FacebookTwitterLinkedIn

Forbes România a invitat reprezentanți importanți din mediul de afaceri local să vorbească despre lecțiile învățate/trăite în anul 2022 și despre provocările anului 2023 în proiectul editorial #lecțiipentru2023.

Paul CAZACU, CEO UNIQA Asigurări

Forbes: Care este cuvântul ce caracterizează cel mai bine anul 2022?

Paul CAZACU: Anul 2022 a fost definit de incertitudine. După doi ani dificili de pandemie, conflictul din Ucraina a avut un impact umanitar devastator, amplificând criza socială și economică. La nivel european, criza energetică și creșterea generalizată și accelerată a prețurilor pe fondul fenomenului inflaționist au continuat să modifice comportamentul oamenilor și al companiilor ca reacție la evenimente majore impredictibile. Invazia din Ucraina a afectat rutele comerciale tradiționale, aspect care, cumulat cu efectele crizei pandemice, a condus la o actualizare lentă a stocurilor.

Totodată, multe dintre domeniile de activitate s-au confruntat cu o lipsă acută a forței de muncă în acest context, fiind industrii un deficit semnificativ de angajați, fenomen al cărui efect s-a reflectat în creșterea inflației și în scăderea veniturilor.

Schimbările climatice și-au pus, de asemenea, amprenta asupra realității anului 2022, prin scăderea agriculturii globale, producția vegetală situându-se la un nivel sub așteptări, ca urmare a secetei.

Forbes: Care au fost motivele dvs. de îngrijorare pentru afacerea pe care o conduceți în anul 2022? Care sunt rezultatele activității companiei/grupului, comparativ cu estimările de la început anului?

Paul CAZACU: Principala provocare a pieței asigurărilor in 2022 a fost recâștigarea încrederii clienților într-un mod transparent, corect și conectat la nevoile acestora, după falimentul sonor care a marcat această industrie în 2021. Sunt necesare eforturi susținute la nivelul pieței pentru multă vreme de acum înainte pentru a atenua impactul asupra percepției clienților, precum și măsuri pentru reașezarea pieței de asigurări generale pe un fundament mai solid și mai predictibil. 

UNIQA a continuat să dovedească o mare capacitate de transformare și adaptare în 2022. Am continuat să ne consolidăm performanțele, într-un mediu volatil, marcat de numeroase provocări și am rămas concentrați la linia strategică trasată, pentru a ne dezvolta activitatea în mod durabil.

Forbes: Cum a influențat războiul din Ucraina activitatea companiilor dvs ?

Paul CAZACU: UNIQA este un grup financiar internațional și, totodată, o comunitate profesională numeroasă, conectată la realitatea mediului social din care face parte, în 18 țări din Europa Centrală și de Est. Puterea comunității UNIQA înseamnă diversitate, colaborare, schimb de experiență și învățare continuă. Împreună, găsim cele mai bune soluții pentru clienții noștri, dar și pentru problemele mediului în care ne desfășurăm activitatea. Prin abordarea noastră, dorim să fim o prezență activă în comunitate, ne implicăm și oferim sprijinul necesar pentru a contribui la o viață mai bună pentru oameni și companii.

Situația dificilă din Ucraina ne-a adus mai aproape, ca profesioniști, dar mai ales la nivel uman. De aceea, prima reacție a fost legată de grija față de oameni. Ne-am regăsit într-un context fără precedent și, la nivelul întregii comunități UNIQA, am acționat solidar pentru a-i sprijini pe colegii noștri din Ucraina, precum și populația civilă afectată. Alături de acțiunile voluntarilor din echipele UNIQA, Grupul a susținut cauza legată de criza umanitară din Ucraina printr-o donație în valoare de 1 milion de euro către organizația Crucea Roșie Internațională.

În România, echipa a fost permanent conectată la aceste acțiuni, implicându-se alături de colegii din întreaga comunitate UNIQA.

Dincolo de impactul la nivel uman, putem vorbi despre lecții și măsuri importante aplicate și la nivel de business. Ne-am repoziționat din perspectiva strategiei de continuitate a afacerii, pentru a crește gradul de reziliență și agilitatea în cazul expunerii la un eveniment major nepremeditat.

