FacebookTwitterLinkedIn

Alexandru Păiuș, senior partner al agenției de comunicare IMAGE PR

IMAGE PR după un an de pandemie

Alexandru Păiuș: Agenția arată acum bine. Ne este frică să spunem „bine”, pentru că nu știm ce se va întâmpla mai departe. Acest lucru este valabil, nu numai pentru noi, ci pentru toată lumea. Dacă este să fac o comparație cu ce-am trăit în urmă cu un an, când eram cu toții speriați și nu știam ce se va întâmpla, pentru că totul se blocase brusc, acum lucrurile arată bine. Urmează să vedem ce ne rezervă viitorul care, după părerea mea, este destul de încețoșat pentru toată lumea și inclusiv pentru industria noastră.

Acum, când stăm de vorbă, eu sunt mulțumit de rezultatele neașteptat de bune cu care am închis anul 2020 și de perspectivele care sunt în acest moment. Nu ne lăudăm, nu este ceva extraordinar, dar este bine.

Incertitudinea din prezent nu este mai mare decât cea din urmă cu un an. Există acum semnale pozitive care nu erau în urmă cu un an. De exemplu, vaccinarea ce oferă speranța că ne va aduce pe toți într-o relativă normalitate. În urmă cu un an nici nu știam despre ce este vorba! Din această perspectivă, acum avem mai multe speranțe decât atunci.

În plan practic, referindu-mă la clienți, la atitudine și la cum se desfășoară piața, pot spune că este o altă atmosferă decât cea din urmă cu un an. Atunci, șocul a fost atât de mare și de brusc, încât nimeni n-a mișcat nimic timp de două luni. Acum, nu mai este acea situație și perspectivele sunt pozitive.

„Fotografia de grup” a agențiilor de PR din România

Alexandru Păiuș: Noi avem un avantaj în munca de comunicare și a Relațiilor Publice – incertitudinea ne-a guvernat mai tot timpul. Mă refer, desigur, la un anumit grad de incertitudine! Incertitudinea asupra bugetelor, a proiectelor, a anilor ce vin.

PR-ul și comunicarea s-au adaptat mereu vremurilor și, cumva, am fost obișnuiți cu astfel de lucruri, de-a lungul timpului. Așadar, sperietura a fost în urmă cu un an, dar acum nu mai este mare.

Piața agențiilor de PR s-a schimbat, ca în urma oricărui „seism”, se va mai schimba, să vedem cum și în ce fel, și urmează să le trăim aceste schimbări. Nu cred că există o rețetă magică care să prevadă ce se va întâmpla peste… câteva luni. Sigur că putem să facem scenarii, sigur că avem la îndemână diverse elemente concrete, dar este extrem de greu de prezis ce se va întâmpla. Acum, însă, piața este schimbată.

Alexandru Păiuș se numără prin „pionierii” în domeniul Relațiilor Publice din România. Și-a început activitatea în anul 1997, când a preluat conducerea agenției IMAGE Promotion, care peste ani a devenit IMAGE PR. În fond, IMAGE Promotion s-a numărat printre primele agenții de PR din România, iar istoria acestei companii este legată de cariera profesională a lui Alexandru Păiuș. Practic, în cei 24 de ani de activitate, Alexandru Păiuș a avut privilegiul ca, împreună cu alți colegi din industrie, să educe, să introducă standarde de calitate și să contribuie la construirea unei industrii de comunicare solide.

S-a modificat rolul agenției de PR în pandemie?

Alexandru Păiuș: Nu, nu cred! De atâția ani de când fac această meserie, lucrurile de fond nu s-au modificat niciodată. Nu s-au modificat nici măcar cu revoluția generată de apariția internetului și a social media! Chiar și atunci, fondul și principiile PR-ului nu s-au schimbat. Ceea ce s-a schimbat foarte tare au fost canalele de comunicare, modul în care se comunică și viteza. Trăgând linie, internetul a schimbat cu totul fața meseriei, dar fondul nu s-a modificat.

Acum, cred că se întâmplă la fel. Nu cred că putem vorbi de altfel de servicii care au apărut în timpul pandemie. E adevărat, sunt servicii mai solicitate de către clienți și mai practicate. Dar sunt servicii care au dispărut. Toată zona de evenimente, de implementări, de activări pentru branduri este aproape închisă. Înlocuirea cu online-ul este extraordinară, dar nu este același lucru. Pot spune fără tăgadă, da, este o zonă foarte mare și importantă care aproape a dispărut, deocamdată.

