Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Lideri |
|

Lecții pentru 2021 – Călin Ionescu (Sphera Franchise Group): „Trebuie să ne adaptăm, să colaborăm și să reușim împreună să trecem peste această perioadă pentru a construi o nouă normalitate”

Forbes România a invitat comunitatea de business din România să răspundă la cele mai importante chestiuni ale momentului în cadrul proiectului editorial #lecțiipentru2021.
Calin Ionescu_CEO Sphera Franchise Group

Călin Ionescu, CEO Sphera Franchise Group

Forbes: Cum apreciați într-un singur cuvânt evoluția companiei/grupului pe care o/îl conduceți în anul 2020? Acum, la final de an, cum arată realizările în raport cu obiectivele de la începutul anului? Cum a influențat pandemia afacerea pe care o conduceți? Dar domeniul în care activați?

Călin IonescuAdaptare. Sphera Franchise Group este o companie puternică, un business solid care a fost capabil să se adapteze rapid la noile condiții impuse de pandemia COVID-19.

Începusem deja să investim în serviciul delivery și în tehnologie, prin urmare, le-am intensificat în momentul în care ne-am dat seama ca devin esențiale pentru sustenabilitatea business-ului în noul context. În ceea ce privește obiectivele de dezvoltare ale grupului, am atins ce ne-am propus la început de an și am deschis restaurantele stabilite, dar cu întârzieri de 3-6 luni. Astfel, deschiderile planificate inițial în martie-aprilie au avut loc în iulie.

Lockdown-ul a pus pe hold aproape toate industriile, iar în cazul nostru, dincolo de închiderea restaurantelor, au fost afectate și centrele comerciale în care ne desfășuram mare parte din activitate pentru că au fost închise.

Am deschis noi unități pentru brandurile Taco Bell și KFC. La începutul anului am deschis cea de-a zecea locație Taco Bell, în Constanța. Anul acesta am deschis patru restaurante KFC în România: KFC Baia Mare Value Center, KFC Drive Thru Vulcan în București, KFC Dâmbovița Mall în Târgoviște și KFC Brașov.

În plus, am încheiat un parteneriat strategic alături de Colosseum Mall pentru deschiderea a două tipuri de restaurante KFC, în Chitila, în 2021: o unitate food court și un Drive-Thru.

În Italia, am avut trei deschideri, două în Roma și una în Bari. Închidem anul cu o nouă deschidere KFC la Miercurea-Ciuc și ne pregătim planurile de expansiune pentru 2021.

De asemenea, am înregistrat schimbări în raportul restaurante – serviciul de livrare. Pentru că am avut capacitatea de a susține acest serviciu, am reușit să minimizăm pierderile și să echilibrăm veniturile. În T1 2020 înregistram 11% din vânzări prin livrare și 89% în restaurante, iar în T2 am asistat la o schimbare majoră a situației, cu 47% vânzări prin livrare și 53% în restaurante. În T3 2020, 24% din totalul comenzilor au fost livrari, în timp ce 76% au fost vânzări în restaurant.

Ca o comparație, în aceeași perioadă a anului 2019, doar 6% dintre vânzări au fost generate prin canalele de livrare. În acest context, la sfârșitul lunii septembrie, KFC România a lansat o platformă dedicată pentru comenzi online și livrare, https://delivery.kfc.ro, cu obiectivul strategic de a dezvolta în continuare serviciul de livrare din București, precum și în întreaga țară.

Am investit foarte mult în serviciul de livrare și funcționăm cu un model diferit pentru fiecare brand în parte, luând în calcul aspecte diverse: tipul de business, aria de funcționare, consumatorii, cererea și oferta, etc.

T3 a arătat semne clare de redresare, prin deschiderea de noi restaurante, prin optimizările legate de serviciile de livrare sau meniu, precum și prin analiza și îmbunătățirea structurilor de costuri pentru a maximiza performanța.

Prognozele actuale sunt cu mult îmbunătățite față de estimările inițiale ceea ce arată efortul depus de companie pentru minimizarea impactului asupra rezultatelor financiare și totodată responsabilitatea față de acționari, clienți și angajați. Suntem mulțumiți de performanța obținută, întrucât, am reușit să prezentăm investitorilor un trimestru puternic, profitabil în condiții deosebit de dificile pentru sectorul nostru.

HoReCa este probabil unul dintre cele mai afectate domenii, nu doar pe plan local, ci și la nivel global. Vorbim de schimbarea strategiilor de business pentru adaptarea și reorganizarea în conformitate cu noile restricții impuse de autorități, cu noile cerințe ale consumatorilor și nevoile pieței.

Pe lângă impactul direct pe care îl produce închiderea repetată, la interior, a restaurantelor, având în vedere că vorbim acum despre sezonul rece, trebuie să ținem cont de toate celelalte părți implicate în acest proces – angajați, furnizori locali, importatori și distribuitori de produse alimentare și nu numai, prestatori de servicii dedicate industriei, sisteme și servicii de curățenie, transport, logistică – toate aceste domenii conexe vor fi afectate concomitent, în urma unui efect de domino.

