FacebookTwitterLinkedIn

Dragoș Zamfirescu, Fondator Clinica Zetta

Evoluția companiei într-un cuvânt

Evoluția Clinicii într-un cuvânt: Bună

Activitatea Clinicii într-un cuvânt: Luptă

În mod surprinzător, ținând cont de impactul pandemiei, ne-am atins obiectivele stabilite la începutul anului.

În primul rând, trebuie menționat că activitatea Clinicii a fost complet sistată pentru 2 luni. Apoi, a trebuit să ne adaptăm tot sistemul de lucru la niște standarde înalte de reducere a riscului de infectare a pacienților, a personalului și a colaboratorilor. A fost, și este în continuare, o adevărată lupta în scopul protejării sănătății celor care ne trec pragul și a le menține încrederea în Clinică. Cel puțin până în acest moment, ne-am descurcat destul de bine, pentru că în mod surprinzător, toți parametrii sunt mai buni decât anul trecut (nr. de operații, gradul de utilizare a sălilor de operații, cifra de afaceri, profitul, etc).

Ca și particularitate pentru acest an, Clinica a fost solicitată mult mai mult de pacienții care aveau nevoie de operații reconstructive (traumatisme, sechele, excizii de formațiuni tumorale, reconstrucții complexe, etc.

O să mă limitez doar la a comenta domeniul serviciilor de Chirurgie Plastică.

În primul rând clinicile private au fost închise pe perioada stării de urgență.

În al doilea rând, clinicile din spitalele de stat au fost și sunt greu încercate, iar capacitatea lor de a rezolva cazuri de chirurgie reconstructivă a fost limitată semnificativ. Este dificil să rezolve chiar și cazuri de urgențe, pentru că resursele de saloane, paturi etc ale spitalelor de stat sunt concentrate către pacienții COVID. Așa cum s-a întâmplat la noi în Clinică, probabil că și alte clinici private au avut mai mulți pacienți de chirurgie reconstructivă decât în anii anteriori pentru că nu au putut să se opereze în spitale publice.

În ceea ce privește operațiile estetice, aș putea identifica două tendințe. Prima dintre ele a fost reducerea programărilor la operații odată cu reconsiderarea priorităților pacienților. O proporție semnificativă dintre pacienți și-au anulat programările, și doar o parte s-au reprogramat ulterior. Numărul de consultații și de programări noi a scăzut. Pe de altă parte, au fost numeroși pacienți care au profitat de perioada aceasta (muncă de acasă, activitate redusă etc) și au considerat că este momentul cel mai bun să își programeze operațiile și perioada de vindecare. Per ansamblu, activitatea de chirurgie plastică (reconstructivă și estetică) din serviciile private s-a apropiat de valorile normale anuale.

Cele mai importante lecții

Eu sunt în primul rând chirurg. Nu am avut nicio pregătire de business la bază când am demarat acum 8 ani această afacere împreună cu un partener cu mult mai multă experiență antreprenorială. Am ajuns proprietar unic al afacerii în urmă cu 3 ani, printr-un context de împrejurări, neavând niciodată anterior această intenție. De atunci am învățat, de voie și de nevoie, să mă adaptez și la acest domeniu. În acest moment mă consider un doctorprenor – un doctor bun, dar un antreprenor care încă învață din mers.

Pandemia a fost un șoc pentru omul, pentru medicul și pentru antreprenorul Zamfirescu. Efectele pandemiei au fost un tsunami care mi-au arătat cât de vulnerabili suntem și cât de multe lucruri sunt de făcut mai bine în businessul nostru. Mi s-a întărit convingerea că pe primul loc sunt oamenii cu care colaborezi. Îi cunoșteam din punct de vedere profesional și uman, dar cu această ocazie am văzut ce comoară stă la fundația Clinicii Zetta. A fost simplu să trag concluzia că pe acești oameni de baza trebuie să îi ținem aproape pentru că fără ei nu putem să menținem standardele înalte la care țintim. Am învățat însă și faptul că doar fidelitatea față de companie, fără profesionalism și implicare, duce la plafonare și nu la dezvoltare.

