
În plus, GLAMI a ocupat locul 20 în topul companiilor europene premiate anul acesta în cadrul ceremoniei Deloitte’s Technology Fast 50, iar piața din România și-a statuat poziția de a doua țară din punct de vedere venituri generate pentru parteneri, după cea din Cehia, dintr-un total de 15 țări.
Am stat de vorbă cu Robert Johnson, Country Manager GLAMI.ro, despre inovațiile aduse de GLAMI până în prezent, inclusiv pe piața din România, noile funcționalități planificate pentru 2020 și ce direcție ar trebui să urmeze moda online în viitor. Am avut plăcerea unui interviu cu un businessman vizionar și pasionat, preocupat de schimbările de substanță, care chiar impactează pozitiv mediul înconjurător și comunitatea globală, pe care le poate aduce o e-afacere.
Domnule Johnson, GLAMI.ro este deja de mai mult de doi ani pe piața din România. Cum au fost acești doi ani pentru GLAMI, cum v-ați crescut portofoliul de clienți și numărul de produse listate?
România a fost a cincea piață pe care s-a lansat GLAMI, astfel încât acest pas a fost relativ lin, întrucât aveam destule magazine internaționale partenere. Achizițiile ulterioare au fost o combinație de abordări: de la dezvoltarea tradițională a afacerii și până la parteneriate cu platforme e-commerce locale ori direct cu magazinele online.
Care este diferența dintre un marketplace și o platformă de căutare e-fashion, așa cum se autodescrie GLAMI?
Principala diferență este aceea că, într-un marketplace, clienții cumpără și plătesc direct pe acea platformă, fără să vină în contact cu un e-shop. În cazul GLAMI, noi ajutăm clienții să-și găsească piesele vestimentare ori de încălțăminte, accesoriile ori ideile de cadouri preferate și îi ghidăm spre e-shop-uri, acolo unde restul “magiei” are loc.
De ce magazinele online ar trebui să aleagă GLAMI, spre deosebire de alte platforme, ca eMAG Marketplace sau FashionUP Marketplace?
Platformele de vânzare de tip marketplace au, în general, un mare dezavantaj: clientul nu interacționează direct cu magazinul online, nu folosește site-ul acestuia și nu vede tot portofoliul de branduri. Asta reduce probabilitatea unor cumpărături ulterioare și face mult mai greu ca magazinul respectiv să iasă în evidență. În final, magazinele online sunt reduse la o afacere de curierat.
Cât de mare este comunitatea e-fashion GLAMI în acest moment? Cât trafic aduceți magazinelor partenere?
În 2019, vom fi adus venituri de aproximativ 200 milioane EUR magazinelor online de modă partenere și mai mult de 22 milioane EUR partenerilor din România. În luna noiembrie 2019, de exemplu, mai mult de 2,5 milioane de români au folosit GLAMI.
Cum a crescut venitul generat pentru magazinele online partenere ale GLAMI în ultimii doi ani? Cum ați comenta evoluția?
Comparând luna noiembrie 2019 cu noiembrie 2017, am crescut cu mai mult de 200%. Creșterea GLAMI per total a fost așa de mare, încât Deloitte ne-a listat în Top 50 Companii cu cea mai mare creștere din Europa Centrală și de Est.
Ce este topul Deloitte Fast 50
GLAMI a fost recunoscut oficial drept cel mai mare motor de căutare online de modă anul acesta, în cadrul ceremoniei Deloitte’s Technology Fast 50. Între 2015 și 2018, GLAMI a înregistrat o creștere a veniturilor de 820%.
Companiile trebuie să îndeplinească o serie de criterii care ar trebui considerate adecvate pentru clasamentul principal Fast 50, respectiv să aibă un venit operațional de cel puțin 50.000 € pe an (2015, 2016, 2017) și de cel putin 100.000 € (2018), să dețină tehnologii proprii vândute clienților și să aibă sediul central într-o țară din Europa Centrală.
Unde se situează România în topul țărilor GLAMI?
România este, în prezent, a doua mare piață GLAMI, aflându-se în spatele Cehiei, țară în care GLAMI operează de 4 ani.
Piața de fashion din România a fost estimată la 4,88 miliarde EUR în 2019, în creștere cu 10-15% de la an la an, mai temperată comparativ cu anii precedenți (18-20%). Ce părere aveți de această evoluție? Cum comentați acest aspect, din perspectiva internațională?
România a fost o țară de top în portofoliul nostru încă de la început, cu creșteri ce au depășit alte regiuni în mod constant. Estimarea noastră, în ceea ce privește creșterea comerțului online de fashion în următorul an, este în jur de +15%, procent care este oricum mai mare decât în multe alte țări europene. 2020 ar trebui să fie un an foarte bun pentru moda online.
Cât de mare este nevoia unui magazin online de a avea și un exponent fizic, în retail? Din performanțele magazinelor înregistrate pe GLAMI, credeți că vom avea nevoie de mai multe magazine fizice în viitor?
Magazinul fizic ajută, în mod categoric, la identitatea brandului și poate fi și un atu important pentru servicii oferite clienților, precum ridicarea produselor din magazin, opțiunea de a proba item-urile etc. Ceea ce observăm noi este faptul că firmele pot avea succes chiar și fără magazine fizice. De fapt, oferirea de servicii ca livrare în aceeași zi, poze de produs calitative, descrieri amănunțite, varietate mare de mărimi, retururi gratuite etc. poate fi mult mai important în ochii clientului.
În retail și în fashion, în particular, este clar că nu mai este vorba doar despre comerț. Vorbim despre experiențe complete, inovații digitale, sustenabilitate și interes pentru comunitate – astea sunt trendurile în fashion – cum încercați să ajungeți la clienți, din aceste puncte de vedere? Cum îi atrageți și ce experiențe le oferiți utilizatorilor platformei astfel încât să aibă parte de un customer journey memorabil?
