Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Media şi entertainment |
|

Șerban Alexandrescu: „Nu putem vorbi de agenții inovatoare fără să vorbim de clienți inovatori”

Serban_Alexandrescu.jpg
Șerban Alexandrescu, Managing Partner al agenției Headvertising, constată că pe piața românească de publicitate inovația nu e întotdeauna căutată, iubită sau preferată. Clienții doresc ceva deja încercat de alții, care „să meargă”. De aici și comportamentul agențiilor, care nu se mai obosesc să-și inoveze business-ul.

Forbes: Ce anume îți spune/sugerează termenul de „inovație” în publicitate?

Șerban Alexandrescu: La prima mână, cuvantul „inovație” îmi spune „ceva ce nu s-a mai făcut până acum”. Acuma, ideal ar fi să fie „ceva ce nu s-a mai făcut niciodată până acum nicăieri în lume”, și nu doar „nu s-a mai făcut până acum în România, dar am dat peste ea pe net și am adaptat-o pentru un client de-al nostru”. 

Gândindu-mă însă mai bine, cuvântul „inovație” îmi sugerează ceva ce te poate scăpa din menghina procurement-ului sau te evadează departe de trena competitorilor cu prețuri minuscule.

Îmi sugerează ceva atât de „altfel”, atât de „creator de valoare” și atat de „doar al tău” încât îți permite o perioadă de trai pe vătrai, în căutarea viitoarei inovații. Adică, îmi sugerează ceva ce orice companie din orice business ar trebui să facă dacă vrea să prospere pe termen mediu și lung. 

Forbes: În prezent, pe piața noastră de publicitate se întâmplă lucruri care ar putea intra la secțiunea „inovație”? Câteva exemple din agenția ta sau din piața de publicitate.

Șerban Alexandrescu: Cum până acum cred că lumea din advertising s-a raportat la „inovație” mai degraba prin prisma primei mele definiții, ar putea fi destule exemple aici.

Din grădina noastră? Să începem cu „mitul nostru fondator”: campania Xnet. Mai recente? Strategia din „pensiile private obligatorii” ale ING-ului. Multe campanii de promovare pentru Mercedes. Și câteva pentru Dodge Nitro. Cam orice am făcut pentru Foltene. Și foarte, foarte, foarte multe exemple din niște licitații pe care nu le-am câștigat – din ultimele luni. 

De unde problema: inovația nu e întotdeauna căutată. Nu e întotdeauna iubită. Sau preferată. Multă lume preferă ceva mai familiar, mai „tried & trusted”, ceva deja încercat de alții, ca dovadă că „it works”. Deci, nu putem vorbi de agenții inovatoare fără să vorbim de clienți inovatori sau măcar cu apetit pentru inovație.

Gen Red Bull; vine dl. Baumgartner și le zice: „Uite, aș vrea să mă arunc cu parașuta din cosmos; costă enorm de mult și sunt mari sanse să mor în direct, în văzul a zeci de milioane de oameni. Ce ziceți?”  

La care Red Bull răspunde: „Bine. Ia de-aici oricâți bani îți trebuie și dă-i drumul!”

Însă de câtăva vreme am început să definesc inovația în al doilea fel expus mai sus – și atunci îmi este foarte clar că există foarte, foarte puțină inovație în modelul de business al advertisingului contemporan.

Suntem o industrie aparent extrem de inovatoare, însă o facem marunțel, strict „pe produs” și doar pentru alții. „Pentru noi” nu prea ne dă prin cap să ne inovam, deși suntem un business cât se poate de „comoditizat” și deși agențiile au ieșit devastate din acesti primi patru ani de criză.

Acestea fiind zise, nu știu alții ce au de gând dar noi intenționăm să sărim din nou pârleazul cât de curând; ca în '98, când am înființat primul creative shop din România.

 

Aflati mai multe despre inovatie din editia special The Innovation Issue
 
link-ul este

 

 

 

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii