Țările scandinave apar întotdeauna pe primele locuri în topul celor mai productive state din lume, iar businessurile lor sunt cel mai bine echipate pentru a fi competitive în economia globală.
Potrivit unui studiu citat de Business Insider, țări precum Norvegia, Danemarca sau Suedia câștigă atât la capitolul productivitate a muncii, cât și în privința politicilor monetare, dar și ale costurilor deschiderii unei afaceri. Ce face ca aceste țări să exceleze la productivitatea angajaților? Răspunsul este un cumul de factori, o parte dintre ei fiind aceiași care îi fac pe locuitorii acestor țări să se numere printre cei mai fericiți din lume.
Cultura organizațională a companiilor
Dacă modelul anglo-american de leadership este bazat mai degrabă pe impunerea autorității, modelul scandinav se remarcă prin încurajarea dialogului și parteneriatului la locul de muncă. Egalitatea la job este o soluție pentru a-i încuraja pe angajați să ia decizii, să lucreze mai bine și mai eficient și să fie mai puțin stresați, eliminând astfel și conflictele care pot apărea la locul de muncă. Angajații cărora li se permite să își exprime opinia în luarea unei decizii se simt mai apropiați de compania în care lucrează, sunt mai implicați și își dau silința ca munca lor să aducă plus valoare în companie.
Designul spațiului de lucru
În țările în care lumina este un privilegiu timp de mai mult de trei luni pe an, scandinavii au găsit soluții inteligente pentru a maximiza potențialul luminii naturale. Designul scandinav se bazează foarte mult pe crearea unui decor aerisit, luminos, cu un efect plăcut și relaxant asupra spiritului. Iar companiile nu fac excepție de la această regulă. Studiile au arătat că lumina joacă un rol major în productivitatea angajaților și poate avea un impact semnificativ în reducerea stărilor de depresie, anxietate sau oboseală. Așadar, nu este surprinzător că în Scandinavia vedem zeci de clădiri iluminate precum cele de aici, cu ajutorul unor sisteme performante, special gândite pentru a optimiza spațiul de lucru, a spori productivitatea și a eficientiza operațiunile companiilor.
Transparența la nivel financiar
Transparența financiară a companiilor poate contribui la crearea unui mediu de lucru în care oamenii au încredere și la încurajarea angajaților de a munci mai eficient, știind că sunt remunerați în funcție de posibilitatea companiei în care lucrează. Iar companiile scandinave practică o politică a transparenței în interiorul lor, ceea ce înseamnă că angajații sunt la curent cu cash flow-ul companiei, cunosc clar obiectivele acesteia și au în permanență o imagine de ansamblu asupra locului în care lucrează.
Onestitatea și comunicarea directă la locul de muncă
Comunicarea bidirecțională este calea spre a construi o relație bună între manageri și angajații pe care aceștia îi coordonează, o relație bazată în primul rând pe respect reciproc. Acest lucru nu înseamnă însă că scandinavii nu sunt sinceri în comunicare sau că au tendința de a „îndulci” lucrurile. Dimpotrivă, ei sunt cunoscuți pentru onestitatea și modul direct de a comunica, în comparație cu restul lumii, scrie Norwegian Business School. Însă prin acest mod de a comunica, sincer și direct, ei scutesc foarte mult timp pe care alții îl pierd încercând să spună lucrurile pe ocolite. Onestitatea înseamnă, astfel, mai multă eficiență în comunicare și, deci, productivitate mai mare.
Asigurarea echilibrului între viața personală și cea profesională
Atunci când angajații sunt încurajați să își ia zilele de concediu și să profite de ele pentru a se relaxa și a se deconecta de la stresul cotidian, ei se întorc la locul de muncă în formă, odihniți și mai productivi. În Norvegia, de exemplu, angajații beneficiază de cinci săptămâni de concediu pe an, iar în cultura organizațională a companiilor există obiceiul ca angajații să discute între ei despre vacanțe, despre locurile pe care le-au vizitat, despre experiențele de care s-au bucurat în zilele libere.
Toți acești factori fac ca angajații scandinavi să fie mai productivi la locul de muncă, mai fericiți și să lucreze într-un mediu mai relaxat și primitor.