Suntem conștienți de trendurile actuale și, din aceste considerente, am lansat de curând o nouă modalitate de căutare: clientul poate căuta produse similare cu cele dintr-o poză pe care acesta o încarcă în platformă. În ceea ce privește sustenabilitatea, pe toate site-urile avem un ghid al materialelor, un filtru pentru a căuta designeri locali și produse sustenabile. Toate acestea ajută cumpărătorul să aleagă produsul ideal. Focusul nostru principal pentru 2020 va fi personalizarea pe toate fronturile.
Caracteristici ale cumpărătorilor români din online, în viziunea Country Managerului GLAMI.ro
- Cumpărători care folosesc din ce în ce mai mult exclusiv telefonul mobil pentru achizițiile online;
- Cumpărători stilați, orientați către produsele de lux, care sunt văzute ca simbol al statutului social;
- Cumpărători avizați, care cunosc perioadele tradiționale de discountare, precum Black Friday.
Ce influență credeți că a avut proiectul GLAMI Fashion (Re)search asupra pieței din România?
Știm de la partenerii noștri că le-a oferit informații prețioase despre trendurile viitoare, informații ce ar trebui să se regăsească în produsele unora dintre ei, în viitor. De asemenea, a influențat într-o oarecare măsură și dezvoltarea noastră, astfel că am început să ne focusăm mai mult pe sustenabilitate, diferite moduri de filtrare (de ex. căutarea folosind imagini) și vom lansa GLAMI TOP – un sondaj de satisfacție a clientului, care ar trebui să ajute cumpărătorii să aleagă produsele de cea mai înaltă calitate, indiferent de brand, și îi va ajuta să fie mai siguri de mărimea aleasă.
Ați lansat GLAMI.eco, un portal dedicat exclusiv produselor de fashion ecologice. Îl veți lansa și în România, cu elemente localizate? Dacă da, când ne putem aștepta la asta?
GLAMI.eco este deja disponibil în România pentru oricine, însă website-ul va rămâne în limba engleză. Pentru cei interesați de mai multe oferte locale, am lansat mai multe opțiuni sustenabile pe www.glami.ro: ghidul materialelor, un filtru pentru produse sustenabile, precum și un filtru pentru branduri românești.
Ce planuri aveți în Europa Centrală și de Est, precum și la nivel mondial, în 2020?
Am descoperit soluția perfectă pentru extinderea în țările vecine, așa că suntem focusați pe țările balcanice, în prezent în Croația, Slovenia și Bulgaria. O altă regiune de interes pentru noi este regiunea baltică și, nu în ultimul rând, ne vom lansa în Brazilia, ca prim pas în America.
Ce alte noutăți sau inovații aduceți în 2020?
În prezent, conduc un proiect focusat pe comentarii generate de către clienți, ceea ce îi va ajuta pe viitorii utilizatori să aibă mai multă încredere și să facă alegeri mai bune. Investim masiv în procese computerizate de învățare, ca piatră de temelie pentru o mai bună personalizare a ofertelor și o mai bună potrivire vizuală. Și vom continua să ne îmbunătățim caracteristicile de sustenabilitate.
Targeturi pentru 2020 ale CM-ului GLAMI.ro
Pentru 2020, am 4 mai direcții pe care le urmăresc: 1) lansarea GLAMI TOP, alături de 2) aducerea ultimelor mari magazine online din România pe GLAMI.ro, 3) să continuăm extinderea brandului GLAMI, pentru care căutăm un brand manager cu experiență și 4) să iau încă o țară din portofoliul GLAMI în calitate de Country Manager, pe lângă România și Ungaria.
Să vorbim puțin și despre dvs, ca om de afaceri. Cine este Robert Johnson? Spuneți-ne câteva cuvinte despre trecutul dvs profesional.
Prima companie în care am lucrat a fost afacerea familiei, publicitate outdoor, unde ajutam echipele de vânzări și conduceam majoritatea negocierilor cu agențiile. În acest timp am studiat și economia de afaceri, urmată de economie aplicată, care era mai riguroasă, focusată pe date concrete. În timpul studiilor am înființat și o platformă de vânzare peer-to-peer, pe care am vândut-o altor investitori atunci când am terminat studiile. Apoi a urmat GLAMI.
Când v-ați alăturat echipei GLAMI? Ce v-a motivat în acest sens?
M-am alăturat echipei GLAMI acum 3 ani. La momentul respectiv, primisem oferte din partea mai multor companii, dar știam că vreau să lucrez cu oamenii de la MITON, un grup de investiții ce a construit majoritatea afacerilor pe internet în Cehia, un grup de oameni foarte inteligenți și cu care e foarte ușor să lucrezi.
Ce vă inspiră în afaceri?
Cel mai mult mă inspiră curajul de a schimba status quo-ul, dar fără a uita să fii cinstit și bun față de cei din jurul tău – o combinație rară printre oamenii de succes. Mulți lideri au aceste calități, dar doar într-o măsură sau alta. În oamenii de la MITON le pot vedea în fiecare zi. Și asta mă ajută să țin calea cea dreaptă.
Ce face un Country Manager? Ce pasiuni aveți?
După ce părăsesc biroul, seara, nu prea mai am mult timp la dispoziție. Dar atunci când am timp, îmi place să joc tenis și să schiez iarna. În tot timpul anului îmi place să am aparatul foto la îndemână, sunt considerat fotograful firmei de către colegi. Serile mi le petrec lucrând la mici proiecte – în prezent, pun la punct un mic proiect imobiliar.