FacebookTwitterLinkedIn

Găsiți mai jos chestionarul trimis invitaților de către Forbes România și răspunsurile lui Carmen Becker, HR manager al MOL Romania.

1. Care sunt cele mai importante direcții în care a crescut organizația/compania dumneavoastră în ultima perioada?

2. Ultimii ani au fost un test de leadership și de strategie pentru toate businessurile și pentru toți leaderii activi în piață. Care credeți că sunt cele mai importante trei lucruri pe care le-a învățat compania dumneavoastră în ultimii șase ani?

3. Cum ați putea descrie ultimul an, din punctul de vedere al dinamicii companiei Dumneavoastră?

4. Cum ați descrie sentimentul general din organizație în acest moment?

5. Cum credeți că va fi abordată revenirea creșterii de către organizația Dumneavoastră?

6. Cum credeți că trebuie abordată creșterea, după o perioadă marcată de pesimism, în așa fel încât organizația să obțină rezultate maxime din trendul pozitiv?

1.DIRECȚII DE CREȘTERE.

Ceea ce este esențial pentru creșterea MOL România în viitor este încrederea pe care noi o avem în potențialul de dezvoltare pe termen lung al acestei țări, iar România este o piață cheie pentru Grupul MOL.

Cel mai important pilon al strategiei de creștere a MOL România este extinderea și consolidarea rețelei de retail. Am deschis benzinării noi în fiecare an și am reușit să obținem performanțe de vânzări peste media pieței, deși piața carburanților s-a confruntat cu tensiuni semnificative, atât ca urmare a încetinirii economice, cât și a unor factori externi, cum ar fi cei fiscali. Ca urmare a preluării unei alte rețele concurente (Agip n. red.), prezența MOL a crescut la 200 de stații în România, un pas important pentru realizarea strategiei noastre de creștere pe termen lung.

Pe de altă parte, trebuie să menționăm că ne-am diversificat continuu operațiunile. Astfel, MOL România oferă companiilor care deţin flote nu doar carduri de carburant ci soluții integrate pentru eficientizarea costurilor. Suntem flexibili în a combina acele produse şi servicii care însumează beneficiile dorite de client.

Avem avantajul unei rețele de benzinării regionale, astfel că deținătorii de carduri MOL Gold au la dispoziție o rețea de acceptare formată din peste 3.300 stații ale grupului MOL și partenere. În plus, o gamă largă de servicii cu valoare adăugată întregeşte lista de beneficii oferite de sistemul de carduri MOL: alimentarea cu carburant în afara ţării, preţul de listă cu opţiunea preţului optim, posibilitatea de recuperare a TVA şi plata taxelor de drum în UE, soluţii GPS, servicii de asistenţă rutieră, aplicaţie mobilă gratuită, calculator taxe de drum. Prețul optim permite transportatorilor să alimenteze de la oricare benzinărie din rețeaua MOL România la prețul cel mai mic existent în rețea.

Portofoliul nostru include însă și alte produse, pe lângă carburanți (inclusiv gaz petrolier lichiefiat), cum ar fi bitum, polimeri sau monomeri.

2. LUCRURI ÎNVĂȚATE.

Cea mai importantă lecție a ultimilor șase ani este legată de felul în care am ales să îmbinăm seriozitatea în afaceri cu atenția și grija față de clienții noștri.

Acest aspect este legat foarte mult de planurile noastre pe segmentul non-fuel, produse și servicii altele decât cele legate de carburanți. În ultimii 6 ani a fost nevoie de adaptare permanentă la schimbare, în special pentru că recesiunea a modelat atât nevoile clienților, cât și caracterul celor mai multe organizații. De exemplu, numeroase studii arată că obiceiurile de consum sunt în schimbare: în Europa, s-a diminuat ponderea așa-numitelor “big baskets” – ceea ce se întâmplă atunci când o persoană intră într-un supermarket și face multe cumpărături – iar acum avem de-a face cu mai multe ”smaller baskets”.