Practic, am continuat o lecție învățată în perioada pandemiei, când ne-am reorganizat activitatea de la distanță și am accelerat procesul de digitalizare, pentru a păstra continuitatea afacerii.

Astfel, în contextul crizei generată de situația din Ucraina, am pus accent pe importanța sistemelor de securitate și protecție la atacurile informatice, precum și pe organizarea infrastructurii în colud, prin soluții virtualizate pentru păstrarea siguranței și integrității sistemelor companiei.

Forbes: Care credeți că sunt punctele tari și punctele slabe ale mediului de afaceri din România?

Paul CAZACU: Situațiile dificile din ultimii ani ne-au arătat ca mediul de afaceri din România dispune de o mare capacitate de adaptare. Au fost afaceri care, sub impactul crizei generată de pandemie, au fost nevoite să ia măsuri rapide pentru a se conecta la realitatea conturată de noul context și a-și continua activitatea. Pe de altă parte, au fost companii care, prin strategia și modul lor de organizare, au fost deja pregătite din punct de vedere operațional, astfel încât au continuat procesul de transformare, accelerând digitalizarea și recalibrând procesele pentru a răspunde mai bine noilor nevoi ale clienților. UNIQA este una dintre aceste companii care s-au poziționat pro activ, dispunând de o bază solidă pentru adaptare în contextul pandemic. Putem spune că, în ultimii trei ani, transformarea UNIQA a continuat într-un ritm susținut și cu efecte vizibile din perspectiva îmbunătățirii experienței clienților și consolidării rezultatelor.

Un aspect legat de provocările de la nivelul mediului de business din România este legat de faptul că sunt încă necesare eforturi pentru a consolida o comunitate. Suntem cu toții conștienți de importanța pe care forța unei astfel de comunități o poate avea pentru dezvoltarea activităților și industriilor. Împreună, împărtășim experiențe și învățăm, mai ales în contextele pline de provocări. Este nevoie să gândim și să ne planificăm viziunea și acțiunile pe termen lung, găsind împreună răspunsuri la întrebările importante pentru noi, pentru clienți, parteneri și pentru comunitate.

Forbes: Care credeți că sunt măsurile pe care Guvernul României ar trebui să le ia pentru că mediul de afaceri din România să treacă această iarnă fără piederi majore? (falimente, insolvente, blocaje)?

Paul CAZACU: Prin programele de sprijin aplicate, Guvernul face eforturi constante pentru a susține un nivel de trai mai bun pentru populație, precum și continuitatea și dezvoltarea mediului de afaceri. Sunt încă măsuri ce pot fi avute în vedere pentru a continua să facem pași hotărâți în această direcție.  Astfel, schemele de plafonare a prețurilor la energie ar trebui să vizeze toate categoriile de consumatori non-casnici, marii contribuabili fiind exceptați de la aplicarea acestora. Totodată, este necesară o calibrare realistă a propunerilor de majorare a salariului minim pe economie, cu aplicabilitate de la 1 Ianuarie 2023, astfel încât să țină cont și de indicatorii de productivitate la nivelul economiei, pentru a nu pune o presiune suplimentară pe mediul privat. Nu în ultimul rând, este importantă continuarea programelor de stimulare a întreprinderilor mici și mijlocii, acestea fiind motorul economiei și acoperind peste două treimi din forța de muncă de la nivelul mediului de business din România.

Forbes: Care considerați că vor fi cele mai mari provocări la nivel mondial, dar pentru industria/domeniul dvs. în anul 2023?

Paul CAZACU: Anul 2023 va continua să fie sub semnul incertitudinii, generând un impact social mai pronunțat, ca urmare a erodării nivelului de trai în contextul inflaționist. În aceste condiții, este foarte probabil să vedem corecții importante la nivelul întregii economii, cu efecte și în industria asigurărilor. De aceea, este important să avem în vedere o serie de priorități, care ne vor permite să ne adaptăm rapid la noul context, pentru a continua să ne dezvoltăm în mod durabil: devenim mai agili, recalibrând produsele, suntem mai aproape de clienți și reacționăm mai rapid la solicitarile lor, dintr-o perspectivă personalizată, care adresează nevoi specifice, suntem atenți la costurile de operare a businessului și aplicăm măsuri de optimizare și automatizare a activității companiei, cu impact pozitiv asupra experienței oferită clienților.