FacebookTwitterLinkedIn

Forbes România a invitat reprezentanți importanți din mediul de afaceri local să vorbească despre lecțiile învățate/trăite în anul 2022 și despre provocările anului 2023 în proiectul editorial #lecțiipentru2023.

CEO Aegon România – Sînziana Maioreanu

Forbes: Care este cuvântul ce caracterizează cel mai bine anul 2022?

Sînziana Maioreanu: Maturitate. În ciuda instabilității cu care se confruntă toată lumea din cauza inflației, a creșterii prețurilor energiei și combustibililor și de războiul din Ucraina, piața de asigurări a crescut, iar acest lucru demonstrează că oamenii au ajuns la o maturitate în ceea ce privește modul în care se raportează la viitorul lor și la situațiile neprevăzute.

Forbes: Care au fost motivele dvs. de îngrijorare pentru afacerea pe care o conduceți în anul 2022? Care sunt rezultatele activității companiei/grupului, comparativ cu estimările de la început anului?

Sînziana Maioreanu: Aegon România a avut o primă jumătate de an bună, reușind să atingă o cotă de piață de 4,3% și să se mențină între primii șapte asigurători din România. Am înregistrat o creștere de 8,2% a primelor brute subscrise (PBS) comparativ cu primul semestru al anului trecut și am ajuns la un volum de 76,7 milioane de lei în PBS, ceea ce dovedește încrederea pe care ne-o acordă clienții din România. Motivele de îngrijorare au fost în acest an, evident, războiul din Ucraina, prețurile tot mai mari și inflația, care erodează atât societatea și mediul de afaceri, dar și disponibilitățile financiare ale cetățenilor, cu efecte directe și pe termen lung în dezvoltarea economică națională. Dar rezultatele noastre financiare au arătat că piața și consumatorii au înțeles că au la dispoziție soluții prin care se pot proteja pe ei și pe cei dragi lor și cred că este un lucru îmbucurător că au optat să folosească aceste instrumente aflate la îndemână.

Forbes: Cum a influențat războiul din Ucraina activitatea companiilor dvs ?

Sînziana Maioreanu: România, ca și alte țări, a trecut în 2022 dintr-o criză într-alta. Prima, criza de COVID-19, urmată de cea din Ucraina, i-au făcut pe clienții din România să fie mai prevăzători și mai interesați să caute soluții de asigurare pentru a-și proteja familiile. Aceste preocupări s-au reflectat într-un mod pozitiv în rezultatelele financiare ale Aegon România.

Forbes: Care credeți că sunt punctele tari și punctele slabe ale mediului de afaceri din România?

Sînziana Maioreanu: Din punctul de vedere al Aegon România, complexitatea cadrului de reglementare are un impact puternic asupra comunicării cu clienții, facând-o mai dificilă și augmentând birocrația. Desele modificări ale legislației din multe domenii (precum cele ale codului fiscal) creează dificultăți companiilor, care pierd timp și resurse în încercarea de a integra rapid toate aceste schimbări în fluxurile de business.

Pe de altă parte observăm existența unui spirit antreprenorial pronunțat, care se manifestă pe multe paliere (IT, comerț etc) și care ar putea deveni un vector de creștere economică dacă ar primi sprijin prin politici economice și fiscale coerente. Un aspect pozitiv ar mai fi și perspectiva fluxului de fonduri europene cu potențial să determine o creștere a activității economice prin investiții în infrastructură și în dezvoltarea unor segmente foarte importante ale economiei, de exemplu în sănătate, agricultură, educație.

Forbes: Care credeți că sunt măsurile pe care Guvernul României ar trebui să le ia pentru că mediul de afaceri din România să treacă această iarnă fără piederi majore? (falimente, insolvente, blocaje)?

Sînziana Maioreanu: Prețurile energiei și inflația creează dificultăți oricărui guvern, dar vedem că state cu economii puternice au pregătit sau au în derulare planuri de contracarare a efectelor acestor evenimente și de ajutorare a cetățenilor. Astfel de măsuri ar fi binevenite și în România, ca parte dintr-o strategie de dezvoltare pe termen lung. Din perspectiva domeniului nostru de activitate, un aspect care credem că ar trebui să fie mai prezent în preocupările autorităților este creșterea nivelului de educație a cetățenilor, inclusiv în domeniul financiar. De altfel, Aegon România a creat un Ghid de educație financiară pentru copii cu scopul de a-i pregăti pentru viitor.

Forbes: Care considerați că vor fi cele mai mari provocări la nivel mondial, dar pentru industria/domeniul dvs. în anul 2023?

Sînziana Maioreanu: Conflictul din Ucraina va continua, cu siguranță, să creeze efecte în parcursul economic și social al României și al Europei. Ca o consecință a acestui conflict, vom vedea în continuare manifestarea inflației și a prețurilor energiei cu impact în creșterea tuturor prețurilor și probabil că una dintre cele mai mari provocări va fi ca autoritățile să găsească suficiente resurse pentru asigurarea energiei și alimentelor pentru cetățeni, dar și pentru continuarea investițiilor critice în infrastructură sau educație, spre exemplu. Vedem că românii au început să caute soluții pentru a se proteja în fața acestor incertitudini și ne așteptăm ca acest comportament să continue.