În piață se vorbește de aproximativ 100.000 de angajați din HoReCa care își pot pierde slujba până la finalul acestui an, ceea ce înseamnă o cotă uriașă adusă șomajului la nivel național.

Pentru a atenua pe cât posibil pierderile sau chiar pentru a evita situațiile de faliment sau insolvență, este nevoie de o mobilizare generală, atât în ceea ce privește antreprenorii și reprezentanții business-urilor, cât și autoritățile, care trebuie să susțină industria prin ajutoare dedicate suplimentare.

Din fericire, Sphera Franchise Group a dovedit o capacitate foarte bună de adaptare, reușind să implementeze toate măsurile impuse de autorități, să funcționeze concentrându-se pe livrare, take-away sau terase, să lanseze propria platformă online de livrare, să dezvolte noi parteneriate cu agregatori pentru a susține cererea din partea consumatorilor din toată țara și chiar să introducă spre testare un kiosk de comandă touchless care nu presupune contactul fizic.

Lecții pentru 2021 – Carmina Dragomir (Metropolitan Life)

Forbes: Care au fost cele mai importante lecții de business și la nivel personal pe care le-ați învățat în pandemie?

Călin Ionescu: La nivel de business, vorbim de adaptare rapidă la context, viziune (dezvoltarea de servicii conexe care să susțină businessul pe termen lung), continuarea investițiilor (în dezvoltarea businessului, în tehnologie, în angajați și consumatori), siguranță și încredere (cu sau fără contextul pandemiei, aceste două atribute ar trebui să fie prioritare pentru fiecare companie).

La nivel personal, recunosc, a fost inedit să preiau compania într-o perioadă plină de provocări, însă pot spune că am învățat cât de important este să colaborez cu echipa, să susțin și să fiu susținut, să ascult și să fiu prezent. Nu în ultimul rând, să apreciez tot ce aveam și ce am în prezent.

Lecții pentru 2021 – Ana Dumitrache (CTP România)

Forbes: Traversăm o perioadă în care unul dintre actorii principali a fost statul/autoritățile. Cum apreciați prestația autorităților române în această perioadă?

Călin Ionescu: Ne aflăm într-o perioadă imprevizibilă cu o criză sanitară încă în desfășurare. Este însă necesar să gândim în avans o serie de măsuri de redresare, atât noi, ca reprezentanți ai companiilor, cât și autoritățile, într-un demers comun. Suntem deschiși să colaborăm cu autoritățile pentru a găsi cele mai bune soluții și ne vom adapta în funcție de context pentru a oferi, în continuare, cele mai sigure servicii clienților noștri.

Lecții pentru 2021 – Dragoș Constantinescu (URSUS Breweries)

Forbes: Care sunt principalele trei puncte ale strategiei dumneavoastră de business pentru anul viitor?

Călin Ionescu: Pentru anul viitor, avem deja o strategie care să acopere diverse scenarii privind evoluția acestei pandemii, reușind astfel să ne pregătim și să avem un plan specific pentru fiecare situație în parte. Cu siguranță, oricare va fi realitatea, ne vom concentra în continuare pe pe siguranța angajaților și a consumatorilor noștri, pe serviciul de livrare și pe tehnologie, precum și pe investiții locale și internaționale.

Lecții pentru 2021 – Radu Florescu (Centrade|Cheil South East Europe)

Forbes: Care considerați că este cea mai mare provocare la nivel mondial în anul 2021?

Călin Ionescu: Cea mai mare provocare a anului 2021 va fi generată tot de criza sanitară prin care trecem. Multe domenii au fost afectate și încep să se vadă efectele domino.

Criza sanitară a dus la o criză economică, aspectele vieții sociale s-au schimbat dramatic, iar distanțarea socială produce schimbări profunde asupra comportamentului oamenilor, angajații au trecut la telemuncă, iar unele companii chiar au renunțat la sediile fizice; întâlnirile au loc pe platforme online, traficul din restaurante a scăzut, dar cel de internet a crescut, a fost afectat întreg domeniul HoReCa, dar au crescut foarte mult serviciile de livrare; sistemul de învățământ este obligat să susțină cursurile online, unii elevi nu au access la internet, discrepanțele sociale sunt din ce în ce mai accentuate, iar persoanele defavorizate sunt și mai afectate.

Anul 2021 nu va fi deloc ușor, dar consider că trebuie să ne adaptăm, să colaborăm și să reușim împreună să trecem peste această perioadă pentru a construi o nouă normalitate, cât mai aproape de cea cu care eram obișnuiți.

(4 decembrie 2021)

Lecții pentru 2021 – Murielle Lorilloux (Vodafone România)

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii