FacebookTwitterLinkedIn

Inovarea alături de serviciile personalizate oferite reprezintă rețeta de succes a unui business care mizează pe dezvoltarea relației cu partenerii săi, chiar și în perioade incerte, precum cea pe care o traversăm.

Un interviu cu Denise Deleanu, Chief Operating Officer Reciclad’OR

Activați pe piața autohtonă a transferului de responsabilitate privind reciclarea ambalajelor de 4 ani. Iar, cel puțin ultimii doi au întruchipat un tablou real al competiției. Care sunt atuurile companiei prin intermediul cărora Reciclad’OR SA își poate pune amprenta în această industrie? 

Activitatea Reciclad’OR este axată pe rezultate concrete ce privesc acțiuni de reducere a gradului de reciclare a ambalajelor cu până la 100% . Întreaga echipa Reciclad’OR muncește susținut și aplicat pentru a face tangibilă această țintă de reciclare, contribuind astfel la angajamentul European „Net ZERO Emisii de carbon până în 2050”. 

Aspecte confirmate și de controalele anuale ale Administrației Fondului pentru Mediu – AFM, în urma cărora Reciclad’OR, încă de la înființare și până în prezent, nu a înregistrat nicio datorie. Am îndeplinit cu succes obligațiile legale de reciclare preluate de la partenerii noștri, find astfel o companie cu ZERO riscuri financiare pentru producătorii și importatorii, care an de an au încredere în serviciile pe care le prestăm. Oferim siguranța închiderii circuitului de reciclare a ambalajelor puse pe piață de către partenerii noștri. 

Îndeplinirea cu consecvență a obligațiilor de reciclare, transparența și predictibilitatea activității noastre, corelat cu portofoliul de servicii de înalt nivel calitativ au contribuit la creșterea semnificativă a portofoliului de parteneri și în anul 2021, Reciclad`OR preluând responsabilitatea a peste 700 de companii cu o reprezentativitate semnificativă pe fiecare sector de activitate.

Reciclad’OR are acoperire națională și 5 birouri regionale: în București, Contanța, Iași, Cluj și Oradea. Anul viitor intenționăm să deschidem și alte puncte de lucru la nivel național. Ne dorim să fim mai aproape de partenerii noștri prin servicii de suport unice în România, dar în același timp, țintim să avem o mai bună verificare a cantităților de deșeuri de ambalaje contractate de la colectorii autorizați cu care colaborăm. Aici doresc să menționez un aspect căruia Reciclad’OR îi acordă o importanță deosebită și anume: nici unul dintre colectorii cu care lucrăm nu a înregistrat penalizări din partea AFM-ului. Departamentele de achiziții și de trasabilitate implementează o procedura riguroasă în colaborarea cu colectorii parteneri. 

Echipa Reciclad’OR participă frecvent la cursuri de formare de specialitate, întrucât punem preț pe perfecționarea continuă într-o piață care este în mișcare permanentă, context ce se regăsește în relația cu partenerii. 

Aspectele menționate mai sus s-au regăsit și în gradul înalt de retenție al portofoliului de clienți (99,8%), dar și în noi parteneriate. 

De asemenea, Reciclad`OR oferă, în exclusivitate partenerilor săi, consultanță în Economia Circulară, serviciu unic în România, ce îi ajută constant și susținut pe producătorii și importatorii care pun pe piață ambalaje, să gestioneze cu ușurință impactul financiar în tranziția către Economia Circulară. Prin cursurile aplicate fiecărei industrii de profil, oferim soluții fezabile de reducere a ambalajelor puse pe piață, de reducere a plasticului folosit, de diminuare a costurile de reciclare și multe altele. De la lansare (15 iulie) și până în prezent la training-ul de Economie Circulară, care se desfașoară la sediul Reciclad’OR, au participat zeci de companii. Rezultatele înregistrate doar în luna septembrie vorbesc de la sine: 34 de companii participante, 48 de specialiști și manageri reprezentând 12 funcțiuni manageriale. 

În cadrul procesului de dezvoltare, grija față de comunitate a reprezentat o prioritate pentru Reciclad’OR. Înțelegând importanța implicării cetățeanului în procesul de colectare a deșeurilor de ambalaje, am dezvoltat peste 100 de campanii de responsabilitate socială (CSR). Obiectivul comun al acestor campanii a fost dezvoltarea unui comportament cotidian adecvat al cetățeanului față de colectarea separată a deșeurilor de ambalaje și reciclarea acestora.

Responsabilitatea Socială Corporativă (CSR) reprezintă una dintre componentele cheie în modelul de lucru Reciclad`OR și stabilește un examplu de CSR pe piața din România.

Care sunt cele mai mari provocări cu care v-ați confruntat de la intrarea pe piața autohtonă și până în prezent?

