FacebookTwitterLinkedIn

Forbes CEE Forum continuă și astăzi.

A doua ediție a primului eveniment economic regional la care principalii actori de pe scena politică și economică din Europa Centrală și de Est, alături de editori din rețeaua internațională Forbes,  încearcă să găsească soluții pentru o strategie sustenabilă de creștere economică.

VEZI AICI CELE MAI IMPORTANTE DECLARAȚII DIN PRIMA ZI A EVENIMENTULUI CEE FORUM!

Citiți mai jos cele mai importante lucruri spuse de participanții de seamă de la Forbes CEE Forum, în timp real:

Sesiunea III – LEADERSHIP, ANTREPRENORIAT ȘI FAMILY BUSINESS – MOTOARE DE CREȘTERE ȘI INOVAȚIE

Iordan Parfenie, Vicepreședinte Bank Gutmann

„În afacerile de familie există  interacțiuni disruptive, dar într-un mod constructiv. Experiența arată că trebuie să facem un mix, și să nu impunem o anumită ierarhizare care să semene cu cea de acasă. Sunt relații efervescente, dar și banca unde lucrez este un business de familie”

„Am lucrat în corporații și în afaceri de familie. Un plus al afacerilor de familie este puterea de a lua decizii mult mai rapid: businessurile de familie reacționeze mai prompt”

„Mi se pare foarte important să avem cu toții în vedere acel „mind the gap”. Poate compania este pregătită să fie preluată de un succesor, dar trebuie să avem în vedere și pregătirea succesorului unei companii. În România, vorbim acum de prima generație de antreprenori. În zece ani, se va face transferul, 40% din businessuri de familie vor trece printr-o transformare. Nu doar că generația de antreprenori se schimbă, dar și clientela. E bine să fii conservator într-o afacere de familie, dar asta nu generează succesul pentru viitor”

Marius Ștefan, General Manager și co-fondator Autonom Rent a Car

„M-am născut într-o familie care avea un mic spirit antreprenorial. Mama avea un anticariat”

„Lucrul care m-a determinat să pornesc un business au fost schimbarea de mentalitate. Am emigrat în SUA și am văzut un pragmatism pe care nu-l văzusem în România”

„Am început businessul Rent a Car fără fratele meu, dar după un an, i-am spus că are loc alături de mine și că împreună am putea crește mult mai bine”

„Lucrăm și cu un director operațional, pe care îl considerăm egal. Orice decizie sensibilă în business este luată pe principiul majorității și în acest fel ne înțelegem”

„În primii ani de antreprenoriat am fost un manager rece. Credeam că trebuie să fie o diferență clară între ce se întâmplă la birou și ce se întâmplă acasă. Tranziția mea de la manager către CEO, responsabil cu procesele în domeniul resurselor umane a coincis și cu schimbarea laturii mele. 100% trebuie discuții personale cât mai oneste, deschise, cu colegii noștri”

„Una dintre vorbele mele favorite e „Cu cât muncesc mai mult, cu atât sunt mai norocos”. Cred că norocul este momentul în care oportunitatea se întâlnește cu pregătirea”

„Am avut șansa, prin intermediul unei asociații, de a avea acces la studii și seminarii. Am aflat că o familie este diferită de o corporație prin perspectiva abordării: abordarea laturii umane, abordarea asupra riscului și perspectiva”

Mihai Miron, Președinte al Consiliului de Administrație și Director General Ropharma

„Școala militară m-a ajutat. Am făcut atât Liceul Militar, cât și Academia Militară. În business, m-a ajutat acest background, pentru că eram învățat cu regulile stricte.”

„O corporație seamănă foarte mult cu sistemul militar, sunt reguli stricte, rigide. Un antreprenor are libertate de acțiune”

„Am ieșit din corporație pentru că spiritul antreprenorial era sufocat. Dar munca mea la corporație fost o calificare la locul de muncă. Voiam să pun în practică idei în ceea ce privește politica medicamentelor și producția de medicamente noi. În aceste condiții, nu poți să stai în același sistem. Am reconsiderat și am decis să devin antreprenor”

„Îmi văd afacerea cu ochi bun, peste zece ani. Corporația mi-a dat niște oportunități să pot să deleg și să responsabilizez, am aplicat anumite reguli și proceduri foarte clare, iar colaboratorii mei au devenit acționari. Toate acestea îmi dau mai multă încredere și satisfacție. Cred că este foarte important să faci business cu plăcere când vine vorba de colaboratori”

