Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Media şi entertainment |
|

Bilanț 2018 – Hortensia Năstase (MullenLowe): “Imixtiunea directă a politicului în decizii de business este cel mai urât gest tributar autocrației de care generația mea nu dorește să își amintească“

Anul 2018 nu poate scăpa de câteva concluzii. „Forbes România” a întrebat, oamenii de publicitate au răspuns, iar cititorii vor trage concluziile, adică vor trage linia de bilanț.
Hortensia Nastase_Vicepresident Creative Services

Hortensia Năstase, Vice-President Creative Services MullenLowe

Forbes: Situația social-politică și economică din România anului 2018 a fost o oportunitate sau o dificultate pentru agenția dvs?

Hortensia Năstase: O economie bazată eminamente pe consum, cum a fost economia României în 2018, ajută piața de publicitate pe termen scurt – bugetele curg, există cash flow pozitiv. Ca atare, piața de publicitate și-a urmat trendul ascendent, ajungând aproape de cifrele din 2008.

O clasă politică de o calitate îndoielnică, așa cum este cea a României de astăzi, nu face decât să mărească gradul (și-așa mare) de volatilitate și lipsă de predictibilitate a business-ului, pe toate nivelurile și în toate industriile.

O forță de muncă subțiată, mai ales în zona industriilor creative, se contrabalansează greu prin eforturile companiilor, iar lupta pe specialiști generează supra-cheltuieli greu de susținut pe termen mediu și lung.

Bilanț 2018 – Andrei Dragu (V8 Interactive)

Forbes: Care au fost cele mai bune trei întâmplări/evenimente ale anului 2018 pe piața de comunicare pe care activați?

Hortensia Năstase(1)  Creșterea pieței – conform Media Fact Book 2018 lansat de Initiative, piața de publicitate continuă să crească și se îndreaptă spre jumătate de miliard de euro, cea mai mare creștere de după criza din 2009. Deși rămâne mult sub media globală/europeană, există premise pentru o creștere sustenabilă a volumelor de publicitate pentru anii următori, pe fondul unei evoluții pozitive a parametrilor macro-economici;

 (2)  Employer Branding – ca o logică firească a deficitului crunt de talente, am observat o explozie a campaniilor de employer branding, pe toate palierele și în majoritatea industriilor; precum un pacient care merge la doctor doar când nu mai suportă durerea, puține sunt companiile care au avut înțelepciunea de a activa aceste eforturi de loializare și în afara perioadelor de criză;

 (3)  Purpose is the new digital – cea mai relevantă mișcare a anului din perspectiva conexiunii brand-consumator este aceasta: PURPOSE. Foarte multe branduri și-au definit obsesiv direcțiile strategice în narativul cause-related, purpose-driven. Acest trend trebuie coroborat cu nevoia generației Millenials de a vedea branduri care dovedesc permanent că au înțeles și au îmbrățișat (autentic, nu declarativ!) un purpose relevant și lipit de ADN-ul brandului. Să nu uităm că people don’t buy what you do, they buy why you do it s-a dovedit că brandurile cu purpose își cresc valoarea de piață de două ori mai repede decât celelalte. 

Dar cel mai bun eveniment pentru noi a fost chiar aniversarea grupului: pentru că suntem #25yearsyoung, am derulat cea mai curajoasă campanie de employer branding din industria noastră – ne-am lansat propriul salon de tatuaje, ne-am chemat clienții la cele mai cool petreceri și ne-am provocat angajații să închidă spontan calculatoarele și să plece în teambuilding în Vamă doar cu hainele de pe ei, într-o vineri de iunie.

Iată bilanțul lui Robert Tiderle (Papaya)!

Forbes: Dar cele mai proaste/regretabile trei lucruri ale anului 2018 pe piața de comunicare pe care vă desfășurați activitatea?

Hortensia Năstase: Lipsa standardului de etică și a transparenței practicate de unii dintre clienții deja celebri în piață – și aici este esențial ca organizațiile de profil, IAA, UAPR, RAC etc., să militeze mai activ și mai aplicat pentru stabilirea și promovarea unor bune practici în industrie și a unor standarde corecte de tranzacționare – bugete la vedere, criterii clare de selecție etc. Inițiative precum Pitch Guideline trebuie susținute și implementate de fiecare dintre noi. Iar singurul mod de a ne profesionaliza este asumarea la nivel de industrie a unor standarde corecte de transparență și etică. În plus, imixtiunea directă a politicului în decizii de business este cel mai urât gest tributar autocrației de care generația mea nu dorește să își amintească.

Bilanțul lui Bogdan Tomoiagă (Graffiti PR) 

Forbes: Care sunt speranțele și temerile dvs, referitoare la piața de publicitate și marketing din România în anul 2019?

Hortensia Năstase: Sper să văd din ce în ce mai puține briefuri de pitch cu 10 agenții și fără buget, „ca să nu vă limităm creativitatea” și din ce în ce mai multe planuri respectate de clienți cu un grad mai mare de predictibilitate a business-ului pentru toată lumea. Sper să văd din ce în ce mai mulți oameni care valorizează respectul și bunul simț în relația cu angajatorul. Sper să văd din ce în ce mai puțină aplecare a brand managerilor spre bonusul de final de an și din ce în ce mai multă pasiune pentru evoluția brandului, pentru marketing bazat pe analiză și tehnologie și pentru inovație în comunicare.

(11 decembrie 2018)

Vezi bilanțul lui Cora Diaconescu (Tribal Worldwide)

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii