FacebookTwitterLinkedIn

Anul trecut, în orașul de pe Bega a fost închiriată jumătate din suprafața totală tranzacționată în piețele din afara Capitalei, potrivit unei analize realizate de compania de consultanță imobiliară ESOP Consulting/Corfac International. Astfel, în 2016 Timișoara a ocupat primul loc în topul închirierii de birouri în afara Capitalei, cu un volum total de 35.795 de metri pătrați, fiind orașul în care s-au și livrat suprafețe mari de birouri de clasă superioară.

La finalul anului trecut, stocul office timișorean atinsese nivelul de 140.000 de metri pătrați, iar pentru anul acesta sunt programate livrări de încă 40.000 de metri pătrați, potrivit datelor remise „Forbes România” de către compania de consultanță imobiliară JLL România. În Timișoara, oraș situat pe primul loc în topul Forbes 40 Best Cities, ediția 2016,  „bătălia” pe piața imobiliară are în prim-plan doi combatanți principali: Iulian Dascălu, care controlează grupul Iulius și Ovidiu Șandor, care se află la dezvoltarea celui de-al doilea proiect major de real estate din Timișoara, prin compania Mulberry Development. De notat că vorbim despre doi oameni de afaceri români care activează într-un segment – clădirile office – dominat de investitori străini.

Citește și: Calea Floreasca-Barbu Văcărescu (CFBV) sau copilul crizei ajuns la maturitate

Compania Iulius a finalizat prima clădire de birouri clasa A dintre cele şapte pe care le va include a ansamblul mixt Openville Timişoara, din proximitatea Iulius Mall. Clădirea, denumită United Business Center 2 (UBC 2), are 12 niveluri, o suprafaţă de 18.000 metri pătrați şi este închiriată integral de companii precum: Ness Software Engineering Services, Autoliv România, PwC România şi Bitdefender.

„UBC 2 a fost proiectată pentru a răspunde exigenţelor partenerilor noştri şi suntem onoraţi că mari companii din domenii precum IT şi automotive au ales această clădire pentru consolidarea operaţiunilor”, a declarat Iulian Dascălu, preşedintele companiei Iulius. Sinergia dintre spațiile office și alte tipuri de clădiri – comerciale, în cazul proiectului Openville – este pe deplin exploatată de către dezvoltatori, în încercarea de a oferi chiriașilor avantaje în plus față de concurență. De pildă, potrivit anunțului făcut de către reprezentanții Iulius, persoanele care lucrează în UBC 2 beneficiază de o gamă extinsă de servicii şi facilităţi, atât în clădire, cât şi în Iulius Mall.

Tot un proiect mixt, de data aceasta cu o semnificativă componentă rezidențială, dezvoltă în orașul de pe Bega și omul de afaceri Ovidiu Șandor. Mulberry Development, companie controlată de antreprenor, pregătește intens demararea construcției proiectului multifuncțional ISHO. Prima etapă a componentei de birouri – ISHO Offices – a fost deja demarată, dezvoltatorul obținând, la începutul lunii ianuarie 2017, avize și autorizații din partea autorităților locale. „Începem anul în forță cu organizarea şantierului pe terenul cuprins între Bulverardul Take Ionescu și malurile Begăi. Pentru a optimiza dezvoltarea, vom împărți proiectul în trei etape. Lucrările la prima etapă vor dura un an. Astfel, primii 16.500 mp de birouri de nouă generație din ISHO Offices vor fi livrați până în martie 2018. Concomitent, vom ridica și primele apartamente”, explică Ovidiu Șandor.

Clădirea, cu o suprafață închiriabilă de 50.000 de metri pătrați, va fi construită în trei etape, urmând ca primele spații să fie livrate în primul trimestru din 2018. ISHO Offices face parte din proiectul multifuncțional ISHO, care va fi dezvoltat pe terenul de 5,3 hectare amplasat între bulevardul Take Ionescu și malul râului Bega. La finalul celor trei etape de dezvoltare (prima etapă, 16.000 mp, termen de finalizare T1 2018; a doua etapă, 17.000 mp, T1 2019; a treia etapă, 17.000 mp, 2020), ISHO Offices va forma un singur corp, ceea ce va permite suprafețe de peste 6.000 mp pe etaj. Investiția totală în ansamblul mixt office-rezidențial se ridică la aproximativ 130 de milioane de euro.

Un alt proiect office, o investiție de 30 de milioane de euro, este Vox Technology Park, dezvoltat de Werk Property Group. Proiectul are o suprafață închiriabilă de 26.000 de metri pătrați și va fi livrat la finalul acestui an, potrivit reprezentanților dezvoltatorului. „Dezvoltarea Vox Technology Park vine în contextul în care piața de birouri din Timișoara trece printr-o perioadă de efervescență, existând numeroase companii care doresc să se relocheze și să își extindă activitatea într-un business hub modern și cu un concept unic, precum și companii care analizează oportunitățile regionale”, spun reprezentanții dezvoltatorului. Istoria pieței office moderne din Timișoara a început târziu, comparativ cu Bucureștiul. În 2009, omul de afaceri Ovidiu Șandor inaugura prima clădire a City Business Center (CBC), cel dintâi ansamblu de birouri de clasă A din orașul de pe Bega. Anterior, pe terenul situat în Piața 700 fusese fabrica ModaTim. „Mutarea fabricii de confecții ModaTim era o chestiune destul de logică, având în vedere valoarea unui teren aflat în imediata apropiere a centrului Timișoarei. Întrebarea pe care mi-am adresat-o era mai degrabă dacă să dezvoltăm noi pe acest teren sau dacă ar fi mai bine să-l vindem unor dezvoltatori cu experiență care ar fi putut realiza un proiect semnificativ. Am optat în cele din urmă pentru prima opțiune”, spune Ovidiu Șandor. „Am studiat țări din regiune, apropiate nouă ca dimensiuni și dezvoltare potențială, iar ideea unui proiect office major s-a conturat a fi cea mai adecvată.”

Chiar dacă acum șase ani criza era deja prezentă în România, chiriașii nu au întârziat să apară: în Timișoara erau deja prezente mai multe companii multinaționale și exista interes și din partea unor firme care doreau să intre pe piață. Până în 2012, Ovidiu Șandor dezvoltase patru din cele cinci clădiri ale ansamblului,în suprafață de 33.000 de metri pătrați și vânduse proiectul către fondul de investiții sud-african New Europe Property Investments (NEPI), unul dintre cei mai mari jucători pe piața office și de retail din România. „Strategia CBC s-a bazat pe o dezvoltare etapizată, dar care a permis continuitatea proiectului și în perioada de criză, ceea ce a atras atenția pieței și a investitorilor. În acest context a început relația cu NEPI, prin preluarea de către ei a complexului de birouri din Timișoara, tranzacție ce a avut loc în 2012”, explică Ovidiu Șandor, care a continuat parteneriatul cu NEPI și în cadrul Proiectului The Office din Cluj-Napoca.