„Mă gândesc la succesiune și chiar fac exerciții în acest sens. Dintr-o anumită perspectivă, cei din generația mea, oricât de open-minded ar fi, au momente când rămân puțin în urmă. Prin urmare, o să punem mai mult accent și pe prezența în online”

Dragoș Anastasiu, Președinte Eurolines România

„Nu am stat mulți ani să analizez cum am devenit antreprenor. Puteam să rămân medic în Germania și să fiu unul din medicii de acolo sau să fac ceva pentru țara mea”

„Pentru cei născuți în România, este o țară cu multe oportunități, în special pentru cei care au spirit antreprenorial”

„Surprizele plăcute și neplăcute s-au legat întotdeauna de la oameni. Am avut multe surprize neplăcute din partea colaboratorilor mei, dar și surprize plăcute. Totul se rezolvă dacă ai lângă tine persoane pe care vreo să le ai lângă tine. Atenție cu cine porniți la drum și de cine vă înconjurați! Dacă te înconjori de la început de oameni care au aceleași viziuni ca și tine, atunci lucrurile sunt mult mai ușoare”

„Diferența între manager și lider: probabil sunt mai mult lider. Spun asta pentru că mie mi-a lipsit educația tehnică. Am studiat medicina. Până acum ceva timp, nu știam ce înseamnă un bilanț. Probabil am avut calități înnăscute în zona leadershipului și oamenii m-au urmat”

„Este important să pregătești pentru anumite scenarii. Nu știu ce se va întâmpla cu afacerea mea peste zece ani, dar ne pregătim pentru absolut orice, iar asta înseamnă să fii transparent, să lași calea deschisă către orice. Cel mai grav este ca atunci când nu mai ești, cei din urma ta să stea în beznă. Pregătiți-vă ca și cum mâine n-ați mai fi!”

„Problema finanțării în România există, dar nu e principală”

Lavinia Rașcă, Profesor Școala de Afaceri ASEBUSS 

„Creativitatea și inovația sunt extrem de importante. Specialiștii spun că în perioada crizelor se face mai multă cercetare”

„Un domeniu de interes care a crescut în urmă cu 20 de ani este leadershipul, care a crescut, și nu doar atât, a devenit mult mai complet, pentru că a pornit de la arta de a influența. Acum rolul liderului este mult mai important și concret. Pornește de la viziune și strategie la lucrurile bune

”Echilibrul între viața personală și profesională este o chestiune teoretică și este important să fim cât mai productivi și conștienți”

„Se vorbește despre concentrare pe priorități S-a terminat cu acel multitasking lăudat atât de mult timp, s-a constatat că este de fapt dăunător”

„Mai este vorba despre leadershipul feminin, extrem de eficient. Se manifestă în companii prin rezultate foarte bune”

„Nu știu de ce în România nu se vorbește mult despre afacerile de familie, deși sunt extrem de prezente”

Sesiunea II -TENDINȚE: DE LA ANGAJATUL CONSUMATOR LA UN CONSUMATOR ANGAJAT

Ingo Nissen, Country Manager Sonae Sierra

„Sonae Sierra are șapte proiecte în dezvoltare. În prezent, Maroc este unul din principalele obiective. Brazilia este de asemenea o piață bună pentru noi”

„Credem că centrele de cumpărături trebuie să fie mai mult decât o mașină de vânzări, trebuie să creăm un mediu în care clienții să se simtă bine”

„Contactul cu omul nu trebuie exclus, pentru că asigură emoție și duce la succesul unei afaceri. De aceea, oferim servicii precum consiliere și alte servicii aferente”

„Vă promit că designul proiectelor noastre este foarte frumos. Ai nevoie de joacă, de zone relaxare. Toate acestea trebuie să reprezintă o experiență, nu doar shopping-ul”

„Dezvoltăm diferite strategii pentru vânzările online și încercă să introducem cât mai multe branduri eco în portofoliul nostru”

„Referitor la prețuri, acesta e puțin mai mic pe Internet, dar nu poți transfera pe Internet experiența unei sesiuni de cumpărături. Totuși, să ai un magazin fără Internet este imposibil”

„Al doilea lucru important este arhitectura. Fiecare centru este individualizat prin design”

