FacebookTwitterLinkedIn

Forbes: În orice discuție despre Nemira este imposibil de ocolit numele regretatului Valentin Nicolau, fondatorul editurii. În ce constă moștenirea spirituală pe care v-a lăsat-o tatăl dumneavoastră, dispărut atât de fulgerător?

Ana Nicolau: Tatăl meu a fost un om puternic, întărit de muncă şi pentru care familia a fost întotdeauna pe primul loc. Şi nu mă refer aici la o familie în sens strâns, ci una largă care includea editura şi pe toţi oamenii din jurul ei.

Un om exigent, care cerea mai mult de la el decât de la oricine altcineva. Moştenirea lui a fost libertatea mea, şi anume de a practica această meserie de editor care a fost visul lui şi pe care eu îl împărtăşeam.

La fel şi responsabilitatea care vine odată cu această libertate, pentru familia „extinsă”, Editura Nemira. De a mă ridica la aceleaşi standarde înalte pe care el le-a impus, de a duce acest vis mai departe, prin multă muncă.

Casa noastră era tot timpul plină cu cărţi sau cu oameni de la editură, scriitori, traducători, artişti

Valentin Nicolau

Forbes: O curiozitate: ați preluat funcția de manager al Nemira Publishing House după dispariția tatălui sau din timpul vieții dânsului? Vă adresez această întrebare pentru că sunt curios cum ați „preluat ștafeta”.

Ana Nicolau: Relaţia noastră profesională s-a schimbat mult din momentul în care am revenit în România, în vara lui 2014, după încheiera masterului în Publishing la Oxford.

Acesta a fost momentul în care s-a concretizat planul de „predare a ştafetei” între noi doi. Eu veneam cu experienţa industriei editoriale engleze, cu multe idei despre cum s-ar putea schimba şi optimiza lucrurile la noi în editură.

El avea experienţa de lucru pe piaţa românească de carte de mai mult de 20 de ani. Din acel moment, eu am preluat mare parte din managementul de zi cu zi, sub îndrumarea lui.

Urma să rămânem în această formulă până în 2016, când editura împlineşte 25 de ani şi eu aş fi preluat cu totul managementul. Cred că această scurtă perioadă de tranziţie pe care am avut-o totuşi în 2014 a avut un impact pozitiv şi asupra mea, şi asupra colegilor mei care se obişnuiseră deja cu ideea unui nou mod de lucru.

Forbes: Care sunt amintirile dumneavoastră legate de anii de început a Editurii Nemira, când tatăl dumneavoastră a pus bazele acestei instituții?

Ana Nicolau: La vârsta aceea, copiii transformă orice experienţă într-un joc, ceva fantastic. Aşa îmi păreau şi mie toate schimbările care aveau loc acasă, toată fervoarea acelor ani.

Casa noastră era tot timpul plină cu cărţi sau cu oameni de la editură, scriitori, traducători, artişti. Cred că pe vremea aia mergeam mai des la editură şi la lansări de carte decât la grădiniţă, unde nu-mi plăcea deloc.

Apoi, aniversările Nemira care aveau loc în fiecare vară la casa bunicii din Mogoşoaia erau pentru mine o constantă în viaţă precum Crăciunul sau Paştele.

Forbes: Orice manager are un plan de business. Pe termen scurt, mediu și lung. Continuați viziunea de business a lui Valentin Nicolau sau v-ați impus propriile planuri în funcție de piață editorială actuală, de concurență, de alți indicatori ce țin strict de afaceri?

Ana Nicolau: Noi obişnuiam să discutăm în mod frecvent direcţia în care se va deschide editura în viitor. Multe dintre schimbările pe care le-am făcut în ultimii doi ani, precum lansarea unei colecţii dedicate pe segmentul Young Adult sau relansarea editurii Nemi de carte pentru copii şi a colecţiei de autori români contemporani, sunt idei pe care le-am avut de câţiva ani încoace, pe care le-am discutat cu tatăl meu şi pe care acum le-am implementat.

Dar sunt şi direcţii noi pe care am pornit, şi pe care nu le-am discutat vreodată, precum rebradingul colecţiei Nautilus de SF şi fantasy sau colecţia de poezie contemporană care se va lansa la toamnă.

O editură, ca orice alt business, este un organism viu, care ţine cont de piaţă, de public şi se schimbă odată cu acestea. Dacă este un lucru pe care editurile mari îl au de învăţat de la editurile mai mici, de nişă, acela este viteza de reacţie.

În România piaţa de carte digitală este sub 2%, ca şi în alte ţări din Europa, precum Suedia sau Norvegia

Forbes: Nemira este unul dintre cele mai puternice branduri editoriale din România. Îmi puteți evalua cam la ce valoare (în euro) s-ar ridica acest brand? Care ar fi elementele pe care le-ați include sub umbrela brandului?

Ana Nicolau: Nu aş putea să apreciez asta. În  general, astfel de evaluări şi calcule se fac în momentul în care ai vrea să vinzi o companie. Noi nu ne-am gândit la aşa ceva şi ar fi dificil să fac o evaluare.