Provocările sunt la ordinea zilei, ceea ce ne motivează și ne face să ne perfecționăm, fiind o sursă de inspirație și inovație pentru industrie. Încă de la înființare și până în prezent, pot spune că focusul nostru a fost pe:

– câștigarea încrederii pieței de profil, a producătorilor și importatorilor;

– restabilirea încrederii în tot ce înseamnă OIREP-uri (organizații care implementează răspunderea extinsă a producătorilor) pe piața reciclării din România; 

– atenția sporită pe tot lanțul de reciclare, de la colectare și până la închiderea circuitului de reciclare/valorificare a deșeurilor;

– Reciclad`OR s-a axat pe construirea unei rețele solide de colectori și reciclatori pentru a putea garanta fiecare kilogram de deșeu de ambalaj reciclat;

– am crescut sigur și calculat portofoliul partenerilor colectori prin aplicarea unei proceduri interne de verificare riguroase;

– integritatea – transparența – calitatea serviciilor –
predictibilitatea costurilor au dus la creșeterea organică a portofoliul de parteneri, reușind să aducem un aport considerabil în redobândirea încrederii companiilor în OIREP-uri. 

Față de piețele europene, cea internă este subdezvoltată în ceea ce privește reciclarea ambalajelor. Care sunt modalitățile prin care putem să contruibuim la o evoluție mai accelerată a acesteia? Concret, la ce soluții a apelat Reciclad’OR  SA în acest sens?

România face eforturi susținute pentru a ajunge la standardele întâlnite în Europa. Context întâlnit și în 2021 printr-o serie de acte normative ce au fost adoptate, menite să aibă un impact asupra ambalajelor puse pe piață. 

Pentru a contribui la o evoluție mai accelerată, consider că primul pas îl constituie „CONȘTIENTIZAREA”. Este important ca fiecare cetățean, dar și turist, să fie conștient de impactul pe care îl au deșeurile asupra mediului înconjurător și de importanța colectării separate în România. 

Viitorul de maine îl reprezintă copiii noștri și este responsabilitatea noastră să le oferim o planetă mai curată și să-i învățăm să o respecte. 

Prin parteneriatele cu Ministerele abilitate, Primăriile, Asociaţiile de Dezvoltare Intercomunitară, mediul nonguvernamental și instituțiile de învățământ, Reciclad’OR a creat un network strategic optim pentru implementarea activităților CSR în vederea îmbunătățirii vieții sociale pe termen lung. Astfel, peste 3 milioane de participanți ai proiectelor de CSR au beneficiat de suport informațional pentru a conștientiza importanța practicării comportamentelor ECO-responsabile.

Alături de partenerii noștri dezvoltăm proiecte sustenabile, recunoscute la nivel național și internațional, încheind parteneriate pe termen lung cu segmentul public cât și cel privat.

Care sunt, în opinia dvs., oportunitățile de dezvoltare pentru această industrie, impulsionate de noul context?

România este novice la o serie de capitole, dar orice nou început presupune o sumedenie de oportunități dacă sunt valorificate corespunzător.

Oportunități de dezvoltare sunt multe, depinde și de disponibilitatea capitalului ce poate fi investit. La acest capitol aș dori să dau ca exemplu: grupul britanic DS Smith a achiziționat companiile EcoPack și EcoPaper printr-o tranzacție de 208 mil. de euro, fiind cel mai mare exit al unui antreprenor român; cele două companii constituie unul dintre cele mai mari grupuri producătoare de ambalaje și hârtie din România. DS Smith, reciclatorul final de hârtie și plastic, este și partenerul nostru asigurând închiderea circuitului de reciclare. 

Ce ați resimțit atipic în ceea ce privește nevoile acestei industrii locale, în acest ultim an pandemic? Care sunt serviciile pe care ați mizat din acest punct de vedere? 

Înainte de toate suntem oameni, iar pandemia și-a pus, din păcate, amprenta pe fiecare dintre noi, prin nesiguranța pe care a creat-o și prin impredictibilitate. 

Reciclad’OR a dezvoltat un pachet de servicii unic în țară, special conceput și pentru a veni în întâmpinarea partenerilor noștri, producători și importatori responsabili, cu privire la schimbările legislative ce urmează să fie adoptate și în România. Am fost „aproape” de aceștia printr-o comunicarea eficientă și promptă, adaptată fiecărei solicitări în parte, prin servicii de consultanță gratuite, prin cursuri aplicate de economie circulară, prin workshop-uri aplicate pe ultimele schimbări legislative, etc. Deși întâlnirile fizice ne-au lipsit, contextul global ne-a determinat să ne adaptăm și să ne „mutăm” în mediul on-line. 

În ultimul an s-a pus accentul pe optimizări de costuri, iar în acest sens am venit în întâmpinarea partenerilor prin soluții inovative de reducere a cheltuielilor. 