„În București, vă puteți aștepta la un centru de cumpărături Lake Park situat în zona Titan. Tema va fi „Parcul, natura și mediul”. Sunt peste 180 milioane de euro investiți și vom avea 2200 de locuri de parcare”

Daniel Boaje, General Manager McDonald’s România

„Procesul de inovație în McDonald’s este permanent. O altă valoare a companiei este că ne străduim în fiecare moment să fim mai buni. McDonald’s este o companie în care procesul de inovație este permanent, pentru România avem o experiență extraordinar de interesantă, pentru noi inovația este îndrăzneală, curaj, să crezi în ceva, să determini un lucru care crezi că este important și să ai curajul să îl menții, și chiar să ai istețimea de a decide dacă un proiect merită sau trebuie să te oprești din a-l dezvolta”

„A fi inovativ a însemnat de asemenea să alegem lucrurile pe care știm să le facem cel mai bine și să continuăm să le dezvoltăm”

„Big Mac-ul este un brand care valorează 6-8 miliarde de dolari.

„Pentru România inovația a însemnat mic dejun, pentru că este o platformă. Atât timp cât crezi că este o platformă corectă, în care inovezi iar inovația este mai mult decât produs este legat de ingrediente, ingrediente locale, dezvoltarea de parteneri și români, am fost hotărât să menținem platforma, fiind una dintre cele mai de succes din România”

„Inovația se leagă și de a promite și a livra întotdeauna ceea ce promiți”

„Efectuarea unei tranzacții cu cardul de către client, fără să mai înmâneze cardul comerciantul, cred că e cea mai modernă soluție în retail. Implementând lucrul acesta am reușit să economisim patru secunde, ceea ce înseamnă 12.000 clienți serviți în plus”

„Trăim o revoluție, revoluția asta o întâlnim și în McDonald’s în tot ce înseamnă tehnologie”

„Am implementat un concept spectaculos, McCafe. Avem 19 cafenele. Este cafeaua din McDonald’s, într-un demers care azi se numește digital”

„Astăzi, marketingul se referă la mai mult decât vânzări”

„În McDonald’s, îndrăznim să aducem zâmbete. A fost o acțiune în care am fotografiat clienți și angajați. Toți sunt frumoși, atât timp cât zâmbesc, acesta e demersul pe care continuăm să îl aducem”

Andreea Mihai, Director de Marketing Carrefour România

„Carrefour este inovator. A lansat o platformă de cumpărături online, este prima platformă food din România. Momentan, e disponibilă în București”

„În viața profesională, fiecare merge spre maturitate. Nu putem avea idei out-of-the-box dacă nu avem contact permanent cu tinerii. Angajații sunt încurajați să vină cu idei. Orice angajat din orice magazin Carrefour intră pe calculator și scrie o idee, ceilalți colegi văd și licitează pe ea. Dacă o idee strânge foarte multe voturi, noi, în board, o analizăm și vedem dacă se poate implementa. E un lucru prin care tinerii se pot exprima”

„România are 55% comerț modern. Avem așa de mult loc de creștere, încât putem sta liniștiți în următorii zece ani”

„Noi, românii, suntem obsedați tot ce înseamnă tehnologie și Internet, dar nu prea cumpărăm online din cauza unor obișnuințelor pe care le are consumatorului român”

„Ne concentrăm pe toate formele de magazine: hypermarketuri, supermarketuri, plus magazine de proximitate și sectorul în online”

Ionuț Bodea, Managing Director 2Bcom

„Sunt sigur că dimensiunea schimbărilor de astăzi impactează fiecare industrie. Una din cele mai vizibile și puternice schimbări este la nivelul retail-ului”

Sesiunea I – TEHNOLOGIA ȘI INOVAȚIA – EUROPA CENTRALĂ ȘI DE EST, HUB DE INOVAȚIE

Hassan Ali Yardimci, General Manager Arctic

„Vrem să înțelegem foarte bine nevoile clienților. Este foarte multe cercetare în satele produselor înainte de a ajunge pe piață”

„Suntem lideri în aparatele electrocasnice. Din 2002, s-au făcut investiții masive”

„Nu e vorba doar de mărime, ci și de tehnologiile avansate pe care le folosim. Este o promisiune de afaceri”

„85% din producția noastră din Găești este exportată către 60 de țări”

„Inovația vine în foarte multe forme, Poate fi o idee de marketing sau poate fi legată de lanțul de aprovizionare. În ceea ce privește inovația, viziunea noastră este să fim una din  cele mai mari companii din lume în aparatura electrocasnice”