Dacă este să mă refer la servicii care sunt mai mult folosite în acest moment, n-aș putea să numesc anume servicii, dar m-aș referire la un mod de a face lucrurile: cred că am revăzut cu toții importanța faptului de a fi RELEVANT în comunicare, să faci lucrurile temeinic. Au dispărut campaniile mari, cu răsunet și cu bugete mari. Lucrurile par să fie mai temeinice, mai targetate, mai relevante.

Am revenit la baza comunicării: relevanța!

Satisfacția profesională există, indiferent de campania pe care o realizezi. Satisfacția este enormă când ideea ta, strategia și implementarea pe care ai avut-o conduc la rezultate bune.

Poate că a dispărut acel glamour cu care eram obișnuiți în ultimii ani. Un glamour care, din punctul meu de vedere, era prost înțeles. În fond, meseria asta de comunicator are la bază multă documentare și analiză, adică multă muncă!

Nu cred că absența evenimentelor este o lovitură foarte puternică pentru agențiile de PR. Nu pot să vorbesc în acești termeni referitor la industria noastră. Totuși, vor fi agenții care vor avea scăderi semnificative. Dar pentru întreaga piață, absența evenimentelor nu este o lovitură foarte puternică. Vor fi scăderi, vor fi reajustări de business-uri, vor fi reorientări, cum de altfel s-a mai întâmplat în istoria PR-lui românesc.

Punctual, contează foarte mult pentru o agenție portofoliul de clienți și zona de activitate din care aceștia făceau parte, când criza a venit, asta a contat și în criza din 2009, și în criza din 2010. De exemplu, dacă o agenție avea în portofoliu format în majoritate cu clienți din HoReCa, atunci este evident că agenția a primit o lovitură serioasă. Cum în 2009, la prima vedere, dacă o agenție avea clienți din zona financiar-bancară, de asemenea a fost o lovitură în plex. Până la urmă, contează norocul și cum te-a surprins momentul pentru că, până la urmă, nimeni nu se aștepta la așa ceva.

Există riscul unei presiuni asupra bugetelor de PR?

Alexandru Păiuș: Bugetele de PR, nu numai la noi dar și în țările mult mai dezvoltate, sunt mai mici decât cele din advertising și creație, din rațiuni evidente. Bugetele pentru PR au fost întotdeauna mai mici decât în alte sectoare de comunicare. E un lucru cu care suntem obișnuiți și este un lucru natural.

Nu cred că bugetele de PR vor scădea pentru că bugetul este legat de câteva elemente foarte stricte. Ca o companie să aibă la dispoziție un buget trebuie ca aceasta să aibă o nevoie de a investi în PR. Întotdeauna, o companie responsabilă va lua în calcul această nevoie de comunicare. Până la urmă, bugetul de comunicare al unei companii este limitat și determinat de posibilități, de nevoia de dezvoltare sau nevoia de investiție.

Nu am o temere că va fi un semnal în toată piața și clienții vor pune presiune și mai mare pe micșorarea bugetelor. Oricum, clienții pun presiune mereu pe bugete, pentru că este o chestiune obiectivă, sunt banii lor, și orice economie făcută este binevenită, atâta timp cât nu afectezi calitatea serviciilor.

Este lupta noastră, a agențiilor, pentru a limita scăderile. Pentru că ține și de persuasiunea consultanților în comunicare pentru că dacă nu-i convingem cu argumente pe clienți că este util să investească în comunicare, atunci nu ne facem meseria cum trebuie. Aș spune că mingea este în ambele terenuri.

Criza economică din 2009 versus criza 2020

Alexandru Păiuș: Atunci, în 2009, a fost o criză financiară, în primul rând, care a mers în zona economică și care a afectat foarte multe domenii, dar într-un timp mai îndelungat. Altfel spus, am avut timp s-o vedem cum vine.

Acum, în primul rând, este o criză economică pentru că, în mod brusc, au foste afectate drastic foarte multe domenii. Până la urmă, ambele crize seamănă ca și efecte. La nivel de impact, sunt absolut similare.

Dar diferența mare pe care o văd între cele două crize este viteza cu care s-au propagat. De această dată, am fost prinși rapid, ca la un cutremur, și am început să vedem efectele.

Apoi, am sentimentul că atunci, în 2009, aproape toate domeniile au fost afectate, într-o măsură mai mare sau mai mică. Acum, nu toate domeniile sunt afectate. Unele sunt afectate grav, precum HoReCa, altele au câștigat foarte mult în pandemie.

2021 va fi un an de supraviețuire pentru agenții?

Alexandru Păiuș: Va fi un an de expectativă, un an de mare atenție la lucruri și la detalii. Dar, spre deosebire de 2020, acum ne vom pune în aplicare mai multe idei, mai multe planuri. Lucrurile încep să funcționeze. Lucrurile nu sunt blocate, ci funcționează cu schimbările care s-au produs.

(martie 2021)