FacebookTwitterLinkedIn

În urmă cu mai bine de un deceniu, sistemul financiar-bancar era responsabil de răspândirea unei crize economice care a produs efecte dramatice asupra economiei reale și care a lovit din plin state, companii și cetățeni din întreaga lume. Astăzi, economiile lumii se află sub amenințarea unui dușman nevăzut, Covid-19. Nici România nu este ocolită de tentaculele noului virus, țara noastră aflându-se în fața celui mai important test din ultimii ani, iar modul în care acționează toți actorii implicați (autorități, bănci, cetățeni) în lupta cu Covid-19 va determina traiectoria țării într-un context în care o nouă recesiune globală devine scenariul de bază, după cum susțin economiști din întreaga lume.

La începutul săptămânii, România intra în stare de urgență, iar, odată cu aceasta, au fost instituite și măsuri necesare menite să prevină răspândirea noului coronavirus în rândul populației. Printre măsurile anunțate de autorități se numără suspendarea activității de servire și consum în restaurante, hoteluri, cafenele și localuri publice. Astfel, sute de mii de angajați din HoReCa sunt afectați direct, mulți dintre vor rămâne fără loc de muncă, însă și bugetul de stat va fi afectat de blocarea acestui sector.

Însă începutul de săptămână a venit și cu măsuri drastice luate de unele dintre cele mai importante companii prezente în România. Ford Craiova a anunțat marți că va trimite 6.000 de angajați în șomaj tehnic, în perioada 19 martie – 5 aprilie, aceștia urmând să primească 78% din salariu. La o zi distanță, veneau noi anunțuri din partea unor alți jucători din industria auto: Activitatea uzinei Dacia (cel mai mare exportator din România) din Mioveni se suspendă, urmând ca toți cei 13.500 de angajați să intre în șomaj tehnic. Aceeași măsură a luat-o și Pirelli, care a suspendat activitatea fabricii din Slatina, unul dintre cei mai mari angajatori de pe plan local, și a trimis 4.000 de angajați în șomaj tehnic.

În acest context, plata ratelor devine o problemă pentru foarte mulți români, iar motivele de neliniște sunt cu atât mai mari cu cât pare că pandemia coronavirusului nu a atins nici măcar apogeul. Amânarea plăţii ratelor la bănci este o măsură bună pentru a proteja consumatorii într-o perioadă în care vor fi foarte multe concedieri şi probleme cu plata salariilor. Presiunile asupra sistemului bancar sunt și ele uriașe, dat fiind faptul că nivelul creditelor neperformante ar putea crește, iar nivelul de creditare va încetini și el. Cum au reacționat băncile din România în fața acestei situații?

Cea mai mare bancă din sistemul local a dat dovadă că își merită statutul și a fost prima instituție financiară care a reacționat și a venit cu un pachet de măsuri. Într-o primă fază, Banca Transilvania a anunțat că extinde perioada de grație a plăților cardurilor de credite. Ulterior, Banca Transilvania a anunțat un prim set de măsuri imediate pentru susţinerea IMM-urilor şi a companiilor care lucrează cu BT, afectate de criza provocată de virusul COVID-19. Printre măsurile adoptate se numără reducerea ratelor de credit pentru următoarele 6 luni, până la 100% din aceste rate, acolo unde se justifică şi analizând impactul imediat şi pe termen mediu și documentaţia în baza căreia se vor aplica facilităţile pentru clienţi este minimală. Totodată, cea mai mare bancă de pe piața românească donează  1,4 milioane de lei pentru cumpărarea unor aparate de ventilaţie mecanică, echipamente şi materiale pentru spitalele de stat din România.

“Vom face totul pentru binele românilor, al economiei şi al României. Vom avea o atitudine proactivă şi de susţinere pentru companii şi pentru clienţii creditaţi pentru că acum solidaritatea a devenit obiectivul principal. Vom găsi împreună cu clienţii noştri persoane fizice şi IMM-uri cele mai bune soluţii pentru a ieşi din impas, pentru a-i ajuta să îşi relanseze activitatea imediat ce contextul o va permite. Este o situaţie nouă şi unică, iar noi vrem să ajutăm. Trebuie să avem cu toţii un interes comun: bunul mers al României de azi, dar şi de mâine”, decalara Horia Ciorcilă, președintele Consiliului de Administrație al Băncii Transilvania.

A doua instituție bancară din România care a adoptat măsuri speciale pentru clienți în contextul crizei coronavirusului a fost CEC Bank. Astfel, banca a amânat, începând cu săptămâna viitoare, plata ratelor pentru creditele luate de persoanele fizice pentru o perioadă de 30 de zile. De asemenea, CEC Bank a lansat Apple Pay, o soluție care transformă plățile mobile oferind securitate și confidențialitate.