„Majoritatea activităților noastre de cercetare sunt bazate în Taiwan, Turcia și Marea Britanie”

„Inovația nu este suficientă, trebuie să ai și proprietăți intelectuale pentru a promova aceste produse. Avem peste 200 de patente în portofoliul nostru”

„Inspirația vine din faptul că petrecem foarte mult timp cu consumatori din toată lumea. Avem mult feedback din partea lor și furnizorii noștri vin de multe ori cu idei”

„Există foarte multe probleme de limite legate de resurse, iar prioritizarea este cheia. Bineînțeles, există și eșecuri în unele cazuri”

„Cheia este eficiența energetică și de mediu. Provocarea este să consumăm mai puțin detergent, mai puțină apă și mai puțin timp. Vrem să venim cu produse care au cea mai bună utilitate. În plus, produsul trebuie să fie ușor de utilizat”

„În domeniul refrigerării, este ideea produselor din plastic care mențin alimentele reci, pentru mai mult timp. Controlează temperatura, umiditatea și condensul. O altă idee este transformarea oricărei suprafețe în interacțiune pentru a controla aparatul în funcțiune”

„Dacă vorbim de impactul asupra mediului, vream să avem în vedere o mașină de spălat vase care folosește doar câțiva litri de apă. Tehnologia a ajuns la un punct avansat”

„Toată lumea vorbește despre produsele care devin inteligente. Consumatorul poate controla toate aparatele stând confortabil în cameră. Dacă sunt probleme, putem monitoriza și interveni ănainte ca produsul să se strice”

„Inovația se referă uneori la tehnologie, dar alteori și la idee. Ce am făcut în România a pornit de la o idee”

„Toată lumea are animale de casă care lasă par. Ideea a fost de a veni cu o mașină de spălat care îndepărtează părul de animale de pe haine, idee venită chiar din România”

„Ideea generală este că vrem s facem viața utilizatorilor mai plăcută, mai ușoară, iar aceste aparate să îi ajute să petreacă mai mult timp cu alte lucruri”

Andrei Pitiș, Președintele Asociației Patronale a Industriei de Software și Servicii (ANIS)

„Pe piața de software și servicii, conform unui studiu realizat de ANIS, cifra de afaceri totală este de 2,42  miliarde euro, cu un ritm de creștere de 30% față de 2013”

„Sillicon Valley este un brand care atrage alți oameni. Cred că cea mai apropiată realizare de Sillicon Valley este în Israel. Consider că trebuie să dezvoltăm propriul nostru brand și să aducem celelalte părți care formează un sistem antreprenorial precum este cel din Sillicon Valley. Trebuie să învățăm să atragem bani, dar nu din private equity”

„Au început să se întâmple câteva lucruri și aici. Trebuie să vedem că suntem foarte buni pe partea tehnică”

„Toate fondurile de investiții care ar veni aici, vin pe un potențial foarte mare”

„Nicăieri în lume nu există suficienți absolvenți pe cât ar dori industria de software să angajeze, este o problemă generală. Dar pentru a crea branduri românești e important să avem și absolvenți de marketing și business. În toate brandurile străine există acest tip de oameni”

„Costurile salariale au ajuns sus. Pe orice piață unde există cerere de ofertă mică, costurile cresc. Izolarea geografică care ne folosea acum 50 de ani nu o să mai funcționeze multă vreme. Salariile cresc. Avem un export mare de programatori. De ce să nu importăm și noi antreprenori din America? Am avut câteva discuții, iar proiectul este posibil să se implementeze”

„Am vrut să creăm un ceas smart care să salveze timpul oamenilor și care să arate bine. La momentul când am pornit, erau foarte puțini competitori. Acum, suntem într-un moment în care am lansat prototipul la BaselWorld și a atras foarte multă presă. A urmat faza de punere în producție, a fost pre-lansat în UK și urmează să fie lansat și în alte locuri ale lumii”

„Trebuie să ne atingem obiectivele de vânzări, pentru a le putea oferi ulterior aplicațiile. Ca să facem asta, trebuie să facem un progres de educație”

„Avem un concept diferit, nu vrem să concurăm cu Apple direct. Cred că ne adresăm unui tip diferit de utilizatori”

„Vector Watch va apărea în octombrie, în România”

Mircea Tudor, Președinte MB Telecom

„Se poate inova în absolut orice domeniu, trebuie să ai preocuparea, calificarea și resursele pentru a crea performanța”.

