FacebookTwitterLinkedIn

Internaționalizarea în rândul companiilor reprezintă o legătură importantă spre piețe în plin avânt și posibilități puternice de dezvoltare. Sectorul IT românesc deține un potențial imens, atât pe plan național, cât și în afară granițelor, la nivel global. 

“Noi suntem deja recunoscuți pentru numărul relativ mare de specialiști pe care îi avem în comparație cu populația. Avem peste 125.000 de specialiști în tehnologie în țară, în peste 11.000 de companii. Acum să vedem ce înseamnă din perspectiva competitivității noastre globale, deoarece noi suntem ca și industrie (IT) un exportator semnificativ și tot mai mult un contribuitor la Produsul Intern Brut, deci ajungem la un 7-8% din tot ceea ce se produce în România“, potrivit lui Daniel Homorodean CEO Arxia și vicepreședinte Cluj IT Cluster. Cu toate acestea, procentul poate fi mult mai mare și, totodată, mult mai relevant. 

Un lucru este clar – pe măsură ce țările emergente se dezvoltă, apar diferite oportunități pentru companii, ce accelerează ulterior creșterea economică și maximizează competențele. Deocamdată, industria românească s-a dezvoltat în ultimii 20 de ani pe baza relației cu piața din vestul Europei și, în continuare, 80% din tot ceea ce produce IT-ul național se duce în export, în special în piața din vestul Europei. 

Într-adevăr, evoluția este vizibilă. Dacă în 2008 numărul angajaților din sectorul IT&C reprezenta 2,4% din totalul celor ce activau în economie, remarcăm faptul că în 2020 ponderea a ajuns la 4%. 

Ne-am dezvoltat pe baza procesului de outsourcing, adică ne-am vândut oamenii cu ora cât de scump am putut, dar totuși ieftin. Acest lucru ne-a ajutat, totuși, să integrăm în echipele noastre cunoștințe tehnice de top cu care acum putem sta cu fruntea sus. Căci avem specialiști oriunde în lume. Deci cred că din perspectiva capacității tehnice, efectiv suntem în acest moment, ca și industrie, competitivi nu doar european, ci pe piața internațională și pe piața globală per ansamblu“, adaugă el, pentru Forbes România. Pe de altă parte, este necesar să mergem mai departe, contină Daniel Homorodean, și să reușim să construim pe baza unor alte tipuri de capacități, precum proprietatea intelectuală. De asemenea, obiectivele industriei românești ar trebui setate cât mai sus: “să dăm mai departe în lume expertiză tehnologică de top, dar și produse pe care să le dezvoltăm, prin inovație proprie și utilizând prorpietate intelectuală”.

Industria tehnologiei din România se află într-o poziție competitivă la nivel global, și nu este un lucru necunoscut. Cu toate acestea, Daniel Homorodean întărește ideea potrivit căreia perspectiva noastră este limitată -privim doar spre Europa de Vest, în favoarea unui peisaj global. “Cred că suntem competitivi la nivel global, însă nu înțelegem lucrul acesta încă și, pe de altă parte, nici nu cunoaștem alte piețe“, explică el, întucât deține o experiență și în afara Europei, concret în America Latină, zona Sud-Est asiatică, Africa Sub-Sahariană.

Țările din Africa, Asia Centrală și de Sud-Est, se dezvoltă foarte rapid -“mergând și vizitând orașe de acolo, de la an la an le vedeai explodând, adică crescând și devenind foarte puternice și afluența și capacitatea de cumpărare a populației devenind mult mai mare. De aceea vedem foarte multă nevoie acolo pentru digitalizare și transformare digitală. În același timp deocamdată, vedem o capacitate restrânsă a lor de a o face singuri și, prin urmare, foarte mult potențial pentru ca noi să putem să-i ajutăm“, continuă el, despre activitatea Arxia.

“Cred că avem niște atuuri deosebite în modul nostru de abordare, faptul că suntem cultural foarte adaptabili. A trebuit să fim așa pentru că piața noastră, mai ales pentru industria IT, nu este încă foarte matură, nu înțelege foarte mult ce înseamnă digitalizarea. Ea nu are o educație digitală foarte mare“. Cu toate acestea, autoritățile trebuie să recunoască importanța acestui sector în România. “IT-ul românesc este vârful de lance al României, doar că nu este internalizat ca și prioritate națională de internaționalizare. IT-ul românesc să fie prioritatea națională de dezvoltare și de internaționalizare, cu suportul și sprijinul statului român. Nu de bani e nevoie, nu aici e problema, ci efectiv de un suport pentru realizarea și susținerea unei strategii de promovare coerentă și sprijin în sensul acesta a capacității și a soluțiilor din IT-ul românesc“, adaugă Daniel Homorodean.

Pentru ca România să își atingă cu adevărat potențialul, este necesară o atenție sporită internaționalizării, o expansiune pe piețele globale. “Internaționalizarea este necesară, oportună și posibilă. Ceea ce am reușit în ultima perioadă și ceea ce percepem deja este că putem să stăm cu fruntea sus pe plan mondial. Cred că sunt trei zone pe care pe care trebuie să le dezvoltăm: Una este piața globală, nu doar vestul Europei și Statele Unite, ci piața globală. Inovație și dezvoltare de produs pentru piața globală și un mecanism prin care să atragem talentele și să întărim nivelul de top“, punctează vicepreședintele Cluj IT Cluster.