FacebookTwitterLinkedIn

Victor Dragomirescu – Chief Executive Officer Romanian Software

Romanian Software a împlinit anul acesta 20 de ani de activitate. Care sunt obiectivele în jurul cărora a evoluat business-ul şi care sunt realizările companiei?

Romanian Software este o companie care a evoluat în jurul conceptului de automatizare. Astăzi, toate activitățile de muncă sunt influențate de digitalizare și trăim efectele digitalizării. În urmă cu 20 de ani, lucrurile stăteau diferit. În 2001, când ne-am lansat ca dezvoltator de softuri de HR, în România erau puține companii pregătite să investească în programe de automatizare. Pentru noi, acesta a fost un semnal că trebuie să ne asumăm și rolul de promotor al digitalizării. Din acel moment, obiectivele noastre de business au devenit clare: să investim în inovație și să dezvoltăm soluții software care să ajute angajații să lucreze mai eficient și să susținem companiile să creeze o cultură organizațională orientată spre digitalizare. 20 de ani mai târziu, aventura aceasta ne-a adus  în poziția de lider pe piața românească de software dedicat departamentelor de resurse umane. Astăzi, Romanian Software deține un portofoliu de produse și servicii de HR care ajută peste 700 de companii să aibă procese de HR digitalizate și acces la cei mai buni specialiști în automatizare.

Pe linia de produse software, Romanian Software a dezvoltat platforma colorful.hr care ajută companiile să automatizeze și optimizeze procesele de resurse umane: recrutare și onboarding, administrare de personal, managementul documentelor, pontaj electronic, salarizare, training, evaluarea competențelor, spațiul personal al angajatului, comunicarea internă, softul de bugetare, softul HR Analytics, IRIS, chatbotul pentru HR.

O altă linie de business de succes pe care am dezvoltat-o la Romanian Software este cea de servicii de externalizare a salarizării și administrării de personal, recrutare și leasing de personal, consultanță fiscală și în legislatia muncii. În prezent, aceasta aduce circa jumătate din cifra de afaceri a companiei.

Cum a evoluat business-ul din punct de vedere al datelor financiare?

Incepând cu lansarea companiei, în 2001, cifra de afaceri a crescut proporțional cu extinderea activității noastre operaționale. Am început să dezvoltăm platforma colorful.hr și să ne extindem serviciile. În 2020, cifra de afaceri pe linia principală de business, HR Software&Services, a crescut cu 38% față de 2019, iar pentru anul 2021 estimăm o creștere a veniturilor cu 37% față de anul precedent.

Care sunt lecțiile de business pe care le-ați învățat în cei 20 de ani de antreprenoriat?

Una din primele lecții învățate a fost aceea că succesul unui proiect de digitalizare trebuie să aibă în centru oamenii. Tehnologia este instrumentul care ne ajută să avem angajați mai fericiți, program de muncă flexibil, clienți mulțumiți, afaceri prospere. Le spun asta și managerilor care ne cer consultanță în proiectele de digitalizare. Odată ce am pus obiectivul pe oameni, toate deciziile legate de automatizare și lucrul cu tehnologii avansate sunt mult mai ușor de luat.

O altă lecție importantă după care m-am ghidat în cariera de antreprenor este legată de modul în care am construit relațiile cu clienții, astfel încât parteneriatul să fie un succes de ambele părți. Clienții sunt prioritatea noastră, le oferim soluții și suport în implementare și ne asigurăm că serviciile pe care le furnizăm îi ajută să-și atingă obiectivele.

Și, bineînțeles, nu am fi scris o istorie de două decenii în industria software fără echipa de profesioniști cu care am dezvoltat platforma colorful.hr și fără consultanții în resurse umane care furnizează servicii de calitate.  Echipa a crescut de la 4 salariați, în anul lansării, la peste 130 de angajați, câți sunt în prezent. Ei sunt ambasadorii Romanian Software și promotorii activi ai misiunii și valorilor companiei.

Cum vă asiguraţi de implicarea angajaților? Cum îi motivaţi?

Steve Jobs spunea că “nu are niciun sens să angajezi oameni inteligenți și apoi să le spui ce să facă”. Așa că am adus în echipă experți pe nișa lor, pe care îi încurajăm să fie autonomi, să experimenteze, să își depășească limitele. Oamenii vor să fie asociați cu succesul profesiei lor și al companiei pentru care lucrează, iar cea mai mare recompensă pentru ei este să recunoști public că au contribuit la realizarea unui lucru semnificativ.

Revenind la tema digitalizării în domeniul resurselor umane, cum credeți că va arăta HR-ul în următorii ani?

DDigitalizarea în domeniul HR evoluează la fel de rapid ca în toate celelalte domenii. Gândiți-vă cum era interacțiunea cu departamentul HR în urmă cu 5 ani și cum se întâmplă acum. E o altă experiență, una digitală. Iar transformarea va continua pe măsură ce tehnologii avansate precum Inteligența Artificială și Machine Learning vor prelua o parte din operațiunile departamentului HR, iar angajații vor fi eliberați de task-urile manuale, repetitive. În ultimul an, am introdus în platforma colorful.hr aplicații software care pot interacționa cu angajații și care compilează și generează rapoarte complexe. Unul dintre softuri este IRIS, chatbotul de HR, bazat pe Inteligența Artificială, cu care angajații pot comunica pentru a-și face pontajul, pentru a verifica zilele de concediu sau pentru a cere fluturașul de salariu. Un alt soft este HR Analytics, care ajută managerii și HR-ii să aibă informații detaliate despre angajați și procesele de resurse umane.

Specialiștii în resurse umane sunt nevoiți să poarte multe “pălării”: recrutare, management de personal, gestionarea orelor lucrate și calcularea salariilor, administrarea documentelor, evaluare și training. Sunt operațiuni complexe, iar tehnologia permite o mai bună planificare strategică și o gestionare eficientă și fără erori a activității de resurse umane.

Cum va arăta locul de muncă în următorii ani și cum vor evolua relațiile de muncă?

Locurile de muncă vor fi tot mai flexibile și le vor permite angajaților să lucreze în sistem hibrid. Pentru a susține noul mod de lucru, companiile vor investi în platforme digitale care să îi ajute pe angajați să colaboreze și să comunice eficient.

Echipele virtuale se vor baza foarte mult pe instrumente digitale pentru a trimite documente la departamentul HR, pentru a solicita adeverințe, pentru a-și face pontajul sau pentru a solicita zile de concediu. Nu doar nevoia de optimizare a proceselor de resurse umane va accelera transformarea digitală, dar și generațiile tinere de angajați vor constrânge angajatorii să investească în tehnologii. Angajații digital native nu mai sunt disupuși să piardă timp cu activități manuale sau să plimbe documente în format fizic la biroul de HR. Ei vor să lucreze cu instrumente care să spargă barierele de comunicare și care să le ofere experiențe digitale.

Companiile care vor investi în digitalizarea activităților de resurse umane se vor putea baza pe procese măsurabile și predictibile, vor avea în companie talentele pe care și le doresc și profesioniștii HR care să-și asume roluri strategice. Viitorul în domeniul resurselor umane aparține tehnologiei, iar leadershipul nu ar trebui sa ignore trendul digitalizării.