„În ceea ce privește sistemele de securitate ale avioanelor, uneori suntem puși în fața unor situații când există întârzieri de o oră sau poate mai mult la zborurile mari, iar asta pentru că aproape săptămânal în aviația civilă apar apeluri telefonice care avertizează asupra existenței unei bombe la bord, atunci când se întâmplă astfel, avionul aterizează de urgență iar pasagerii sunt evacuați și urmează o inspecție de securitate a unei echipe specializate în terorism care de cele mai multe ori transmite că nu a fost găsită nicio bombă la bord. Ei bine, niciodată concluzia nu constă în faptul că nu există niciodată o bombă la bord, ci că nu au găsit. Astel că, noi avem venit cu o soluție unică momentan, privind vulnerabilitatea sistematică în aviația civilă și putem spune dacă există sau nu există vreo bombă”.

„Având un spirit oarecum vizionar, noi am anticipat utilitatea socială, și am mers cu noua invenție în piață unde am pus întrebarea unor specialiști, mai precis unei redacții formate din peste 20-30 de specialiști în securitate aviatică, aceștia au analizat utilitatea într-un material de șapte pagini”.

„China ne-a propus să ne cumpere tehnologia, deși cunoaștem apetitul chinezilor de a nu cumpăra, ci de a lua pur și simplu”

„Nu suntem începători în domeniu, producem de 14-15 ani tehnologii de scanare a camioanelor. În acei an, au existat tentative de copiere nu doar din partea Chinei, ci și din partea unor producători din Anglia”

„Apetitul autorităților de a se apleca asupra a ceea ce facem noi a apărut abia după ce am reușim să ne remarcăm la Salonul de Invenții de la Geneva, în 2009. Sistemul este lipsit de competitivitate reală, nu generează valoare adăugată în economia reală”

„Împărtășim experiența noastră cu oricine are idei valoroase”

„Suntem pe 10-15 proiecte de cercetare, din care jumătate sunt proiecte proprii”

„Iată o inițiativă 100% privată care creează performanțe împotriva lipsei de preocupare”

„Fiind acționar unic al companiei, am hotărât ca 95% din profit să-l reinvestesc în cercetare, vorbesc despre acumulări de zeci de milioane în euro în câțiva ani”

„Sunt deseori în situația de a primi oferte de  plasament financiar din sectorul private banking. Le răspund că cele mai profitabile investiții le fac în propriile mele idei”

„Sfătuiesc pe oricine începe un astfel de drum să își facă o auto-evaluare cât se poate de realistă. Riscul cu care se poate confrunta un inventator este de a se crede Dumnezeu. Trebuie să meargă până în pânzele albe. Să își fixeze obiective, pentru că multe obiective care par imposibil de atins pot fi aduse în zona realizabilului”

„Nu visam că o să ajung inventator, dar făceam invenții de la o vârstă fragedă, făceam jucării. Dacă aveam nevoie de ceva, trebuia să îmi fac singur”

„Nu pot să prevăd o traiectorie, pentru că în domeniul tehnologiei lucrurile apar rapid, iar schimbările traiectoriei pot apărea oricând”

„Se poate inova în absolut orice domeniu, trebuie doar să ai calificarea și resursele pentru a crea performanța”

Suntem actori într-o economie globală și ne comportăm ca atare”

Wolfgang Schulz, Director General BMW Group România

„Cred că inovatorii nu au dat numele unor companii, ci au reprezentat compania care s-a dezvoltat în diferite direcții: Henry Royce, spre exemplu. În spatele lui se afla un inginer pentru inovații. Dacă vorbiți cu fani ai acestei companii, o să vedeți că acest nume încă însemnă antreprenoriat”

„Pentru BMW, inovația este o bază pentru creștere. În companiile de succes, motorul a fost inovația”

„Structura din companii a trebuit să se dezvolte și s-au căutat modalități pentru a inova”

„Am început cu modelul BMW Gina Light Visionary Model la începutul anilor 2000. Conceptul ridică o importantă întrebare: de ce trebuie să producem automobile în același fel?”