Pe scurt, am învățat că performanța nu se poate face decât cu profesioniști deosebiți, dublați de oameni de caracter. Când ai astfel de oameni lângă tine, chiar și cele mai dificile situații sunt depășite cu succes.

Profit de ocazie să le mulțumesc celor din Echipa Zetta pentru felul cum au „luptat” în această perioadă, și pentru că sunt încă „pe baricade”. Trăiesc permanent cu senzația că noi în Clinică suntem într-o stare de asediu. Sunt conștient că trebuie să nu ne pierdem mobilizarea și vigilența, chiar dacă suntem obosiți, frustrați, sau că ne dorim atât de mult să revenim la normalitate.

Am realizat de asemenea, că ne trebuie un sistem de lucru îmbunătățit, cu protocoale, fișe de post detaliate, cu integrarea softurilor pe care le folosim, cu externalizare către profesioniști a unor activități pe care nu le putem rezolva la maxim pe plan intern. Am realizat cât de important și cât de bine este să lucrezi cu profesioniști în domeniul legal, HR, analiză financiară, IT și promovare.

Prestația autorităților

Am văzut că majoritatea statelor (poate doar cu excepția câtorva state asiatice care au avut și experiența SARS COV 1) au fost surprinse de pandemie și nu au reacționat corect de la început. România nu putea să facă excepție. Aș putea totuși să spun, că deși noi, ca și clinică privată, ne-am bazat întotdeauna exclusiv pe resurse și capacități proprii (nu am avut contracte cu Statul, CNAS etc), am beneficiat în această perioadă de unele dintre acțiunile guvernamentale: reeșalonarea datoriilor la Stat, amânarea ratelor la creditele bancare, salariile din perioada de șomaj tehnic și programul IMMINVEST.

Aș putea spune că practic noi am folosit perioada de lockdown și am accelerat procesul de extindere, construcție, amenajare. Acest proces a fost posibil și datorită sprijinului statului. În mod practic, perioada de oprire a activității medicale, cea în care nu am avut pacienți, am folosit-o pentru extindere. Am transformat o criză într-o oportunitate.

Strategia de business pentru 2021

În primul rând, chiar la începutul anului viitor sperăm să inaugurăm Spitalul Zetta. Astfel ne vom mari capacitatea de a oferi servicii medicale. Numărul viitor de săli de operații și de saloane este de 2,5 ori mai mare față de prezent. În paralel dorim să păstrăm și să ridicăm standardele de profesionalism și performanță medicală cu care ne mândrim. Noi suntem o unitate medicală de nișă, nu un spital cu multe specialități. Și nici nu vrem să devenim așa ceva. Vrem să rămânem un reper medical în specialitatea Chirurgie Plastică și în câteva domenii conexe (chirurgia mâinii, artroscopie de umăr și genunchi, ortopedie sportivă, ORL) unde se operează atât cazurile normale, cât și cele mai complexe. Vrem să rămânem clinica din România unde se rezolvă cazuri medicale ca în centrele de referință internaționale. Vrem să ne păstrăm atmosfera caldă, empatică, familială care ne caracterizează în relația directă cu pacienții, și să nu devenim un spital rece, ca o fabrică de medicină.

Ne dorim să îmbunătățim calitatea serviciilor de CC și de coordonatori de pacienți, să eficientizăm sistemul de programare a operațiilor și consultațiilor, precum și cele de promovare. Vom continua procesul intern de control al calității, de stimulare, educare a angajaților.

Vrem să ne îmbunătățim procentul de digitalizare (migrare în serviciile Microsoft cloud, Teams, BI etc, finalizarea softului integrat medical, contabil, financiar, folosirea aplicațiilor care au la bază tehnologia UiPath – Maxfin, CFO Network etc) și de adoptare progresivă a inteligenței artificiale (algoritmi de calcul a devizelor, stocurilor, consumului, riscurilor medicale, adaosurilor pentru dificultăți și riscuri medicale speciale etc).

Provocări în 2021

Cred că pandemia și criza economică sunt interconectate și nu pot fi separate. Din acest punct de vedere, trăim vremuri excepționale, unice și principala provocare va fi rezolvarea pandemiei în paralel cu sprijinirea economiei.