Forbes: Toate cărțile care apar la Editura Nemira poartă aprobarea sau girul dumneavoastră?

Ana Nicolau: Într-un fel sau altul da. Cuvântul final pe planul editorial este al meu. Dar majoritatea cărţilor pe care le publicăm vin ca propuneri susţinute de coordonatorii colecţiilor noastre, în ale căror gusturi şi discernământ am încredere. Se întâmplă rar să refuz un proiect venit din partea lor.

Forbes: Care este relația dumneavoastră cu cartea digitală? Ce viitor are în România?

Ana Nicolau: Personal, citesc mult în format digital datorită meseriei. Nu sunt în tabăra celor care cred că până la urmă cartea digitală va duce la dispariţia cărţii pe print.

Cred că cele două pot coexista şi dacă ne uităm la ultimele studii de specialitate, observăm aproape cu mirare că noile generaţii de cititori digitally savvy preferă totuşi cărţile fizice.

În România piaţa de carte digitală este sub 2%, ca şi în alte ţări din Europa, precum Suedia sau Norvegia (2% din piaţă în 2014), Germania (4%). Cred că la noi cartea digitală nu a prins deoarece nu există la fel de multe e-readere, poate şi din lipsa interesului unor retaileri precum Amazon de a creşte piaţa, cum s-a întâmplat în USA şi UK.

Cel mai mult mă îngrijorează dimensiunea pieţii de carte din România şi lipsa unor măsuri coerente de încurajare a lecturii în ţară.

Forbes: În calitate de manager, care este prima grijă a dumneavoastră față de companie?

Ana Nicolau: Prima mea grijă este faţă de companie. Faţă de oamenii care lucrează pentru noi, faţă de scriitorii noştri, faţă de traducători. Orice altă grijă păleşte pe lângă asta.

Atunci când pui atât de mult suflet în ceva, nu-ţi mai rămâne mult de dat pe lângă. Dau totul pentru editură şi nu există varianta eşecului. Chiar dacă ştiu că, probabil, toţi oamenii din companie sau scriitorii mei au şi variantele B şi C şi D după Nemira, asta este cartea pe care mizez eu.

Ana Nicolau

Forbes: Care sunt lucrurile care vă îngrijorează față de viitorul editurii?

Ana Nicolau: Cel mai mult mă îngrijorează dimensiunea pieţii de carte din România şi lipsa unor măsuri coerente de încurajare a lecturii în ţară. Degeaba publicăm noi cele mai bune cărţi dacă nu avem cititori să le citească.

Forbes: Dacă ați fi ministrul Culturii care ar fi primele trei măsuri pe care le-ați lua pentru încurajarea pieții editoriale în România?

Ana Nicolau: 1) Sprijinirea şi promovarea autorilor români prin acţiuni care să-i aducă în faţa publicului larg. 2) Finanţarea inţiativelor private de promovare a culturii scrise, precum festivalurile de literatură şi târgurile de carte. 3) Revitalizarea sistemului biblotecar la nivelul întregii ţări.

Forbes: Statul este îndreptățit să intervină într-o piață privată precum cea editorială?

Ana Nicolau: Nu numai că statul este îndreptăţit, el trebuie să intervină într-o piaţă privată precum cea editorială. Aşa cum se întâmplă în orice ţară civilizată unde cultura este preţuită şi promovată.

Forbes: Cartea preferată?

Ana Nicolau: Este greu de spus. Se schimbă odată la câţiva ani. Momentan mă gândesc la Marguerite Yourcenar şi „Memoriile lui Hadrian”, „Lupul de stepă” a lui Hermann Hesse şi „Doctor Jivago” de Boris Pasternak.

Forbes: Autorul român preferat? Autorul străin preferat?

Ana Nicolau: Radu Cosaşu. Şi Lev Tolstoi.

Forbes: Care este piața editorială din Europa pe care o admirați? De ce?

Ana Nicolau: Mai degrabă aş spune că invidiez piaţa din Marea Britanie. Pentru numărul de cititori, pentru infrasctura lor, pentru sistemul de distribuţie, pentru gândirea globală pe care o au în business.

Forbes: Dacă ați avea posbilitatea să mutați businesul Nemira într-o țară, așa, cu o baghetă că în Harry Potter, ce țară ați alege?

Ana Nicolau: Mi-ar fi plăcut să lucrez în industria britanică de carte, dar nu neapărat să pornesc un business acolo. Cred că e dificil să aleg o altă piaţă, chiar şi ca exerciţiu de imaginaţie.

Nemira arată aşa cum este acum, tocmai prin specificul pieţii din România. Orice încercare de translatare a businessului ar implica schimbări majore şi o regândire a editurii în funcţie de piaţa locală.

Forbes: Ați încercat până acum să publicați vreo carte scrisă de dumneavoastră?

Ana Nicolau: Nu am scris niciodată până acum şi nici nu pot să spun că aş cocheta cu ideea.

Forbes: Cum va arăta Nemira Publishing House în anul 2041?

Ana Nicolau: Probabil întreaga editură va încăpea într-un calculator pe-atunci şi eu voi fi acolo, pregătind următoarea generaţie de editori pentru preluare.