FacebookTwitterLinkedIn

Metoda japoneză are efecte imediate asupra dezvoltării creierului copiilor, prin stimularea echilibrată a emisferelor cerebrale. Ceea ce se observă ca prim efect este faptul că apar progrese în concentrarea copiilor, în răbdarea cu care abordează o sarcină intelectuală. Operații sofisticate matematice încep să fie efectuate cu rapiditate, întâi folosindu-se de soroban (abacul japonez), apoi doar mintea. În etapa de calcul mental, copiii proiectează la nivel mental sorobanul, și-l imaginează și efectuează calculele mișcând bilutețele sorobanului în minte, stimulând emisfera cerebrală dreaptă, responsabilă de imaginație și creativitate.

Nomin Damdin și-a dorit să găsească o metodă prin care să îi ajute pe copii să își dezvolte eficient emisfera cerebrală dreaptă. Și asta a făcut. În 2016 înființa, după îndelungi specializări în Japonia, Centrul Nomin Jyuku, specializat în soroban și aritmetică mentală japoneză. Ce are special această tehnică?

„Sorobanul este o numărătoare japoneză, un abac cu ajutorul căruia se pot efectua, cu viteză mare, diverse calcule matematice – adunare, scădere, înmulțire, împărțire și chiar operații mai complicate. Există două metode de calcul: soroban și aritmetica mentală. Dacă metoda soroban se referă la efectuarea calculelor pe această numărătoare japoneză, aritmetica mentală presupune efectuarea calculelor fără a folosi efectiv un soroban, ci doar imaginându-se unul. Numărătoarea rusească, pe care o știm cu toții, are toate biluțele la îndemână și tot ce trebuie să faci pentru a afla rezultatul unui calcul este să muți bilele dintr-o parte în alta. Însă numărătoarea japoneză e diferită. Sorobanul are 5 biluțe: 4 biluțe jos – numite biluțe pământești, cu  valoare de 1, și o biluță sus – cerească, cu valoare de 5. Acestea nu pot fi mutate oricum. Biluțele de pe soroban se împing după o anumită regulă. Într-ade-văr, sunt tehnici total diferite. Însă, odată explicate copiilor, lucrurile devin clare și nu se fac confuzii la școală”, explică Nomin.

La atelierele Soroban este liniște multă. Folosirea unui soroban implică multă atenție și concentrare și înseși aceste valori sunt dezvoltate. Elevii devin mai concentrați, creativi, spontani și atenți la detalii. Aceste metode de calcul contribuie la îmbunătățirea abilităților de citire, scriere și învățare, cresc încrederea în sine, dezvoltă logica și memoria vizuală, precum și alte abilități care îi ajută pe copii nu doar la școală, ci și în viață. Cum? Prin stimularea echilibrată a creierului copiilor.

Orice copil poate învăța tehnica soroban și aritmetica mentală, nu trebuie să fie un copil supradotat sau să aibă înclinații pentru matematică. Rezultatele depind de ritmul de învățare al fiecăruia. Pentru a obține cele mai bune rezultate, vârsta optimă este între 5 și 14 ani. Acestea reprezintă perioada de timp în care trebuie să aibă loc stimularea, pentru a se putea dezvolta o funcționare superioară. Această perioadă se încheie la 14 ani, de aceea, copiii mai mari și adulții nu pot să mai învețe tehnica de calcul mental.

Calculul rapid pe care copiii ajung să-l efectueze în urma exersării acestor tehnici este un efect secundar. Un fel de bonus. Miza este dezvoltarea ambelor emisfere ale creierului. Cum se întâmplă acest lucru? „Efectuând calcule pe numărătoarea soroban, dar mai ales când copiii vizualizează în minte un soroban și mișcă biluțele într-un mod imaginar. Atunci ei lucrează foarte mult cu emisfera dreaptă, care răspunde de intuiție, creativitate, imaginație. Astfel, antrenarea creierului prin aceste metode de calcul ajută copiii nu doar să îndrăgească sau să învețe mai bine matematica, ci să-și crească și performanța la restul materiilor școlare“, spune Nomin.

Un modul conține 24 de ședințe, repartizate pe 3 luni. După 2-3 module putem vorbi deja de rezultate mari. Secretul constă în exersare. Fiecare părinte își aduce copilul la cursurile de soroban și aritmetică mentală japoneză cu un anumit scop și acesta nu este neapărat cel de a-i învăța să calculeze cu milioanele, așa cum reușesc să o facă japonezii. În general, părinții spun că au un copil care nu se concentrează, nu înțelege matematica sau urăște matematica, nu are încredere în el, nu are logică, își pierde răbdarea.

Din fericire, această metodă are multiple efecte și asupra stimei de sine a copilului, pentru că cei mici au repede reușite care îi încurajează să exerseze, să aibă succes în continuare și să plece încrezători și zâmbitori de la cursurile noastre.

Scopul atelierelor de soroban și aritmetică mentală japoneză nu este acela de a-i transforma pe copii în calculatoare umane. Miza este dezvoltarea ambelor emisfere ale creierului.