Deși inițial anunțase că de la 1 aprilie va intra în vigoare modificarea comisionului perceput comercianților aferent tranzacțiilor la POS, de la 0,8% la 1% per tranzacție, ING Bank a decis să amânarea aplicării măsurii cu trei luni. În plus, ING Bank a anunţat că le va permite clienţilor persoane fizice cu credite de nevoi personale şi imobiliare să îşi amâne plata ratelor pentru două luni, la cerere. Durata creditului va fi extinsă în concordanță, pentru a păstra același nivel pentru ratele lunare. Pentru IMM-uri și micro-companii ING va implementa aprobarea reînnoirii pe trei luni a facilităților de finanțare a capitalului circulant. Măsura se aplică clienților cu scadență la facilitățile de credit în următoarele trei luni și care nu se află deja într-un proces de remediere sau de restructurare a creditelor existente.

Și BCR, a doua cea mai mare bancă din sistemul local, a precizat că are soluții pentru reorganizarea financiară a relaţiei cu banca, în funcţie de situaţia individuală, precum perioadă de graţie de trei luni la plata ratelor de credit, ·reducerea ratei la credit pe o perioadă limitată de timp şi extinderea perioadei de derulare a creditului, pentru a diminua suma lunară de plată.

Tot în contextul pandemiei Covid-19, Raiffeisen Bank a anunţat o serie de măsuri prin care încearcă să sprijine clienţii, angajaţii, partenerii şi furnizorii. Astfel, în cazul clienților persoane fizice care au credite în derulare, majoritatea au deja o clauză prevăzută în contract prin care pot să opteze pentru o pauză de până la 3 luni la plata ratelor.

Pe de altă parte, BRD a decis să elimine costurile pentru internet și mobile banking până la 16 iunie și că elimină toate costurile aferente tranzacţiilor realizate prin aceste instrumente, în mod necondiţionat de folosirea sau achiziţia unor pachete de produse. BRD a mai decis amânarea plăţii a 3 rate pentru clienţii persoane fizice şi prelungirea cu 3 luni a duratei facilităţilor pentru micro-întreprinderi.

Clienţii persoane fizice care au credite la Patria Bank şi au fost afectaţi semnificativ de pandemia de coronavirus, prin reduceri temporare sau permanente ale veniturilor sau probleme grave de sănătate, vor beneficia de reeşalonarea ratelor pentru perioade de până la 3 luni.De asemenea, în cazul IMM-urilor şi microîntreprinderilor care beneficiază de linii de finanţare revolving scandente în următoarele 3 luni şi care nu se află deja într-un proces de remediere sau restructurare a creditelor existente, banca va facilita reînnoirea acestor finanţări.

Și clienții persoane fizice de la Banca Românească pot beneficia de suspendarea temporară, de până la 2 luni, a plății ratelor datorate. Pentru credite ipotecare, consum cu ipotecă, sau nevoi personale, pe baza solicitărilor clienților făcute prin call center sau pe site-ul bancii, plata ratelor poate fi amânată pentru una sau două luni. Acest lucru înseamnă că ratele nu vor deveni scadente în perioada solicitată. Pentru clienții care dețin unul dintre produsele “Card de credit MasterCard Standard” sau “Card de credit MasterCard Gold”, Banca Românească extinde automat, până pe 15 mai 2020, perioada de grație.

În schimb, sunt și bănci care nu au adoptat măsuri în sprijinul clienților. Una dintre acestea este First Bank, care încă transmite notificări clienților cu privire la plata ratelor la creditele în curs.

Pe de altă parte, Asociația Română a Băncilor (ARB) atrage atenția că facilităţile acordate de bănci clienţilor care întâmpină dificultăţi financiare temporare, de la caz la caz în funcţie de situaţia individuală, ar putea conduce la creşterea cerinţelor de capital şi a expunerilor neperformante.

“Vom continua să monitorizăm îndeaproape situaţia şi să propunem măsuri suplimentare pentru a sprijini consumatorii, companiile şi economia locală, cu menţiunea că facilităţile ce ar putea fi acordate de bănci clienţilor care întâmpină dificultăţi financiare temporare, de la caz la caz în funcţie de situaţia individuală, să nu conducă la creşterea cerinţelor de capital şi a expunerilor neperformante. În acest sens, instituţiile de credit vor acorda o atenţie deosebită privind posibilitatea agenţilor economici de a-şi păstra angajaţii şi capacitatea de retribuire a acestora. (…)În acest context, considerăm că se impune adoptarea cu celeritate a proiectului legislativ prin care semnătura electronică avansată să poată îndeplini cât mai multe dintre funcțiunile semnăturii electronice calificate, ceea ce ar putea constitui un ajutor real pentru consumatori”, a transmis ARB.

Așadar, băncile din România au în fața un nou an dificil, după un 2019 în care s-au confruntat cu celebra ”taxă pe lăcomie” impusă prin OUG 114. Însă apele de acum par a fi mult mai tulburi. În prezent, există suficientă lichiditate, iar reprezentanții BNR au dat asigurări că asigurarea lichidității pe piață este una dintre preocupările majore ale băncii centrale. Însă panica poate produce efecte în lanț, iar în cazul în care griza generată de noul Coronavirus va escalada, panica se va amplifica și ea, iar mii de oameni ar putea alege să își retragă banii din bănci, aspect ce ar provoca reacții negative în lanț și un efect de domino în sistemul bancar local.