„Când am lansat BMW i8, ne-am întrebat dacă discutăm despre mașinile electrice sau despre inovație. Am decis să dezvoltăm modelul înainte de criza economică”

„Inginerii trebuie să se concentreze pe producerea mașinilor, dar și pe nevoile consumatorilor și pe ceea ce este deja disponibil pe piață”

„BMW a dezvoltat noi fabrici, dar și modalități pentru a utiliza noi material. Pentru prima oară, fibra de carbon este utilizată pe o scară extinsă în industria automobilelor”

„Pentru a produce mașinile electrice BMW i3, ai nevoie de 50% energie, 70% apă și 100% energie regenerabilă. Nu doar mașina este eficientă, dar și modul în care este produsă e sustenabil”.

„Compania de capital de risc BMW i Venture investește în tehnologiile care se dezvoltă rapid, ce pot oferi noi soluții în ceea ce privește transportul. Un exemplu este ParkNow app, destinată găsiri, rezervării și achitării unui loc de parcare”

„Este impresionant cât de interesați sunt românii pe inovație și tehnologie, există un potențial mare”

„Când vorbim de noul BMW, nu vorbim de cifre, pentru că este o mașină nouă și inovația nu face altceva decât să completeze un portofoliu. Vedem în retail mulți clienți care întreabă despre modele și inovație și mai vedem și potențial mare pentru mașina aceasta. Contează foarte mult cum poziționezi o companie pe piață”

„Strategia de sustenabilitate este strategia noastră și eu văd potențial mare în inovație chiar de la început, pentru că eu vin din departamentul de vânzări din Germania”

 Rafi Rosenfeld, Forbes Israel:

„În aceste problem de siguranță, am reușit să dezvoltăm sisteme în tehnologie și economie cu ajutorul oamenilor pasionați. Avem 6.000 de startup-uri, 8 milioane de oameni de afaceri și 15 miliarde dolari obținuți din această activitate. Este un fenomen adevărat în Israel”

„Primul punct al oricărei țări care dorește să intre în domeniul startup-urilor și IT-ului este buna cunoaștere a matematicii, este necesar un sistem care să încurajeze acest tip de educație”

„Toți oamenii de afaceri din Israel vor să cumpere proprietăți în afara țării, pentru că prețurile pentru imobiliare de acolo au crescut cu 90%, începând din 2009. Pentru un apartament mic din Tel Aviv, trebuie să plătești 300.000 de dolari”

„După criză, israelienii au început să caute oportunități imobiliare și în România. Este un lucru optimist și înseamnă că România se află pe un făgaș bun”

„Educația este un lucru important, dar trebuie să fie implementat cât mai repede”

„Birocrația este o problemă majoră în Israel. Avem succes cu startup-urile, dar domeniul imobiliar, conform cifrelor, nu este de succes. Din cauza birocrației, durează 13 ani până un proprietar primește cheia noii locuințe”

„Mențineți lucurile cât mai simple, puneți la lucru sectorul public și privat! Alegeți calea simplă!”

Maija Golubovica, redactor-șef Forbes Estonia, Letonia și Lituania:

„Țările baltice au avut cel mai mult de suferit de pe urma embargoului, iar acum jumătate de an s-a pus embargo și pe alte produse, cum ar fi conservele. 90% din producția lor în țările baltice merge în Rusia, iar când s-a pus embargoul, situația s-a agravat foarte tare”

„Suntem într-o situație grea, noi și toate țările din zona CEE, din cauza Rusiei. Trebuie să muncim împreună pentru a exporta către vecinii mici și să încercăm să suplimentăm aceste pierderi în alte regiuni. Aceasta va fi una din cele mai mari provocări, dar va duce la multe piețe de desfacere”

„Estonia s-a îndreptat  către tehnologie și IT, așa că a lansat Skype. A apelat la fonduri de investiții, iar banii au fost investiți în alte companii, în idei noi. Estonia a început să se dezvolte. Banii sunt păstrați în interiorul țării, iar Guvernul a devenit unul din cele mai digitalizate Guverne din lume. De aceea, suntem una din cele mai puține țări corupte din Europa”

„Unul din cele mai interesante lucruri e că sunt foarte mândri de primul startup rezidențial – eResidence. Lucrează la al de 10 ani și s-au gândit să îl vândă și străinilor. Poți deveni rezident electronic ale Estonia și să îți dezvolți o companie. Până în 2025, țara vrea să aibă 10 milioane de rezidenți electronici”

„Țările baltice au unii din cei mai buni programatori din lume. Regiunea noastră poate să se distingă și va găsi modalități de a exploata cunoștințe pentru a nu se limita doar la companii mari din lume”