Reciclad’OR activează la nivel internațional în două dintre cele mai mari asociații europene de profil: International Solid Waste Association (ISWA) și Prevent Waste Alliance (PWA). Prin implicarea permanentă în grupurile de lucru pe probleme europene ce au ca scop minimizarea deșeurilor prin prevenirea generării acestora, eliminarea poluanților și maximizarea reutilizării resurselor în economia mondială, am oferit informații „clockwise” partenerilor noștri. Aceste soluții au avut ca rol up-datarea business planului fiecărei companii pentru schimbările legislative care urmează să intre în vigoare. Doresc să menționez că doar în luna septembrie 2021 au fost adoptate sau modificate 5 acte normative: OUG 92/2021 -privind regimul deşeurilor, OG 01/2021 – de modificare și completare a Legii nr. 249/2015, OG 02/2021 – privind depozitarea deşeurilor, OG 06/2021 – privind reducerea impactului anumitor produse din plastic asupra mediului și nu în ultimul rand HG 1074/2021 – privind stabilirea sistemului de garanție-returnare (SGR). 

Și-a pus pandemia amprenta asupra portofoliului de clienți? Cum mai exact?

Inevitabil, pandemia a afectat un procent semnificativ de industrii și cu toții am învățat că adaptarea rapidă la noul context este singura sursă de a supraviețui. Ne bucurăm că am asistat la reinventarea unor parteneri și că toți au reușit să treacă cu bine peste această perioadă tumultoasă și imprevizibilă. 

Companiile care au fost prezente în on-line și în mod deosebit în rețele de socializare, au reușit să ajungă la clientul final și să aibă vânzări și în perioada de lockdown. Bugetele de marketing obișnuite au migrat către această nouă direcție a campaniilor online. 

Livrările door-to-door au explodat și prezența a fost obligatorie pentru a rezista pe piață. O parte dintre companii și-au folosit flota auto pentru a livra ei înșiși produsele, în contextul în care companiile de delivery nu mai făceau față solicitărilor. 

Portofoliul de parteneri a crescut pe perioada pandemiei. Printre motivațiile acestora s-au numărat: siguranța închiderii circuitului de reciclare, ZERO penalități în urma controalelor anuale efectuate de către Administrația Fondului pentru Mediu și un pachet de servicii complex, conectat la realitatea și necesitățile actuale.

Reciclad’OR este o companiei a industriei pentru industrie! 

Cum mai arată în prezent profilul clientului – acum, într-o perioadă incertă, dominată de accelerarea zonei de digital?

Chiar discutam cu cei de la agenția de comunicare despre profilurile clienților. În domeniul nostru, am identificat mai multe profiluri și doresc să le detaliez pe scurt:

– Profilul clientului responsabil, conștient de impactul asupra mediului înconjurător al ambalajelor puse pe piață. Acest client acordă importanță acestui subiect și am plăcerea să discut cu oameni pregătiți în domeniul în care doresc să se perfecționeze și să aplice corespunzător legea. Acest client apelează, deja, la o serie de platforme informatice de profil și are implementate în cadrul companiei diverse softuri pe diferite paliere organizaționale. 

– Profilul clientului care nu cunoaște legea și obligațiile legale de reciclare și care, de cele mai multe ori, din păcate, nu acceptă să fie instruit. Aici, un rol definitoriu îl poate avea statul prin controalele aferente. Genul acesta de client nu acordă importanță nici zonei de digitalizare, de obicei și este de părere că „merge și așa” .

– Profilul clientului care a avut control din partea Administrației Fondului pentru Mediu (AFM), a fost sancționat și știe că este obligat să recicleze ambalajele pe care le pune pe piață. De obicei, acest client caută variante să eludeze legea până la viitorul control la care va fi din nou, de cele mai multe ori, penalizat. 

– Profilul clientului care caută cel mai ieftin serviciu de pe piață, deși ce este mai ieftin ascunde mereu anumite nereguli și „Suntem prea săraci să ne permitem lucruri ieftine!”, bazându-se pe „noroc”. De obicei acest tipar nu acordă importanță protejării mediului și nu investește în acțiuni de acest gen. 

În ultimul an, e-commerce-ul a adus multor business-uri suflul de care aveau nevoie în dezvoltarea lor. Care a fost aportul acestui canal pentru compania dvs.?

Din fericire e-commerce-ul a salvat multe companii, acestea reușind să aibă sell-out-ul de care aveau nevoie pentru a merge mai departe. Aspect care s-a reflectat și în cantitatea ambalajelor generate. Deși, la începutul pandemiei piața părea a fi în derivă, încet încet s-a redresat și cantitățile au început să crească. Reciclad’OR a finalizat anul 2020 pe plus față de anul 2019, iar pentru anul 2021 preconizăm că vom depăși cantitățile de ambalaje preluate de la partenerii noștri, depășind astfel 285.000 de tone de ambalaje. Estimăm astfel o creștere de peste 16,50% în anul 2021, față de 2020. 

În 2021 Reciclad’OR a devenit lider de piață al transferului de responsabilitate în România. Această realizare ne onorează, dar în același timp ne responsabilizează să fim din ce în ce mai buni.