Nu foarte curând, cel puțin nu o criză precum a fost cea din 2008. Lucrurile trebuiau să meargă mult mai rău în această perioadă penurică însă chiar și cu toate restricțiile lucrurile au funcționat suficient încat să cred că anul următor vom avea o creștere economică frumoasă, mai ales în domeniile afectate puternic anul acesta. In cazul nostru, criza ar însemna doar o scădere a consumului clienților noștri care în ultimii ani doar a crescut și sunt sigur că va crește în continuare.

Care credeţi că sunt principalele impedimente pe plan economic şi politic naţional, care frânează creşterea economică şi dezvoltarea capitalului?

Prostia colectivă – acele lucruri înrădăcinate în mintea noastră care nu mai sunt deloc valabile dar de care ținem ca la o moștenire sacră. Mă pot explica în ceea ce vreau să spun printr-un exemplu din domeniul în care noi activăm: oameni care platesc facturi mari pentru energie sau gaz și la care mergem prin agenții noștri de teren, le arătăm diferența de preț, le spunem ca nu vor simți nicio schimbare, doar un preț mai mic, plus le oferim o asigurare și verificarea centralei gratuit, iar la final după ce semnează renunță în 2 zile pentru ca a vorbit cu ”vecinul de la 2” și e mai bine unde era înainte. Poate ca ne meritam soarta și sigur ne merităm conducătorii pe care îi avem atât în plan economic, dar mai ales în plan politic, nu degeaba se spune ca fiecare popor iși merită conducatorii.

Cum dezvoltaţi talentele din cadrul companiei dumneavostră?

Nu dezvoltam talente, noi cautam oameni deja talentați, fără experiență, dar cu o anumita pricepere necesară activității noastre. A dezvolta și a motiva un om netalentat este mult mai costisitor decât a-i cauta mereu pe cei care deja sunt.

Sunteţi pentru implicarea familiei în afaceri?

Întotdeauna am implicat familia cât s-a putut de mult în afacere, iar cu cine nu am fost familie în timp am ajuns sa fim printr-un mod sau altul. Pentru mine businessul nu este un domeniu rece îi fară prietenii ci chiar opusul. Dacă pot sa fac business din plăcere, o fac, daca nu, mă retrag și mă bucur de ceea ce avem deja.

Credeţi în dezvoltarea afacerii pentru a o lăsa moştenire copiilor şi nepoţilor sau pentru dezvoltarea afacerii cu scopul de a îi creşte valoarea de piaţă şi a o vinde, pentru ca apoi să fie făcute investiții în altă afacere, ş.a.m.d.?

Ceea ce doresc să las mai departe nu este o afacere ci este un exemplu, un model de a trăi și a construi ceva în care cred și pentru care mă dezvolt personal în fiecare zi.

În ce măsură considerați că perioada de post-pandemie ar putea fi o oportunitate pentru un nou drum al României?

Este o oportunitate pentru cei care s-au adaptat rapid și au oferit servicii care acum au cerere. În rest, nu vad nicio oportunitate diferită față de 2018.

În opinia dvs, care considerați că sunt domeniile de activitate din România care ar trebui reformate și restructurate cu precădere după încheierea pandemiei?

Educația este cel mai important domeniu care trebuie reformat dacă vrem să creștem ca țară în anii ce urmează. Școala va fi curând ignorată și considerată nenecesară, precum mersul la Biserica duminica.

Cum își va reveni domeniul dvs de activitatea după pandemie? Estimați la o revenire rapidă? Se vor schimba regulile jocului în piața în care activați?

Am fost afectați prea puțin pentru a avea o revenire în forță, cert este că suntem dornici să excelăm și această blocadă temporară ne-a ridicat dorința de muncă și de creștere.

Care sunt măsurile pe care compania dvs le-a luat în sprijinul angajaților de la izbucnirea epidemiei de coronavirus?

Am menținut salariile la fel ca și înainte, nu am dat pe nimeni afară din cauza pandemiei cu condiția ca și angajații să lucreze la fel ca și înainte.

Care ar fi măsurile guvernamentale ce ar trebui luate în următoarea perioada de timp pentru atenua efectele negative ale coronavirusului asupra activității din sectorul în care activați?

Tot ce ține de guvern este treaba guvernului, regulile nu se fac în functie de ce este real nevoie și mai degrabă în funcție de cine are nevoie. Noi suntem mereu pregătiți să ne adaptăm oricarei reguli, indiferent cine decide ce.

Care sunt scenariile posibile pe care le vedeți pentru business-ul dvs dacă epidemia continuă și/sau ia amploare? Dar pentru întreaga economie românească?

Dacă va continua și anul următor vom căuta noi soluții de a atrage clienți cel mai sigur prin mediul online. Legislația este foarte rigidă în cazul pieței de energie dar vom găsi  drumul pe care să mergem spre a nu închide prăvălia. Pentru Întreaga economie românească o sa fie o perioada grea, posibil chiar să apară semnele unei crize financiare mai adânci ca în 2008.

Cum credeti ca ati putea ajuta comunitatea – sociala si/sau de business?

Fiind și scriitor cu 3 cărți deja publicate având ca temă dezvoltarea personală, mai multa motivație nu strica niciodată ci doar ne ajută să trecem peste perioade nedorite cum este și cea în care suntem acum.