Sau un alt exemplu, din partea companiilor vedem o orientare mai accentuată pentru soluții care îi ajută să țină sub control cheltuielile, cum ar fi serviciile oferite de cardurile MOL. Aceasta a presupus o atenție sporită acordată adaptării strategiei companiei la realitățile pieței, dar și identificarea de soluții pentru implicarea oamenilor de la orice nivel organizațional în luarea deciziilor.

Una din preocupările noastre majore a fost analizarea mai detaliată a capabilităților organizaționale, a eficientizării muncii și mai ales asigurarea unei continuități, greu de atins în domeniul nostru de activitate. Industria petrolieră a pierdut din atractivitate față de anii anteriori, astfel că asistăm la o îmbătrânire a forței de muncă, în special în zona de producție. Din această perspectivă, am creat programe de atragere a tinerelor talente, inclusiv în România, prin programele Freshhh, Growww sau Academia PIMS. Astfel vom putea acoperi viitoarele nevoi ale organizației prin forța de muncă tânără și bine pregătită, care să învețe tehnologia și activitatea de petrol și gaze de la experții nostri seniori.

Al treilea pilon important este cel legat de pregătirea liderilor pentru a face față schimbărilor permanente și a-și dezvolta competențele. În MOL România există programe de dezvoltare a liderilor pentru a ne asigura ca oamenii sunt pregătiți și motivați să facă față provocărilor zilnice, dar și să își deschidă perspectiva și să aibă o viziune pe termen lung, pentru a trasa direcția și a asigura o continuitate în business și, prin implicare personală, în creșterea companiei și realizarea obiecivelor de business.

3. DINAMICA ULTIMULUI AN.

România este o piață cheie, în care vedem un potenţial bun de creştere, chiar dacă în ultimii ani cererea a avut o evoluție influențată mai degrabă de factori nefavorabili. Dar suntem optimiști și vedem pentru viitor potențialul foarte clar din numărul de maşini, de evoluția din ultima perioadă a vânzărilor de mașini, a efectului favorabil a creșterii consumului general,  dar și din dezvoltarea în zona de infrastructură.

4. SENTIMENTUL GENERAL ACTUAL.

Eu sunt foarte norocoasă deoarece încă de la început am putut să folosesc sintagma familia MOL România, ori de câte ori m-am referit la colegii mei. Mă simt privilegiată că pot să văd în fiecare zi în această familie a MOL România cum se îmbină foarte armonios prietenia cu spiritul de echipă, cu profesionalismul și, desigur, cu seriozitatea.

Această familie s-a extins la începutul lunii februarie cu o fostă companie concurentă (MOL a preluat operațiunile grupului italian Eni în mai multe țări din regiune, printre care și România – n. red.), iar echipa este pe deplin motivată să finalizeze rapid perioada de tranziție. Având în vedere complexitatea și dimensiunea tranzacției, procesul de integrare este gradual. Scopul nostru primordial este să oferim produse și servicii de înaltă calitate clienților. De alftel, o parte a benzinăriilor preluate au deja elementele de imagine specifice mărcii MOL.

Ne bucurăm de asemenea că împreună avem ocazia să participăm la diversele programe de responsabilitate socială ale MOL România. Sunt evenimente care pe de-o parte ne permit să venim în sprijinul comunităților din care facem parte, iar pe de altă parte, faptul că împreună am reușit să aducem bucurie semenilor noștri, a făcut ca și legăturile dintre noi să fie mult mai puternice.

5. REVENIREA CREȘTERII.

MOL România a avut rezultate de vânzări în volume în creștere chiar și în perioada ultimilor ani, când cererea de pe piața românească a carburanților a avut de suferit ca urmare a tensiunilor economice și a unor influențe fiscale neprevăzute. Cu alte cuvinte, suntem pregătiți pentru revenirea trendului pozitiv pentru că strategia noastră pentru România este una de creștere pe termen mediu și lung.  Am convingerea că lucrurile făcute temeinic, serios, având clientul în mijlocul eforturilor noastre atrag și un viitor pe măsură.