FacebookTwitterLinkedIn

Compania Arabesque, fondată în 1994 și controlată de familia Rapotan – Cezar Rapotan deține 50%, în  timp ce Angelica și Mircea Rapotan câte 25%, potrivit datelor centralizate de listafirme.ro – a înregistrat, anul trecut, afaceri de 1,54 miliarde de lei, cu 47 de milioane de lei mai mult decât în 2014. Profitul net a înregistrat valoarea de 44,82 milioane de lei, o situație similară celei de acum doi ani. Pentru anul acesta, Cezar Rapotan mizează pe o creștere cu 5% a cifrei de afaceri, potrivit declarațiilor pe care le făcea în luna mai 2016 în presa economică.

Primul miliard de lei din venituri a fost realizat în 2006, un an de boom economic în sectorul construcțiilor, iar în 2008, ultimul an dinaintea crizei, afacerile Arabesque ajunseseră la 1,74 miliarde de lei. În loc să depășească pragul de două miliarde de lei, veniturile companiei au scăzut în 2009 la 1,3 miliarde de lei. Normal, în condiții de criză. Mai grav pentru compania controlată de familia Rapotan a fost însă altceva: în anii 2008 și 2009 a fost înregistrată o pierdere netă cumulată de peste 14 milioane de lei. Business-ul a crescut încet, dar sigur, 2010 și 2011 marcând afaceri cumulate de peste trei miliarde de lei, iar apoi s-a stabilizat în jurul valorii de 1,5 miliarde de lei anual. Acest nivel a fost atins atât anul trecut, cât și în 2012 și 2013. În același timp, compania a revenit pe profit începând cu 2010, anul trecut nivelul acestuia ajungând la 44,88 milioane de lei, față de 29,4 milioane de lei în 2013.

Și o altă companie din portofoliul familiei Rapotan, Fierctc Sibel, cu activități în domeniul producției de accesorii metalice pentru construcții (profile, tablă cutată etc.), a avut de suferit din cauza crizei economice. Astfel, în 2009, afacerile au scăzut cu aproximativ 30% față de anul anterior, în timp ce profitul s-a transformat într-o pierdere de aproape 12 milioane de lei. La fel ca în cazul Arabesque, 2010 a fost anul revenirii. Anul trecut, compania a avut afaceri de 102,39 milioane de lei și un profit net de 4 milioane de lei, în creștere față de valorile din 2014: 92 milioane de lei, respectiv 3,57 milioane de lei.

Cezar Rapotan s-a implicat în afacerile cu materiale de construcții încă din 1992. Înainte de Arabesque, omul de afaceri a deținut un magazin de 200 de metri pătrați, specializat tot în comercializarea materialelor de construcții. Potrivit declarațiilor din presa economică pe care Cezar Rapotan le făcea în 2009, ideea acestui business i-a venit în momentul în care a vrut să deschidă un atelier și și-a dat seama că materialele de construcții se găsesc foarte greu. În timp, pentru a face față concurenței venite din partea marilor rețele de magazine din domeniu, omul de afaceri a implementat și a promovat livrarea materialelor de construcții direct în șantier. Pentru a atrage clienții – Arabesque are un portofoliu de 10.000 de clienți, din care cea mai mare parte sunt companii ce activează în domeniul construcțiilor –, antreprenorul a dezvoltat un sistem de livrare în 24 de ore în 900 de localități din țară. Compania deține propriul parc logistic și o flotă de camioane, precum și 16 centre zonale la București, Cluj, Timișoara, Brașov, Constanța, Iași, Craiova, Ploiești, Pitești, Galați, Piatra Neamț, Bacău, Focșani, Târgu Mureș, Oradea și Baia Mare.