FacebookTwitterLinkedIn

Cristian Pantazi, Managing Director la Kaleidoscope Proximity

Forbes: Ce înseamnă pentru dumneavoastră inovația? Cum sprijiniți procesul de inovație în agenția dumneavoastră?

Cristian Pantazi:Folosim prea des în industria de publicitate cuvinte rotofeie ca: inovație, disruption, adesea în prezentări de powerpoint pentru diverse campanii care, probabil, vor fi un footnote în pauza dintre Genoa și Juve, duminica viitoare.

Inovația lucrează în tandem cu invenția.

Practic, inovația se ocupă de crearea unui mod comercial de succes, o cale nouă de a introduce într-o piață aceste idei.

Nu merge una fără alta și miza este mult mai mare decât idei foarte istețe și ține de economie, de comportamentul uman și, în ultima instanță, de cultura corporațiilor cu care lucrăm 90% din timp.

Personal (și asta vorbeam și cu Jony Ive – GLUMĂ), cred că principalul și singurul lucru pe care poți să-l faci este să-i înveți pe oameni să eșueze și să strice. Atâta timp cât totul este parte dintr-un proces de deșteptare colectivă a organizației, lucrurile vor evolua.

Nu știu sigur dacă o să iasă vreo invenție sau vreun „disruption”, dar cu siguranță că organizația merge înainte.

Cineva spunea că, dacă nu este haos, înseamnă că nu te miști destul de repede.

Sfatul meu: strică, strică repede, prinde-te ce nu merge, învață, strică din nou până iese!

Forbes: De ce au companiile nevoie de inovație? Dar agentia dumneavoastră, în special?

Cristian Pantazi: Nu știu dacă firmele (în speță, agenția noastră) au (are) nevoie de inovație în sensul în care aceasta este mai degrabă un mod comercial și deștept de a introduce în piață niște invenții.

Poate avem nevoie de invenții în modelul în care facem publicitate pentru că de la Bernbach, care a inventat copy cu art, cam lucrăm la fel, mai ales în piața noastră unde „echipe multidisciplinare” sună mai degrabă a două ore de atelier la gimnaziu.

Dar problema este mult mai largă pentru că trebuie conlucrați mai mulți factori: mediul economic plus clientul care cumpără invenția și modul ei inovativ de distribuție.

Văd de prea multe ori, în ultimul timp, agenții și clienți care joacă la egal sau fac antijoc în loc să joace la câștig, iar asta nu ajută la inovație, invenție, oricare ar fi acestea.

Forbes: Cum ați descrie evoluția industriei de comunicare în ceea ce privește investițiile în inovație?

Cristian Pantazi: La întrebarea asta am oftat… Nu mi se pare că evoluăm. De fapt, nu mi se pare nimic.

Dacă nu vom învăța să jucăm la câștig, degeaba… Nu ai cum să inovezi când preocuparea ta majoră este să conservi credința că dacă îți iese în Excell o să-ți iasă și în realitate, pentru totdeauna.

Kodak a inventat camera digitală înaintea oricui, dar nu a investit în ea crezând ca va canibaliza din piața de film fotografic. Și…!

Noi, și aici mă refer la tot ecosistemul (alt cuvânt, săracul!, mai chinuit decât o actriță de filme BDSM) de marcom, conservăm, închidem noul cu „close folder” și apoi plecăm prin mall să vedem ce mai fac consumatorii (acea specie care așteaptă cu sufletul la gură ultimele campanii și ultimele spinoff-uri de brand pentru că altfel nu își poate duce viața mai departe – o știm cu toții – trăiește în spații de genul: new slide sau new sheet).

Forbes: Ce rol joacă eșecul în procesul de inovație?

Cristian Pantazi: Totul.

Tatăl meu m(-)a învățat că cine nu muncește nu greșește.

Deci, greșiți fraților! Greșiți! Asumați-vă riscuri!

Fuck it up! Who cares!

Și nu uitați ce spunea BUG Mafia: „La capăt doar campionii se întâlnesc!”