FacebookTwitterLinkedIn

Este ora prânzului. În biroul său, înconjurat de fotografiile copiilor şi ale nepoţilor, Seroussi stă la masa unde îşi primeşte invitaţii şi trage cu nesaţ dintr-o ţigară.  Zâmbeşte blând, însă sub acest surâs se ascunde durerea  unui posibil eşec.  „Este foarte rău“, spune el rapid, anticipând întrebarea mea. „Încercăm să supravieţuim“, adaugă imediat, rezumând parcă ore întregi de discuţii. 

Criza financiară nu îl ocoleşte nici pe omul de afaceri sudanez. „Regele confecţiilor“, aşa cum este supranumit Seroussi, se vede nevoit să facă în următoarea perioadă câteva compromisuri care îi vor clătina imperiul clădit în peste 40 de ani de muncă: va trebui să închidă două dintre cele trei magazine pe care le operează sub brandul No.36 pe piaţa locală de fashion. Nu va ezita să îl închidă şi pe al treilea, după cum spune chiar el. De altfel, a făcut deja primul pas spre reducerea activităţilor pe care le desfăşoară la nivel local: a închis outletul pe care îl avea pe Calea Moşilor şi magazinul de la parterul America House din Bucureşti. Spune că se va concentra pe exporturi, pieţele din afară primind deja circa 90% din producţia de costume, cămăşi, pantaloni a celor trei fabrici pe care Seroussi le are în România. Potrivit propriilor afirmaţii, investiţiile pe care le-a derulat aici se ridică la peste 100 milioane de euro. Costumele sale sunt un simbol al calităţii. Chiar şi imaginea sa este una demnă de invidiat. În orice moment al zilei, omul de afaceri te uimeşte prin eleganţa pe care o afişează. Îmbrăcat numai în costumele sale, cu papion, cu butoni auriţi, cu o tabacheră monogramată, trădează o atenţie deosebită pentru detalii.

 

Originar din provincia Khartoum din Sudan, Seroussi a fost dintotdeauna atras de comerţ. A început să lucreze de la 12 ani şi nu s-a dat în lături de la nimic: servea cafea sau spăla podelele unui magazin din provincia în care locuia. Apoi a început să facă comerţ cu o multitudine de produse: parfumuri, obiecte de olărie, cafea, zahăr, pantofi. Succesul a fost garantat de ideile pe care le avea, de noutatea pe care o aducea în ceea ce vindea. Înclinaţia pentru confecţii şi textile vine de la tatăl său, care era cel mai mare furnizor de materiale pentru atelierele din Sudan. Acolo totul se lucra la croitor, aşa că trebuia numai să vrei să faci ceva în acest domeniu, iar reuşita era garantată. În ’57 ajungea în Marea Britanie, iar în ’59 mergea în Canada. Seroussi a venit pentru prima dată în România la mijlocul anilor ’60. În 1974 şi-a deschis la Bucureşti un birou de reprezentare a firmelor sale din Canada, întreprinderile de stat de la noi fiind unul dintre principalii săi furnizori.

 

„Signor“ Seroussi a obosit. Nu se mai simte tânăr, aşa cum spunea înainte, de fiecare dată când îl întrebai dacă renunţă la conducerea firmei. Acum se lasă pe mâna fetelor şi a directorilor… „Am încredere în ei“, spune oftând.  De altfel, Nora, una dintre fetele omului de afaceri, este stabilită de ani buni în România şi s-a implicat deja în afacerile tatălui său. Nora este căsătorită cu omul de afaceri Avi Chen şi au un băieţel de aproape trei ani.