Cautare




, Contributor

Forbes Kids |
|

Educația antreprenorială începe odată cu „cei 7 ani de acasă“

A oferi educație financiară copilului este la fel de important ca a avea grijă de sănătatea lui! Iar a hrăni, încuraja și dezvolta abilitățile antreprenoriale ale copilului a devenit obligatoriu în zilele noastre. Ele pregătesc copilul pentru orice experiență viitoare va alege în viața de adult! de Carmen Iorgulescu, coordonator KEN Academy, psiholog, trainer educație financiară și antreprenorială pentru copii, speaker la conferințe de educație financiară pentru părinți.   
ken shutterstock_424268080

Mindset-ul (spiritul) antreprenorial este „cheia“ reușitei într-o piață a muncii imprevizibilă, este o întărire intrinsecă a copiilor noștri, un bagaj frumos care să îi ajute să reușească în viață indiferent cum va arăta mediul economic.

Când vorbesc de mindset antreprenorial mă refer la: inițiativă, curaj, capacitatea de a lucra în echipă, asumarea responsabilității, abilitatea de a planifica și organiza, gândirea laterală și orientarea către a găsi soluții, a fi autonom în învățare, încrederea în sine, învățarea din eșec, creativitatea. Antrenarea mușchiului financiar-antreprenorial se face prin joc, joacă și multă practică. Componenta aplicată, de experiență în viața reală, este esențială, altfel informația nu poate fi memorată.

Educație antreprenorială nu înseamnă că toți copiii vor ajunge antreprenori

Educația financiară a copiilor nu ține doar de bani, ci mai degrabă are legătură cu formarea de convingeri și valori pentru viață. România este pe ultimul loc la alfabetizare financiară din Europa, doar 22% dintre români avand un minim bagaj de cunoștințe financiare, iar acest lucru se reflectă în viețile împovărate de rate și datorii și pline de alegeri financiare neinspirate. Educația financiară înseamnă dezvoltarea unui coeficient de inteligență financiară, adică să ajutăm copilul să își dezvolte autonomia de a-și gestiona finanțele înțelept, indiferent dacă sunt valori mici sau mari.

Educație antreprenorială nu înseamnă că toți copiii vor ajunge antreprenori, însă abilitățile antreprenoriale le vor fi de folos orice ar face. Spiritul antreprenorial poate fi manifestat și prin proiecte antreprenoriale și prin proiecte de freelancing sau prin proiecte de intraprenoriat: ești în interiorul unei organizații, dar ai nevoie de acele abilități, de găsire de soluții, de project management. Este un model de educație care ne pregătește copiii să găsească soluții indiferent cum va arăta contextul economic. Eu cred că acești copii sunt adevărați pionieri ai creativității și ai dezvoltării. Sistemul educațional nu îi pregătește pentru așa ceva. Le dă elementele, informațiile, dar nu face legătura între ele. E ca și când în capul tău ai avea niște neuroni, dar nu ar exista sinapsele.

De exemplu, la workshopurile organizate în cadrul Ken Academy, când stabilim rolurile în echipă pentru târgurile de vânzare, sunt mulți copii care din start refuză rolul de vânzare pe motiv că „lor nu le place, nu sunt buni, le este rușine“. Însă îi provocăm să vadă spațiul de vânzare ca pe un loc de joacă unde pot explora și încerca orice, că sunt în siguranță, că noi, instructorii (trainerii), le suntem alături ca o plasă de siguranță (dacă e să cadă, îi prindem). Surpriza este că de multe ori, în analiza post-eveniment, copiii sunt foarte entuziasmați – descoperă că sunt buni la a vorbi cu un client! Și chiar le place foarte tare!

Misiunea principală a cursurilor de educație antreprenorială este ca fiecare copil să înţeleagă că poate face ce îi face plăcere

Beneficiile pe termen lung din astfel de situații sunt imense: copilul se descoperă, capătă încredere în forțele lui, este mândru de ce a realizat. Află că în interiorul său se află o multitudine de posibilităţi care merită să fie descoperite şi dezvoltate. Iar astfel de experiențe, la această categorie de vârstă, se fixează în fundația ființei lui și îl vor călăuzi în viață.  Misiunea principală a cursurilor de educație antreprenorială este ca fiecare copil să înţeleagă că poate face ce îi face plăcere, că poate da viață unei idei, unui vis, că știe cum să acţioneze pentru a realiza acest lucru și că este capabil să fie independent financiar.

Noi, părinții, suntem primii „specialiști“ pentru copiii noștri, în orice domeniu, inclusiv în cel financiar, antreprenorial. Mama și tata îi familiarizează cu noțiunea de bani și importanța acestora, dezvoltându-le cu timpul un coeficient de inteligentă financiară. Această resursă îi ajută pe copii să își dezvolte autonomia, să învețe să își gestioneze pușculița cu înțelepciune, indiferent dacă au strâns în ea sume mici sau mari.

Vârsta 7-12 ani este vârsta optimă, când acești copii pot învăța limba „antreprenoriatului“ natural.  Tot ce intră în viața lor la această vârstă se transformă în valori care vor sta la fundație pentru tot restul vieții. Dar există studii care arată că până la vârsta de șapte ani, copiii au deja formată modalitatea în care se raportează la bani și, de aceea, educația financiară a celor mici trebuie să înceapă foarte devreme, chiar de la vârsta de trei ani. Încă de atunci, copiii ar trebui să aibă pușculiță și să asiste la discuțiile despre bani si planificarea bugetului familiei. Conversațiile trebuie să fie frecvente, “de zi cu zi”, pentru a fixa informația. Este, deci, foarte important să ghidăm acest proces educativ, alegând cuvinte, comportamente și atitudini echilibrate față de subiectele financiare sau antreprenoriale.

Există câteva lucruri esențiale ce merită hrănite în copiii noștri  pentru a le dezvolta spiritul antreprenorial:

  • Să îi lăsăm să ia decizii (și să le respectăm decizia).
  • Să îi lăsăm să își asume responsabilitatea deciziilor luate (consecințele acțiunilor).
  • Să îi susținem în a învăța din greșeli. Noi, părinții, putem oferi un spațiu sigur în care copiii pot explora schema: „încearcă, eșuează, învață, încearcă din nou“. Pentru a face asta, critica și eșecul trebuie transformate într-o „oportunitate de învățare“, în care implicăm copilul. Nu îi spunem noi ce a mers bine și ce nu a mers bine, ci îl provocăm pe el să intre într-un proces de analiză (brainstorming) pentru a spune ce poate face diferit data viitoare. Noi punem cadrul, securizăm emoțional copilul și apoi îl provocăm, prin întrebări, să genereze soluțiile. La final, tragem concluziile.
  • Să îi învățăm să lucreze în echipă – să înțeleagă valoarea reală a echipei și anume aceea de complementaritate.
  • Să îi învățăm cum să economisească sănătos și cum stabilirea unui obiectiv poate ajuta mereu.
  • Să dezvolte de la vârste fragede proiecte antreprenoriale pe care să le execute de la planificare, organizare și până la implementare. Astfel experimentează direct și asimilează relația nemijlocită între muncă și bani (primul pas în educația financiară a copiilor!).

 

 

 

 

 

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii