Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Opinii |
|

Cel mai lung meci de fotbal

Începe repriza a doua. Marocanii sunt în tricouri roșii, iranienii sunt în alb. Meciul ăsta nu-mi spune absolut nimic. Nici comentatorul, pentru că am tăiat sonorul. Beau bere. Rece. Berea mea curge în pahar la fel ca în reclame.
Petre_Barbu.jpg

Beau bere și mă uit la Maroc – Iran. De ce Maroc – Iran? N-am nicio rudă plecată la muncă în Maroc, n-am cunoscut în viața mea un iranian! Altceva n-am mai bun de făcut? Trebuie să onorez și eu această sărbătoare, să fiu în rândul lumii, să vibrez la emoția mondială a microbiștilor. Dar eu sunt microbist începător. Nu știu niciun jucător. Văd că marocanii atacă și iranienii se apără. Și mai golesc un pahar cu bere. Berea e rece, setea e mare. Sunt consumator. Responsabil.

E bine la Mondial cu berea în pahar. Aș sta așa până la finalul campionatului, să transmită numai meciul Maroc – Iran, să joace numai ăștia până la sfârșit, numai ei să joace, cel mai lung meci de fotbal din istoria omenirii, și în ziua finalei tot ei să joace, iar eu să stau înțepenit aici, în fața televizorului, consumator cuminte, amorțit, cu berea rece în pahar, și să înghit toate reclamele, brandurile, sloganurile și promoțiile advertiserilor.

A apărut un nou deodorant. L-am văzut în pauză. E cu fotbaliști, alți fotbaliști decât cei din Maroc și Iran. Sunt celebri dacă joacă în reclama deodorantului. Dar reclama mă lasă rece. Să mor dacă am să „pun botul” la reclama asta cu noul deodorant! Nu mă interesează să încerc, să testez, să văd cum este… M-am săturat să fiu sedus de reclame. Eu mă simt bine așa, cu berea rece, chiorându-mă la Maroc – Iran.

Am auzit că a apărut pe piață noastră o bere japoneză. N-am văzut reclama. Sau poate n-am fost eu pe fază. Nici pe rafturi magazinului n-am văzut-o. Oare Japonia joacă la Mondialul ăsta? Trebuie să verific. Dacă juca acum Japonia, beam berea aia japoneză. Marocanii atacă, iranienii se apără. Aș fi băut niște bere marocană sau iraniană dacă a fi existat așa ceva la supermarket.

Îmi amintesc: primul meci de la un campionat mondial de fotbal pe care l-am văzut la televizor. Alb-negru. Primul meci… Brazilia – Italia! În 1970. Finala Mondialului din Mexic. A fost primul meci de la un Mondial din viața mea! A bătut Brazilia cu 4-1. Juca Pelé. Ce meci!

Abia mă întorsesem cu ai mei de la serbarea sfârșitului de an școlar. Luasem premiul I cu coroniță, în clasa I. Tata i-a invitat pe câțiva vecini din bloc să vadă finala la noi în sufragerie. Era și unchiul meu, maistru în combinat, care își luase liber de la oțelărie. Numai bărbați. Și eu mă simțeam bărbat. Toți beau bere, fumau și țineau cu italienii, nu știu de ce țineau cu macaronarii. Erau microbiști. Dar nu erau atât de gălăgioși ca cei din ziua de azi. Oare ce fel de bere beau? Nu-mi amintesc. Bere la butoi, cumpărată de tata în sticle de lapte de la bodega de peste stradă. Probabil că era rece. Ca berea mea de-acum, de la Maroc – Iran. Berea lor nu era un brand, pur și simplu era bere. O bere bună? Niciunul nu mai trăiește ca să-mi spună. În mod sigur n-au fost bombardați în pauza meciului cu reclame la bere și deodorante. Erau fericiți? Cu siguranță, tata era fericit pentru că feciorul său (adică eu!) luase premiul I cu coroniță în primul an de școală și era și cherchelit, poate mai tare decât sunt eu la Maroc – Iran… Niciun brand, oricât ar fi de puternic și frumos, nu-i face fericiți pe oameni. E doar o iluzie că brandurile aduc fericirea. O spumă de bere, o vrăjeală de marketing!

Maroc-Iran. Mai golesc un pahar cu bere și-l umplu instantaneu, să fie acolo. Sub capacul sticlei descopăr un șir de cifre și litere. Codul sub capac! Îmi vine să pun mâna pe mobil și să scriu un SMS: „Mă uit la Maroc – Iran și beau bere. Sunt fericit. Hai, noroc, băi, tată!”

TOPUL CELOR MAI IMPORTANTE EDITURI DIN ROMÂNIA – ANUL 2017

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii